איומים על חברי פרלמנט וחשש מפיגועים: המלחמה בעזה מטלטלת את בריטניה

דיונים סוערים בפרלמנט הלונדוני, חששות מקיצוניות מוסלמית שתביא לפיגועי טרור, אבטחה מוגברת על פוליטיקאים ומסר נדיר מבית המלוכה, הקורא "לקץ הלחימה" • המלחמה בין ישראל לחמאס מכתיבה את סדר היום בפוליטיקה ואת הכותרות הראשיות בבריטניה

הכתובת ''עזה'' מוקרנת על הביג–בן בלונדון / צילום: Reuters, Isabel Infantes
הכתובת ''עזה'' מוקרנת על הביג–בן בלונדון / צילום: Reuters, Isabel Infantes

קשה היה להחמיץ בשבוע האחרון עד כמה מרכזית הפכה המלחמה בעזה עבור הנעשה בבריטניה. שער אחר שער הציגו העיתונים בממלכה המאוחדת את ההשלכות הפנים-בריטיות של המלחמה, לפתע, כך נראה, הכול עוסק בישראל ובחמאס.

יואב קרני, פרשנות | "ניצחון סופי", אמר צ'רצ'יל, והתפרק מן האימפריה
הרפתקה בגובה 28 מיליארד דולר: הפרויקט החדש של תאילנד
ידידת ישראל שהסחר שלה עם איראן פורח

הנה פירוט חלקי בלבד: באמצע השבוע שעבר פרסם יורש העצר הנסיך ויליאם, שנמצא בחזית בית המלוכה הבריטי בעקבות הטיפולים הרפואיים שעובר אביו, הצהרה יוצאת דופן, שבה הוא קורא ל"קץ הלחימה בהקדם האפשרי", ואומר כי "רבים מדי נהרגו עד כה בעימות". התערבות של בית המלוכה בנושאי חוץ היא נדירה, והטקסט שזכה לכותרת ראשיות בכל העיתונים נתפס כביקורת על ישראל וכניסיון להניאה מהרחבת התקיפה לרפיח.

הקרנה על הביג־בן

יום לאחר מכן, געש הפרלמנט הבריטי והידרדר לסצינות כאוס שלא התרחשו בו מאז הדיונים הסוערים על ה"ברקזיט", בעקבות דיון בן יותר שש שעות בנושא קריאה להפסקת אש בעזה. יושב ראש הפרלמנט, סר לינדזי הויל, שאמור להיות דמות לא-מזוהה-מפלגתית מהרגע שמונה לתפקיד, הואשם בכך ש"סייע" לראש מפלגת הלייבור שבאופוזיציה להעביר הצעת החלטה, שמצד אחד נמנעת מקריאה גורפת להפסקת אש, ומצד שני קוראת להפסקת אש הומניטרית. הוא עשה זאת כשהוא עובר על הנהלים, התנצל, וכעת תפקידו נמצא בסכנה.

גם במקרה הזה, כל העיתונים עסקו בפרשה. במהלך הדיונים, אלמונים הקרינו את הסיסמה "מהנהר ועד לים, פלסטין תהיה חופשית" על הביג-בן שהוא חלק ממבנה הפרלמנט. נוסף על כך, בשבוע החולף הושעו מתמודדים לפרלמנט מה"לייבור" שהואשמו בהערות אנטישמיות סביב המלחמה בעזה, וחבר פרלמנט מ"השמרנים" שהואשם בהערה אסלאמופובית (הוא רמז שראש העיר לונדון סאדיק חאן "מסר את לונדון" לידי האסלאמיסטים). כל מהלך כזה זכה לסיקור נלהב.

כותרות בולטות בעיתונים בבריטניה בימים האחרונים
 כותרות בולטות בעיתונים בבריטניה בימים האחרונים

בתחילת השבוע הוקדשו העמודים הראשונים להיבט פנימי אחר ומדאיג של המלחמה: החשש כי היא תגרור "רדיקליזציה מהירה" של צעירים מוסלמים בממלכה המאוחדת. השוטרת הבכירה העומדת בראש תוכנית נגד הקצנה (Prevent), שנועדה בין היתר למנוע פיגועים בהשראה אסלמיסטית, אמרה ל"טלגרף" כי החשש הוא שהמלחמה בעזה, והזעם הציבורי נגד ישראל ונגד הגיבוי החלקי שהיא מקבלת כעת מהממשלה, "יגבירו את הסיכון בטווח הארוך לבריטניה ומעבר לה. אנחנו מנסים להתמודד עם המצב לפני שהוא יהפוך לנקודת מפנה מכרעת של הקצנה", אמרה.

המרכזיות של המלחמה בסדר היום הבריטי אינה מפתיעה לגמרי. בריטניה הסתמנה כזירה סוערת לפעילות ציבורית נגד ישראל כבר מתחילתה. הפגנות תמיכה המוניות, שהובלו על ידי גורמי שמאל, שבעבר היו פעילים נגד המלחמה בעיראק, הוציאו יחד לרחובות את בני הדור הראשון, השני והשלישי של מוסלמים בממלכה המאוחדת, לצד פעילי שמאל.

מאות אלפי בני אדם גדשו את הרחובות בלונדון ובערים אחרות. המשטרה הלונדונית - בניגוד לזו בצרפת או בגרמניה, למשל - הפגינה "יד רכה" כלפיהם. כך, למשל, הותרה הנפת דגלי פלסטין על מונומנטים לאומיים, מפגינים הסתובבו עם תלבושת של חמאס (למרות שהארגון אסור בחוק) והמשטרה נלחמה בעד זכות ההפגנה של הקהל הפרו-פלסטיני גם ביום הזיכרון לקורבנות המלחמות הבריטיים. קריאות לג'יהאד, מסרה, הן "תלויות הקשר" ואינן אסורות בחוק באופן גורף.

הזווית הממשלתית, לעומת זאת, הייתה שונה מהותית. ראש הממשלה רישי סונאק, ושר החוץ שלו דאז ג'יימס קלוורלי, התבטאו בעד זכותה של ישראל להגן על עצמה, נגד המשך קיומו של חמאס ברצועת עזה, ותמכו בישראל בזירות בינלאומיות. הממשלה גם ביקרה את המשטרה.

בינתיים, התמיכה הממשלתית נשחקה, גם לאחר ששר החוץ קלוורלי הוסט מתפקידו במסגרת סבב מינויים ודיוויד קמרון מונה לתפקיד. שר החוץ החדש כבר ביקורתי הרבה יותר בנוגע לפעילות הישראלית, הודיע כי הוא שוקל להכיר במדינה פלסטינית, וכי הוא קורא לישראל להימנע מהמשך המערכה ברפיח.

זינוק בגילויי אנטישמיות

אבל השחיקה הזו לא מיתנה את הזעם הציבורי. בעדות נוספת לגובה הלהבות בתוך בריטניה, התברר בימים האחרונים כי חברי הפרלמנט עצמם נתונים כעת לשמירה אישית מוגברת בהשוואה למצב לפני 7 באוקטובר. ה"טיימס" הלונדוני חשף כי חברות אבטחה פרטיות נשכרו במהירות כדי להגן על כמה חברי פרלמנט, בעיקר בשל עמדותיהם הפרו-ישראליות. הפגנות פרו-פלסטיניות אלימות התנהלו בשבועות האחרונים בכמה כתובות פרטיות של חברי פרלמנט.

שר הפנים הבריטי הזהיר כי "קבוצות קיצוניות מנסות לנצל את האירועים כדי לגייס פעילים. אנחנו לא יכולים לתת לזה להסלים לעבר טרור בתוך הממלכה המאוחדת". גם הקהילה היהודית הגדולה סובלת מכך: מספר התקריות האנטישמיות בבריטניה זינק בקרוב ל-400% בשנה החולפת, בהשוואה לשנה הקודמת.