"האדריכל של ברקשייר האת'וויי": וורן באפט מכבד את צ'רלי מנגר

המשקיע המפורסם אומר כי שניים מסגניו יצטרפו אליו על הבמה באומהה במפגש השנתי במאי

וורן באפט וצ'ארלי מאנגר / צילום: Associated Press, Nati Harnik
וורן באפט וצ'ארלי מאנגר / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט נזכר בצ'ארלי מאנגר כ"אדריכל" של ברקשייר האת'וויי  וכשותף אהוב, במכתב השנתי הראשון שכתב ללקוחות מאז מותו של מאנגר.

באפט נתן למאנגר קרדיט לאורך שנים רבות, סגן יושב הראש בברקשייר שנפטר ב־28 בנובמבר בגיל 99, בעיצוב החשיבה לגבי השקעות. בהקדמה למכתב שלו בשבת, תיאר המשקיע המפורסם כיצד מאנגר הציע ב־1965 שבאפט יצרף "חברות מעולות לרכישה במחירים הוגנים" כתוספת לחברות הטקסטיל הכושלות עליהן השתלט באפט.

ברקשייר האת'וויי של באפט שוברת שיא חדש, הרווח התפעולי זינק 
ראיון | "אהבנו להיות בפסגה": יו"ר חברת הגמל הגדולה בישראל מדבר 

"לאחר הרבה התנגדות בסופו של דבר פעלתי לפי הוראותיו", אמר.

באפט, יושב הראש של ברקשייר והמנכ"ל, כתב על הנדיבות בה נהג כלפיו מאנגר. ממקורותיה הצנועים, גדלה ברקשייר והפכה לחברה השביעית בגודלה בארה"ב לפי שווי שוק.

"צ'ארלי מעולם לא ביקש לקבל קרדיט על תפקידו כיוצר, ובמקום זאת נתן לי לעשות את ההשתחוויות ולקבל את השבחים", כתב באפט. "באופן יחסו אליי הוא נהג בי לעתים כאח גדול, ולעתים כאב אוהב. אפילו כשידע שהוא צודק, הוא נתן לי את המושכות, וכשפישלתי הוא מעולם - מעולם - לא הזכיר לי את הטעויות שעשיתי".

הכיתוב "צ'ארלי מאנגר - האדריכל של ברקשייר האת'וויי", מוקלד בגופן מקושט, ניצב בראש עמוד מכתב המחווה.

באפט, בן 93, סיים את מכתבו בהצעה לבעלי המניות לבוא לפגישה השנתית של ברקשייר באומהה, נברסקה, שם יצטרפו אליו על הבמה גרג אייבל ואג'יט ג'אין, כך כתב. האירוע, שמכונה גם "הוודסטוק של הקפיטליסטים", נקבע ל־4 במאי. אייבל וג'אין הובילו בהתאמה את העסקים הביטוחיים והלא ביטוחיים של ברקשייר.

"טיפשי לבצע הערכות על בסיס רווחים מתוך הקפריזות של היומיום"

ברקשייר גם פרסמה את הדוח שלה ל־2023, ודיווחה על רווח של 96.2 מיליארד דולר.

החברה, שבבעלותה עסקים כמו חברת הביטוח Geico, חברת מסילות הברזל BNSF וחברת הממתקים See’s, כתבה שהשורה התחתונה שלה התחזקה בעקבות העליות בשוק המניות. ב־2022, כשהמניות היו בשפל, דיווחה ברקשייר על הפסדים של 22.8 מיליארד דולר.

הרווחים התפעוליים של ברקשייר, שאינם כוללים חלק מתוצאות ההשקעות, עלו ל־37.35 מיליארד דולר, והתחזקו הודות לעסקי הביטוח של החברה. הביצועים של עסקי מסילות הברזל ועסקי אנרגיה אחרים בבעלות החברה תרמו תרומה שלילית לרווחים התפעוליים שלה.

באפט ייעץ למשקיעים להתמקד ברווחים התפעוליים, מכיוון שכללי הנהלת חשבונות מחייבים את החברה לכלול רווחים והפסדים לא ממומשים מתיק המניות שלה בהכנסות הנטו. שווקים תנודתיים יכולים לגרום לנתון הזה לנוע בתנודות גדולות מרבעון לרבעון.

"אמריקה הייתה מדינה מעולה למשקיעים", כתב. "זה יותר מטיפשי, עם זאת, לבצע הערכות לגבי ערך ההשקעות של ברקשייר על בסיס 'רווחים' הכוללים את הקפריזות של היומיום וכן, אפילו התנודות משנה לשנה של שוק המניות".

ברקשייר סיימה את 2023 עם שיא של 167.6 מיליארד דולר במזומן ומקבילותיו. עוקבים אחרי החברה מצפים לאיתותים מה באפט וסגניו עשויים לעשות עם הר המזומנים הזה.

"אין לנו אפשרויות לביצועים מנקרי עיניים"

באפט כתב במכתב שלו בשבת שהגודל העצום של ברקשייר לצד התחרות הגוברת מצד קונים אחרים צמצמה את מה שפעם היה שפע של חברות שיכלה לשקול לרכוש.

"נותרו רק כמה חברות במדינה המסוגלות באמת להזיז את המחט עבור ברקשייר, והן חברות שדילגנו עליהן לטובת אחרות עשרות פעמים, אנחנו ואחרים", אמר באפט. "חלק אנחנו יכולים להעריך; חלק לא. ואם אנחנו יכולים, הן צריכות להיות במחיר אטרקטיבי".

חברות מחוץ לארה"ב לא מספקות הזדמנויות משמעותיות ליישום ההון של ברקשייר, המשיך.

"בסך הכל, אין לנו אפשרויות לביצועים מנקרי עיניים", כתב באפט.

לאחרונה גילתה ברקשייר שצמצמה את הפוזיציה הגדולה שלה באפל  ברבעון הרביעי והוסיפה לפוזיציה שלה בחברות הנפט שברון ואוקסידנטל פטרוליום . החברה שמרה על אחזקותיה הגדולות בבנק אוף אמריקה , אמריקן אקספרס  וקוקה קולה .

רוב המניות האלה טיפסו ברבעון הרביעי. מניות אמריקן אקספרס היו בראלי של 26%, מניות בנק אוף אמריקה עלו ב־23%, אפל עלתה ב־12% וקוקה קולה עלתה ב־5.3%. מניות אוקסידנטל ושברון, לעומת זאת, ירדו ב־8% וב־12%, בהתאמה.

באפט תיאר את אוקסידנטל כהשקעה שברקשייר מצפה להחזיק ללא תאריך סיום. בסוף 2023, החזיקה ברקשייר 27.8% מהמניות הרגילות של אוקסידנטל לצד חוזים הנותנים לה אופציה להגדיל את האחזקה שלה. הוא שיבח את מנכ"לית אוקסידנטל ויקי הולוב ואמר שאין לברקשייר תוכניות לקנות לגמרי את יצרנית הנפט והגז.

"למרות שאנו מאוד אוהבים את הבעלות שלנו, וכן את האופציה, אין לברקשייר אינטרס לרכוש או לנהל את אוקסידנטל", אמר באפט.

המניות של ברקשייר היו בעליות לאחרונה. מניות בדירוג B נמצאות בראלי שבינתיים הגיע ל־17% השנה, בהשוואה לעלייה של 6.7% במדד S&P 500. גם מניות בדירוג A וגם מניות בדירוג B סגרו במחירי שיא ביום שישי.