זולה ומדויקת: הפצצה החדשה של אוקראינה

אוקראינה החלה להשתמש בפצצת הגלישה המדויקת GLDSB מתוצרת הענקית האמריקאית בואינג והחברה השבדית סאאב • הפצצה מצוידת במערכת הנחיה ובכנפיים, מה שמקשה על יכולות הזיהוי והיירוט שלה • נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, טוען כי מאז פרוץ המלחמה עם רוסיה נהרגו 31 אלף חיילים אוקראינים

מערכת שיגור הטילים האמריקאית HIMARS / צילום: Reuters, Kacper Pempel
מערכת שיגור הטילים האמריקאית HIMARS / צילום: Reuters, Kacper Pempel

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי סיפר היום (א') כי מאז פרוץ המלחמה עם רוסיה נהרגו 31 אלף חיילים אוקראינים. "זה אובדן גדול עבורנו", אמר נשיא אוקראינה, "31 אלף חיילים אוקראינים, נפלו במלחמה הזו. לא 300 אלף, לא 150 אלף, או כל דבר אחר שפוטין משקר לגביו". מעבר לכך, זלנסקי שב על בקשתו לבית הנבחרים האמריקאי, לאשר בדחיפות את חבילת הסיוע בסך 95 מיליארד דולר לאוקראינה, ישראל וטיוואן, שמתעכבת בשל השיקולים הפוליטיים של הרוב הרפובליקני .

כך הסתבך הצבא הרוסי בבוץ האוקראיני. ולמה זו בעיה גם של ישראל
יואב קרני, פרשנות | בלי טנקים, בלי טילים, בלי מטוסים. המלחמה שהתחילה כפנטזיה "חוגגת" שנתיים
המל"ט החדש של אלביט ועסקת הענק של ידידת ישראל

אוקראינה החלה לאחרונה להשתמש בפצצת הגלישה המדויקת GLDSB (בראשי תיבות: Ground Launched Small Diameter Bomb) מתוצרת הענקית האמריקאית בואינג והחברה השבדית סאאב. כך לפי דיווחים באוקראינה.

פצצת גלישה נראית כפתרון מיטבי עבור אוקראינה: במקום לרכוש טילים מדויקים ויקרים מאוד בזמן שבבית הנבחרים האמריקאי מעכבים את אישור חבילת הסיוע לקייב, לישראל ולטייוואן, פצצות גולשות מהוות התאמה מדויקת, מכיוון שהן מצוידות במערכת הנחיה ובכנפיים. את המערכות הללו ניתן, למשל, להתקין על רקטות לא מדויקות. במקרה של GLDSB, שהיא יוצאת דופן בתחום, מדובר ברקטה מדויקת לטווח של 150 ק"מ.

הייחוד במערכת GLDSB היא שבואינג וסאאב לקחו את טיל האוויר־קרקע GBU והתאימו אותם למערכות שיגור הרקטות MLRS ו־HIMARS. מה־MLRS ניתן לשגר 12 רקטות 227 מ"מ, ואילו מ־HIMARS אפשר לשגר שש. לצד זאת, סאאב גם פיתחה משגר ייעודי לרקטה המיוחדת. השימוש באוקראינה ב־GLDSB, שנושא ראש נפץ במשקל 16 ק"ג, הוא אמנם הראשון בשדה הקרב, אבל כבר ידוע כי הדיוק שלו הוא ברמת המטר הבודד, וכי הוא יעיל מול מטרות שנעות עד למהירות של 80 קמ"ש.

רקטה שמסוגלת להיכנס לפגיעה ביעד מכל הכיוונים

אחד המפתחות החשובים של ה־GLSDB הוא יכולת הניווט המתקדמת באמצעות שבעה ערוצי לווין, מערכת נגד שיבושים, וכן יכולת ניווט אינרציאלית. ניווט אינרציאלי מהווה למעשה מערכת מקבילה ל־GPS, אשר מתבססת על מגנומטרים, מדי תאוצה וגירוסקופים, והוא מתבצע באמצעות מדידת תאוצה וקצב זווית, לצורך הבנת מיקום המטרה והתנועה שלה.

לפי סאאב, הרקטה יעילה גם באזורים הרריים, או כאלו אחרים שמקשים על פגיעה ביעד. באמצעות מערכת הניווט של הרקטה, ניתן להביא אותה לכניסה לפגיעה ביעד מכל הכיוונים - מה שמקשה על יכולות הזיהוי והיירוט של ה־GLSDB.

הרקטה החדשה בשדה הקרב באוקראינה היא, כאמור, זולה משמעותית ממקבילות לטווחים בינוניים. מחיר GLSDB מוערך ב־40 אלף דולר, ואילו מערכות הטילים ATACMS  ו"סטורם שאדו", שיעילות לטווחים של כ־165 ק"מ ו־250 ק"מ בהתאמה, משגרות טילים במחיר של מיליון דולר ו־2.5 מיליון דולר - עלויות שלקייב אין יכולת לעמוד בהן.