ישראל במלחמה | סיקור שוטף

גלנט: "במקרה של הפוגה בעזה, נעצים את האש בצפון"

חוליית חיזבאללה הותקפה מהאוויר, נפילות בשטחים פתוחים בצפון • צה"ל הודיע על מותו של עוז דניאל, בן 19 מכפר סבא, שנפל ב-7 באוקטובר וגופתו נחטפה • מחבלים התבצרו בתוך בית - וחוסלו מרימון: תיעוד מהיתקלות לוחמי אגוז בח'אן יונס • תקיפה בגבול סוריה-לבנון: "2 אנשי חיזבאללה נהרגו" • ביממה האחרונה נפלו בדרום הרצועה שני לוחמי סיירת גבעתי • עדכונים שוטפים

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
שר הביטחון יואב גלנט / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

עדכונים שוטפים 

21:30 - מקור בהנהגת חמאס: "יש תיקונים חדשים בסעיפי המחלוקת בעסקה, הפער עדיין גדול"

מקור בהנהגת חמאס אמר לרשת "אל-מיאדין" הלבנונית, המזוהה עם חיזבאללה, כי "יש כמה תיקונים חדשים בסעיפים שמהווים מחלוקת גדולה בין חמאס לישראל". לדבריו, "למרות שהושגה התקדמות מסוימת בנקודות מסוימות, התעלמו מהדרישות העיקריות של חמאס - קביעת הפסקת אש סופית ונסיגה מוחלטת של כוחות צה"ל מהרצועה".

על פי המקור בחמאס, ההתקדמות בפסגת פריז הייתה הגידול במספר המחבלים הפלסטינים שהם דורשים לשחרור. מיחס של 3 אסירים פלסטינים על כל חטוף ישראלי שמשוחרר - ליחס שנע בין 13-3 על כל חטוף. עוד נטען כי כחלק מתוצאות הפסגה, הוחלט לאפשר את חזרת העקורים לבתיהם בצפון הרצועה, אך באופן מוגבל והדרגתי - בעוד שבפסגה הראשונה הוחלט רק "לשקול מחדש" את שובם.

לפי המקור, "חמאס מתעקש על חזרתם המלאה בשלב הראשון - הפער עדיין גדול בין שני הצדדים, בעיקר עם דחייתה של ישראל הפסקת אש סופית ונסיגה מוחלטת".

21:07 - אדם הצית את עצמו מול שגרירות ישראל בוושינגטון

תקרית חריגה מול שגרירות ישראל בבירת ארה"ב: אדם הצית את עצמו היום מחוץ לבניין השגרירות. שירותי הכיבוי וההצלה המקומיים עדכנו כי מצבו קריטי, ופציעותיו מסכנות חיים. מהשגרירות נמסר: "היום בשעות הצוהריים הצית עצמו אדם מחוץ למבנה שגרירות ישראל בוושינגטון ופונה בידי אמבולנס לבית החולים. האיש אינו מוכר, לצוות השגרירות שלום".

20:32 - פניית הפרסה של קבינט המלחמה: יבטל את החלטתו להכניס סחורות ישירות לצפון הרצועה

קבינט המלחמה אישר עקרונית הכנסת סיוע לצפון הרצועה, אך הערב פרסמנו ב"המהדורה המרכזית" שאותו פורום שקיבל את ההחלטה הזו יעשה בשעות הקרובות סיבוב פרסה. דרגי המקצוע התלוננו שהכנסת הסיוע לצפון הרצועה משמעותה "פרס לחמאס" בימים של משא ומתן, ולכן ההחלטה החדשה היא להעביר את הסיוע רק כחלק מעסקה ולא במנותק ממנה. 

20:30 - הדרישה החדשה שהעלה נתניהו בדרך לעסקה: האסירים הכבדים ישוחררו לקטאר

פרסום ראשון: ראש הממשלה נתניהו הקשיח עמדות במשא ומתן לעסקה לשחרור חטופים והציג דרישה חדשה שלפיה האסירים הכבדים ישוחררו לקטאר. גורמי המקצוע העריכו שהדרישה תעורר התנגדות בקרב חמאס וקטאר ותרחיק עסקה. גורמים אחרים מאשימים אותו בטרפוד עסקה ממניעים פוליטיים.

20:21 - רקטה נפלה באזור מוצב צה"ל ברכס רמים

רקטה שוגרה מלבנון לעבר מוצב צה"ל ברכס רמים שבגליל העליון . לא הופעלה התרעה ואין נפגעים 

19:00 - גלנט: "במקרה של הפוגה בעזה, נעצים את האש בצפון - נמשיך עד שחיזבאללה ייסוג"

שר הביטחון יואב גלנט קיים היום הערכת מצב מבצעית בבסיס פיקוד הצפון והבהיר כי בישראל מתכוונים להמשיך בתקיפות בלבנון גם במקרה של הפסקת אש בעזה במסגרת עסקה לשחרור חטופים. "אם יש כאן מישהו שחושב שכאשר נגיע לעסקה בדרום והאש תיפסק זמנית, הדבר הזה יקל ממה שקורה כאן, הוא טועה", הצהיר גלנט. "נמשיך את האש ונעצים אותה באופן בלתי תלוי בדרום עד אשר נשיג את המטרות שלנו. המטרה היא פשוטה - להסיג את חיזבאללה למקום שבו הוא צריך להיות. או בהסכם, או שאנחנו נעשה את זה בכוח".

שר הביטחון אמר עוד כי "אנחנו פוגעים בפעילים, אנחנו פוגעים במפקדים של חיזבאללה, והם מחפשים מחליפים ואני יכול לומר לכם שאני לא רואה מתנדבים, כולם מפחדים. אנחנו נמשיך ונכה אותם. באתי על מנת לבחון כיצד אנחנו מגבירים את יכולות האש שלנו ומוכנים לפעול כנגד חיזבאללה בכל מקום, בעוצמה הולכת וגוברת".

גלנט קיים הערכת מצב יחד עם מפקד הפיקוד האלוף אורי גורדין, האלוף מוטי ברוך וקציני המטה בפיקוד. הוא קיבל סקירה מקציני המודיעין והמבצעים של הפיקוד על ההתפתחויות האחרונות, תוכניות האש והמאמצים לדחיקת כוחות חיזבאללה ממרחב הגבול ולסיכול חוליות ירי, מפקדים בארגון ושלילת יכולות ונכסים.

18:00 - מחבלים התבצרו בתוך בית - וחוסלו מרימון: תיעוד מהיתקלות לוחמי אגוז בח'אן יונס

טיהור השטח ממחבלים במערב העיר ח'אן יונס נמשך בפעולות שונות של כוחות צה"ל, שנלחמים שם כבר כמה שבועות. בפעילות של לוחמי יחידת אגוז שנלחמים במרחבים צפופים בעיר, זוהו באמצעות רחפן שני מחבלים מתבצרים בתוך בית ששימש כמתחם לחימה מאולתר. אז, החלו הכוחות לפתוח באש לעבר המחבלים - עד שחוסלו מזריקת רימון. לאחר חיסולם, הכוחות פשטו על המתחם וביצעו סריקות.

17:50 - גורם בחמאס: "התקדמות בהיבט ההומניטרי של המשא ומתן"

גורם בחמאס אמר לערוץ אל-ערביה הסעודי כי "יש התקדמות בהיבט ההומניטרי של המשא ומתן בתיווך מצרים ובמאמצים לשליחת סיוע לצפון הרצועה". הגורם טען כי "משלחת מהארגון תגיע למוסקבה כדי לדון בהרכבת ממשלה לאומית לתקופה מוגדרת ועם משימות ברורות, רוצים שהיא תקום בהסכמת הפלגים".

17:42 - חוליית מחבלי חיזבאללה זוהתה ביציאה ממבנה צבאי בלבנון - והותקפה מהאוויר

דובר צה"ל עדכן כי כלי טיס זיהה חוליית מחבלים יוצאת ממבנה צבאי של חיזבאללה במרחב העיירה בליידא שבדרום לבנון. מטוסי קרב תקפו את החוליה ושני מבנים צבאיים נוספים במרחב. 

עוד נמסר כי לוחמי ההגנה האווירית יירטו מוקדם יותר מטרה אווירית חשודה שחצתה משטח לבנון לשטח ישראל במרחב אצבע הגליל. כמו כן, כוחות צה"ל תקפו את מקורות השיגורים שבוצעו מלבנון ליישובים בגליל העליון. 

הבכיר שחושף: "חששתי שבני משפחתי החטופים ישלמו מחיר על המבצעים שניהלתי נגד חמאס"
רופאת החטופים משיבא מגלה: כך עזרנו להם להחזיר את תחושת השליטה
החטופים יקבלו פיצוי בגובה שכרם - רטרואקטיבית מאז החטיפה
משכורות עתק ושנאה לישראל: הסיפור מאחורי הערוץ שמתדלק את הטרור

17:02 - נתניהו לרשת CBS: "חמאס צריך לרדת לקרקע המציאות"

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר ל-CBS כי לא ברור אם עסקת החטופים תבשיל. הוא סירב להתייחס לפרטים, אבל הבהיר שוב כי חמאס צריך "לרדת לקרקע המציאות".

עוד אמר נתניהו כי ייפגש בהמשך היום עם אנשיו כדי לדון בתוכנית צבאית כפולה הכוללת פינוי אזרחים פלסטינים מרפיח והמשך המבצע להשמדת גדודי חמאס. "אם יש לנו עסקה, המבצע יידחה בזמן מה, אבל הוא יקרה", הצהיר. "אם אין לנו עסקה, נעשה זאת בכל מקרה".  

16:52 - שתי נפילות במרחב מושב דישון שבגליל העליון; אין דיווח על נפגעים

אזעקות הופעלו בדישון ובמלכיה שבגליל העליון. שתי נפילות זוהו במרחב מושב דישון. אין דיווח על נפגעים.

16:37 - חיזבאללה הודיע על מחבל נוסף משורותיו שחוסל, ה-215 מתחילת המלחמה

16:22 - התרעות על חדירת כלי טיס עוין באצבע הגליל - בשל זיהוי שווא 

אזעקה המתריעה על חדירת כלי טיס עוין הופעלה ביישובים משגב עם, קריית שמונה, בית הלל, כפר יובל, מרגליות, מנרה, מעיין ברוך, כפר גלעדי, מטולה ותל חי שבאצבע הגליל. דובר צה"ל הודיע כי מדובר באזעקת שווא. 

16:02 - סמוטריץ' בביקורת על נתניהו על רקע עסקת החטופים: "המשא-ומתן מנוהל באופן הזוי"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מתח ביקורת חריפה על ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס ירושלים על רקע המגעים לעסקה עם חמאס: "המשא-ומתן מנוהל באופן הזוי. העסקה הבאה צריכה להיות ביחס טוב יותר עבורנו של חטוף תמורת מחבלים, ושל ימי הפוגה על כל חטוף, ובוודאי לא ביחס גרוע לאין-שיעור. אצביע נגד כל עסקה כזו במתווה כפי שמתפרסם". 

15:40 - הותר לפרסום: סמל עוז דניאל שנחטף לעזה הוגדר כחלל צה"ל

צה"ל הודיע על מותו של סמל עוז דניאל, בן 19 מכפר סבא, שנפל ב-7 באוקטובר וגופתו נחטפה. במטה משפחות החטופים ספדו לו: "מרכינים ראש על הירצחו, משתתפים בצערה הכבד של המשפחה". הלווייתו תתקיים בבית העלמין הצבאי בכפר סבא מחר (ב') בשעה 14:00. לכתבה המלאה

עוז דניאל ז''ל / צילום: לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים
 עוז דניאל ז''ל / צילום: לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

15:16 - מיירטים שוגרו באזור עכו לעבר מטרה חשודה שהתבררה כשווא

14:36 - מטוסי קרב של צה"ל תקפו מטרות חיזבאללה בלבנון

במדינה מדווחים על תקיפות באזור כפר בליידא שבדרום לבנון נגד מטרות ארגון הטרור חיזבאללה. 

13:21 - לראשונה מתחילת המלחמה, ישראל מעבירה סיוע הומניטרי לצפון הרצועה - ישירות משטחה

על-מנת למנוע השתלטות של חמאס על הסיוע ההומניטרי שמגיע לצפון רצועת עזה, ישראל החליטה לשנות את נקודת הכניסה שלו. אם עד עתה הסיוע היה נכנס דרך מעבר כרם שלום, ובדרך לצפון הרצועה, בזמן שהוא משונע, היו ניסיונות השתלטות עליו - הרי שכעת הסיוע ייכנס סמוך למעבר קרני שבצפון מרכז הרצועה.

נזכיר כי בסוף השבוע האחרון פורסם ב"גרדיאן" הבריטי כי אונר"א הודיעה על הפסקת העברת משלוחי סיוע לצפון הרצועה. 

12:30 - חשד לחדירת כלי טיס עוין בגליל העליון; אזעקות הופעלו גם בשדה נחמיה

אזעקות הופעלו בכמה יישובים בגליל העליון נוכח חשד לחדירה של כלי טיס עוין לאזור. בהמשך התברר כי כטב"ם שחדר מלבנון יורט בשמי הגליל העליון. 

11:55 - הותר לפרסום: לוחם גבעתי, סמ"ר עידו אלי זריהן, נפל בקרב בדרום רצועת עזה

לוחם סיירת גבעתי, סמ"ר עידו אלי זריהן, בן 20 מירושלים, נפל בקרב בדרום רצועת עזה - כך התיר לפרסום דובר צה"ל.

11:00 - הלוחמים חיסלו מחבלים מטווח קצר ואיתרו משגר רקטות במעבדה רפואית במזרח ח'אן יונס

לוחמי צוות הקרב של חטיבת גבעתי החלו השבוע לפעול בשכונת "העבסנים" שבמזרח ח'אן יונס. במהלך הפעילות המבצעית פשטו הכוחות על תשתיות טרור של חמאס, חיסלו עשרות מחבלים ואיתרו אמצעי לחימה ומשגרים - חלקם בתוך מעבדה רפואית. באחד המקרים צוותי הצלפים ביצעו מארב וזיהו מחסלים שניסו להטמין מטענים קרוב לכוחות. הלוחמים פגעו בהם וחיסלו אותם מטווח קצר. 

10:20 - אזעקות הופעלו בקריית שמונה והסביבה

דקות אחרי הדיווח על חיסול פעילי חיזבאללה בגבול סוריה-לבנון, אזעקות הופעלו בקריית שמונה וביישובים נוספים בגליל העליון.

09:50 - דיווח על נפגעים לחיזבאללה סמוך לגבול סוריה-לבנון

המרכז הסורי לזכויות אדם של האופוזיציה מדווח הבוקר על שני פעילי חיזבאללה שנהרגו בתקיפת משאית בגבול סוריה-לבנון.

08:40 - לוחמים עצרו מחבלים שניסו לברוח בחסות פינוי האוכלוסייה ממרחב הלחימה

לוחמי צוות הקרב של חטיבה 7 עצרו מחבלים שניסו לברוח בחסות האוכלוסייה כחלק מהמאמצים לפינוי תושבים ממרחב הלחימה. במקביל, הכוחות ממשיכים בלחימה העצימה במערב ח'אן יונס, בזייתון ובמרכז הרצועה.

במהלך היממה האחרונה חיל האוויר ביצע כמה תקיפות ברצועה שפגעו במערך האווירי של חמאס. בין המטרות שהותקפו, לפי צה"ל, היו מספר עמדות שיגור שיועדו לירי רקטי לעבר שטח ישראל.

06:00 - הותר לפרסום: סמ"ר נריה בלטה, לוחם בסיירת גבעתי, נפל בקרב בדרום רצועת עזה

לוחם סיירת גבעתי, סמ"ר נריה בלטה, בן 21 משבי שומרון, נפל בקרב בדרום הרצועה.

בנוסף, קצין ושני לוחמים בסיירת גבעתי נפצעו באורח קשה בקרב בדרום הרצועה. השניים פונו לקבלת טיפול רפואי בבית החולים, ומשפחותיהם עודכנו.

01:45 - החות'ים: תקפנו מכלית נפט אמריקאית

החות'ים הודיעו כי תקפו מכלית נפט הנושאת את דגל ארה"ב. דובר המורדים החות'ים מסר כי אנשי הארגון שיגרו "כמה טילים ימיים" לעבר המכלית סמוך למפרץ עדן.

במקביל להודעת החות'ים, בפיקוד המרכז האמריקאי (CENTCOM) דיווחו על יירוט טיל בליסטי שכוון "ככל הנראה נגד המכלית". לא דווח על נפגעים או נזק.

23:30 - אזעקות שווא הופעלו ביישובים בגליל התחתון באזור הכנרת

22:14 - על רקע אישור המתווה לעסקה בקבינט, בכיר חמאס לתקשורת הלבנונית: "לא קיבלנו מהמתווכות שום מידע על מה שנידון אתמול בפריז"

בכיר חמאס מחמוד אל-מרדאוי טען בערוץ אל-מיאדין הלבנוני: "עד לרגע זה לא קיבלנו מהמתווכות קטאר ומצרים שום מידע על מה שנידון אתמול בפריז, ולא ידוע לנו אם פרטי ההצעה החדשה תואמים את דרישותינו ואת האינטרסים של עמנו. לא נדחוף לשום עמדה - אלא אם היא תשיג את האינטרסים שלנו".

בנוסף, גורם בחמאס לבנון אמר לתקשורת הערבית: "הסכמנו בשלב הראשון לשחרור של כ-40 חטופים ישראלים שאינם חיילים - בתמורה לשחרור 15 אסירים פלסטינים עם עונשים כבדים ומחלות כרוניות, על כל חטוף ישראלי שישוחרר". לדבריו, יהיה יום הפוגה על כל חטוף, בנוסף לשבוע של הפוגה לפני תחילת יישום ההסכם.

אותו הגורם שצוטט גם ציין כי הם מתעקשים על הכנסה משמעותית של סיוע הומניטרי, לרבות אוהלים לכל האזורים ברצועת עזה, בנוסף להסכמה לחזרת העקורים לבתיהם בצפון הרצועה.

22:05 - חיזבאללה קיבל אחריות לירי ליישובי הצפון: "בתגובה על התקיפות של ישראל נגד כפרים ובתים בלבנון"

לאחר המטח הכבד ליישובי הגליל העליון, חיזבאללה קיבל אחריות. "ביצענו זאת בתגובה על התקיפות של ישראל נגד כפרים ובתים בלבנון, ובמיוחד בכפר ברעשית - תקפנו באמצעות קטיושות בסיס צבאי", אמר ארגון הטרור.

21:00 - אזעקות בקריית שמונה ובשורת יישובים בגליל העליון; דיווח על נפילות באזור בית הלל

אזעקות הופעלו בקריית שמונה וביישובים רבים נוספים בגליל העליון: בית הלל, דפנה, הגושרים, כפר גלעדי, תל חי ומעיין ברוך. זוהו מספר נפילות באזור בית הלל, חלקן ללא התרעה מוקדמת.

מוקדם דובר צה"ל התיר לפרסום את שמו של רס"ן אייל שומינוב, בן 24 מכרמיאל, מפקד פלוגה בגדוד שקד (424) בחטיבת גבעתי, שנפל בקרב בצפון רצועת עזה. שומינוב ז"ל נהרג מפגיעת נ"ט במהלך פשיטה על שכונת זייתון בעזה.

בנוסף, דובר צה"ל הודיע כי בפעם השנייה בתוך מספר שעות, חוליית מחבלים זוהתה מהאוויר והותקפה בתוך מחסן אמצעי לחימה. בצה"ל מסרו גם על תקיפה של מפקדה מבצעית של כוח רדואן, עמדות שיגור ותשתיות טרור של ארגון הטרור חיזבאללה. צה"ל מסר כי לאחר התקיפה של מחסן אמצעי הלחימה התרחשו פיצוצי משנה גדולים, שמעידים על הימצאות אמצעי לחימה במבנה.

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12