פיטורי עיתונאי דני בישראל הפכו לפרשה שמסעירה את דנמרק השבוע

יותם קונפינו, דני-ישראלי שסיקר את המלחמה בעזה מאז שפרצה, הוחלף השבוע על־ידי כתב קבוע בערוץ החדשות בו הועסק • הסערה שהתעוררה בעקבות השינוי משקפת את הפילוג בדנמרק בנוגע למלחמה

העיתונאי יותם קונפינו / צילום: מתוך עמוד הפייסבוק
העיתונאי יותם קונפינו / צילום: מתוך עמוד הפייסבוק

חוגי התקשורת בדנמרק סוערים השבוע סביב סוגיית הסיקור של המלחמה בעזה. במרכז הסערה ניצב העיתונאי הדני-ישראלי יותם קונפינו (33), ששימש בחודשים האחרונים ככתב בישראל של ערוץ הטלוויזיה הדני 2TV ודיווח בין היתר על "וידאו הזוועות" שהוצג על ידי דובר צה"ל לכתבים זרים, הכניסה הקרקעית לעזה והמתיחות בצפון, לצופי מהדורות החדשות של הערוץ הפופולרי.

ראיון | "תשובה לקמפיין ענק של תומכי חמאס": העיתונאי שחשף לעולם את הזוועות של ארגון הטרור
ישראלים קנו דירה להשקעה במדריד. את ההסתבכות הזו הם לא צפו

בימים האחרונים עדכן קונפינו את עוקביו בטוויטר ואת התקשורת הדנית כי הערוץ הדני "הדיח אותו למעשה" ומינה כתב אחר לדווח על המלחמה באופן קבוע. לדברי קונפינו, שגדל בדנמרק לאם דנית ולאב ישראלי ועבר לישראל לפני שש שנים, הצעד בוצע בשל קמפיינים בלתי פוסקים נגדו מצד גורמים פרו-פלסטינים ועל רקע העובדה שהוא ממוצא יהודי. "לא צריך להיות מדען אטום כדי להבין ש-2TV מפטרים אותי אחרי חמישה חודשים של עבודה מיומנת, בעקבות קמפיין חרם גזעני (כלפיי)", כתב.

"הערוץ זרק אותי לאריות והפנה אליי את גבו, דווקא בשעה שבה הייתי זקוק הכי הרבה לתמיכה", הוסיף בראיון לעיתון הדני "וויקנדאוויסן" השבוע. הוא האשים את הערוץ ב"כניעה לקמפיין גזעני", אחרי שגורמים שונים ביקרו את העובדה שעיתונאי ממוצא יהודי מדווח על המלחמה, והאשימו אותו בהיותו "סוכן השפעה" ישראלי. אחרים קראו להחרים את ערוץ 2TV על רקע העסקתו והדיווחים שלו, שלדבריהם "נוטים לכיוון ישראל".

הסערה משקפת את הפילוג בדנמרק בנוגע למלחמה

הפרשה העלתה האשמות של כניעה לאנטישמיות ואנטי-ישראליות מצד ערוץ 2TV, שמצדו טען כי החליף את העיתונאי הדני-ישראלי, שעבד כפרילנסר, בכתב מלחמות שמונה לכתב קבוע במזרח התיכון. "זו הסיבה שנעשה פחות שימוש בכתבים עצמאיים", הודיע הערוץ. "יותם קונפינו עמד במרכז קמפיין מקיף ונבזי שניסה לקשר את הסיקור שלו לשורשיו היהודיים, ו-2TV גינה זאת מההתחלה, גם בתוך המערכת וגם מחוץ לה. השתמשנו בשירותיו למרות הלחץ האינטנסיבי, ותמכנו בו בכל דרך", אמר בכיר בערוץ.

לדבריו, מתחילת השנה הוחלט כי ימונה כתב קבוע למזרח התיכון. העיתונאי הישראלי-דני הלין על כך שהתפקיד לא הוצע לו, ואמר כי הפחתת הופעותיו היא "דרך להיפטר ממנו" מבלי להכריז זאת באופן פומבי, בשל רגישות המצב.

הסערה משקפת את הרגישות הרבה ואת הפילוג שקיימים במערכת הפוליטית והתקשורתית בדנמרק בנוגע לנעשה בישראל ובעזה. בעוד ב"רחוב" הדני - ובעיקר בקופנהגן ובארהוס - רואים בעיקר הפגנות תמיכה בפלסטינים ודגלים מונפים בתהלוכות תמיכה בתושבי עזה, לצד קריאות ל"הפסקת רצח העם" ותמיכה רבה בפלסטינים בחוגים האקדמיים והתרבותיים - במערכת הפוליטית הממשלה הקיימת מביעה תמיכה בממשלת ישראל ובמבצע שלה בעזה. ראשת הממשלה מדה פרדריקסן התייצבה לצד הקהילה היהודית ומגנה על זכותה של ישראל להגן על עצמה.

השבוע פורסם כי השנה נרשם "מספר שיא של התקפות אנטישמיות" על יהודים בדנמרק מאז שהחלו למדוד את התופעה, לפני כעשור. 121 אירועים נרשמו בשנה החולפת, רובם אחרי התקפת הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר והמלחמה שפרצה בעקבותיה. "זו אנטישמיות על סטרואידים", אמר ראש הקהילה. המשטרה המקומית סיכלה, בעזרת מידע שהתקבל מישראל ולפי הדיווחים, פיגועים נגד מטרות יהודיות בחודשים האחרונים שהיו אמורים להתבצע על ידי פעילי חמאס.