הבורסה בת"א | סיקור שוטף

בורסת ת"א ננעלה בירידות; טאואר ואופקו הלת' צללו ב-4%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% • השקל התחזק בחדות מול המטבעות הזרים • חוזה חדש לנייס עם דידי הסינית • לאחר שקיבלה זיכיון להפצת מותג הקוסמטיקה איב רושה, קסטרו מבצעת שינויים ארגוניים • אפל הודיעה על סגירת פרויקט המכונית החשמלית שלה, ומה צייץ אלון מאסק כתגובה • התחזית הקודרת של מורגן סטנלי לכלכלה האמריקאית

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:30

נעילה אדומה בת"א: מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.4%. בלט לחיוב מדד ת"א נפט וגז שהוסיף לערכו כ-1%. מנגד, מדד טכנולוגיה ירד ב-1%.

מחזור המסחר הסתכם בכ-1.8 מיליארד שקלים.

בלטו לשלילה מניות טאואר , אופקו הלת'  , מיטרוניקס , רבוע נדלן  ומניבים ריט .

מנגד, בלטו לחיוב נאוויטס , מנורה מבטחים , קרסו מוטורס , ישראכרט , אלקטרה צריכה .

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים ננעלו סביב רמות הבסיס. גם מדד תל גוב שקלי ננעל במגמה דומה. התשואה על אג"ח ישראל ל-10 שנים עלתה קלות ועמדה על 4.17%.

16:19

המגמה השלילית בתל אביב נמשכת. מדד ת"א 35 יורד ב-0.5% ות"א 90 משיל מערכו 0.6%. בניגוד למגמה, מדד ת"א ביומד עולה בכ-1.5%. 

מניית חברת ביוליין , העוסקת בפיתוח תרופות למגוון מחלות, נסחרת בעליות. זאת לאחר שהחברה דיווחה כי ניתן טיפול לחולה ראשון במסגרת השלב השני של הניסוי בטיפול לחולי סרטן הלבלב.

בשוק המט"ח המקומי, השקל מתחזק בחדות מול המטבעות הזרים. הדולר נחלש ב-1.5% מול השקל ונסחר סביב רמה של 3.59 שקלים. האירו יורד ב-1.8% מול המטבע המקומי ועומד כעת על 3.88 שקלים.

15:03

המסחר בבורסה מוסיף ונסחר עתה בירידות שערים. המדדים המובילים, ת"א 35 ות"א 90 יורדים כעת ב-0.5% וב-0.6% בהתאמה. מדד הבנקים יורד ב-0.1%. 

נאייקס  העוסקת בפיתוח ומכירת פתרונות ושרותים דיגיטליים לסליקה ותפעול עסקים מדווחת על תוצאות הרבעון הרביעי ולשנת 2023. ההכנסות השנה הסתכמו לכ- 235.5 מיליון דולר, גידול של ;36%, התזרים השנתי מפעילות שוטפת הסתכם לכ -8.8 מיליון דולר. התחזית לשנת 2024 : הכנסות של 325-335 מיליון דולר וצמיחה של כ-38%. 

ברבעון הרביעי היו הסך הכנסות כ-66.6 מיליון דולר, גידול של כ-31% ביחס לרבעון המקביל בשנת 2022. ההכנסות החוזרות צמחו בכ- 43% לעומת הרבעון המקביל, ומהוות כ-63% מסך ההכנסות ברבעון. 

14:39

במסחר במטבע חוץ מתחזק כעת השקל מול הדולר והאירו בכ-1.1% ביחס לשער היציג שנקבע ביום שני, שערו עומד עתה על 3.608 שקלים לדולר ו-3.90 שקלים לאירו.

14:06

בונוס ביוגרופ  הודיעה לפני שעה קלה כי היום בשעות הבוקר, הגיעו אל משרדי החברה חוקרים מטעם רשות ני"ע, לצורך עריכת חיפוש בהתאם לצו חיפוש. על פי הצו, החיפוש נערך בקשר עם חשד לביצוע עבירות בניירות ערך. כמו כן, למיטב ידיעת החברה, זומנו מספר נושאי משרה לחקירה במשרדי הרשות.

בשלב זה אין בידי החברה כל מידע נוסף. בונוס היא חברת ביוטכנולוגיה, בשלב ניסויים קליניים, המפתחת טיפולים לשיקום רקמות, שתל חי של עצם אנושית ותרופה לטיפול בדלקות ונזק לרקמות. החברה נסחרת בשווי שוק של כ-330 מיליון שקל. 

13:02

מיטרוניקס  יצרנית הרובוטים לניקוי בריכות שחייה, בישרה היום על השקת קו מוצרים חדש, בפלח השוק למנקי בריכה רובוטיים שבטווח המחירים הנמוך-בינוני. לצורך מימוש מהלך זה, החברה התקשרה עם חברת חברת סיאוטו הפועלת בסין. 

קו המוצרים צפוי להיות מושק בחודש אפריל 2024 ויימכר על ידי החברה תחת מותג חדש - "Niya", מותג בבעלותה של החברה. תחת המותג החדש יושקו מספר מודלים שיימכרו בשלב ראשון בשווקים המרכזיים, בדגש על ערוצי אונליין. בהמשך, המכירה תורחב לערוצי הפצה נוספים. 

12:02

לאחר פתיחה חיובית, המסחר בבורסה עובר עתה לירידות שערים. המדדים המובילים, ת"א 35 ות"א 90 יורדים כעת ב-0.4%. מדד הבנקים יורד ב-0.5%. 

את הירידות מובילות כעת מניות טאואר , רבוע נדלן , מיטרוניקס  ונקסט ויז'ן 

בשוק החוב תשואת איגרת החוב הממשלתית לעשר שנים עולה ב-2 נקודות בסיס ל-4.19%, תשואת האיגרת לשנתיים יורדת ב-2% ל-3.8%. 

11:24

המסחר בת"א מתנהל הבוקר בעליות שערים קלות. מדד ת"א 35 עולה כעת 0.1%, מדד ת"א 90 ב-0.3%. מדד הבנקים יורד מעט. מדד הביומד בולט בעליה של 2.2%, בתוך המדד בולטות לחיוב מניות בריינסוויי  וקומפיוגן 

ברקע קונגרס הסלולר השנתי בברצלונה,  פרטנר  וחברת אריקסון   הודיעו היום כי הדגימו בהצלחה את שיחת הנתונים הראשונה על גבי רשת 5G Standalone , המבוססת על הטכנולוגיה של רשתות הדור ה-5. ההודעה מגיעה בהמשך להכרזה של השתיים מלפני כשנה, כי חתמו על עסקה להקמת הרשת המתקדמת מבוססת הענן, אותה הן צפויות להשיק בישראל באופן רשמי בחודשים הקרובים בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים.

10:32

המסחר בת"א מתנהל הבוקר בעליות שערים. מדד ת"א 35 עולה כעת 0.2%, מדד ת"א 90 ב-0.6%. מדד הבנקים יורד מעט.

חברת איי.סי.אל  אשר בשליטת החברה לישראל , דיווחה היום על תוצאותיה הכספיות לרבעון הרביעי ולשנה שהסתיימו ביום 31 בדצמבר, 2023. החברה דיווחה על מכירות שנתיות מאוחדות שהסתכמו לסך של 7.5 מיליארד דולר, בהשוואה ל-10 מיליארד דולר בשנת השיא אשתקד, ירידה של כ-25%. הרווח הנקי לשנת 2023 הסתכם לסך של 647 מיליון דולר.

ברבעון הרביעי היו הכנסות החברה 1.69 מיליארד דולר וזאת לעומת 2.01 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי של החברה עמד על 67 מיליון דולר והרווח הנקי המתואם על 123 מיליון דולר.

10:04

המסחר בת"א התחדש הבוקר בעליות שערים קלות. מדד ת"א 35 נפתח בעליה של 0.2%, מדד ת"א 90 ב-0.1%. מדד הבנקים יורד מעט.

נייס  נבחרה על ידי דידי גלובל, ענקית שיתופי הנסיעות הסינית לספק אינטראקציות פרסונליות מונעות בינה מלאכותית בזמן אמת. המערכות של נייס ישולבו בעסקי הענן של דידי.

דידי נסחרת בשווי שוק של 18 מיליארד דולר, כ-60% פחות משיאה לפני כשנתיים.

09:19

חברת קסטרו  הודיעה היום כי היא התקשרה בהסכם זיכיון בלעדי להפצת מותג הקוסמטיקה הצרפתי איב רושה, בארה"ב. מוצרי הקוסמטיקה והטיפוח של החברה יופצו לנקודות מכירה וחנויות בתפוצה נרחבת בארה"ב. הזיכיון נחתם לתקופה של 20 שנה.

לפי ההסכם, תוקם חברת בת ייעודית בשם RADIXIS בארה"ב כשבין בעלי מניותיה נמנים: קסטרו, שתחזיק מניות בכורה בשיעור של 80.2%, אבי גולדפינגר, שותף אסטרטגי - יזם שיווק דיגיטלי ותיק, שיחזיק מניות בכורה בשיעור של 9.9% ורון רוטר, שיוקצו לו מניות רגילות בשיעור של 9.9%.

בתוך כך הודיע גבי רוטר יו"ר הקבוצה על שורת שינויים בהנהלת הקבוצה: רון רוטר, שכיהן כמנכ"ל הקבוה בין השנים 2020-2024, ימונה למנכ"ל זרוע פעילות חו"ל שלה ולמנכ"ל מיזם YVES ROCHER ארה"ב, רון רוטר יוביל את השקת פעילותו החדשה של המותג בארה"ב.

08:15

במסחר במטבע חוץ עומד כעת שער השקל על 3.62 שקלים לדולר, ירידה של 0.8% לעומת שערו היציג שנקבע ביום שני. שער האירו עומד על 3.92 שקלים לאירו. 

07:58

1. שוקי המניות

המסחר צפוי להתחדש הבוקר במגמה מעורבת. אתמול, יום הבחירות לרשויות המקומיות לא היה מסחר. כזכור, ביום שני אחר הצהריים הותיר בנק ישראל את הריבית ללא שינוי - 4.5%, ולמרות זאת המסחר ננעל כשעה אחר כך בעליות: מדד ת"א 35 עלה ב-0.2%, ות"א 90 הוסיף לערכו 0.5%. בקרב המדדים הענפיים, בלטו לחיוב מניות הביטוח שקפצו בכ-3%.

ראיון | מנכ"ל יוניטרוניקס לאחר האקזיט: "מצטער שלא הכנסתי את קרן פימי לפני 10 שנים" 

המסחר באסיה מתנהל הבוקר ברובו בירידות שערים - מדד הניקיי יורד ב-0.2%, מדד שנחאי ב-0.7% ומדד הנג סנג ב-0.2%, מדד קוספי לעומת זאת עולה ב-1.1%.

בארה"ב, החוזים העתידיים נסחרים הבוקר ביציבות.

המסחר בוול סטריט ננעל אתמול במגמה מעורבת. מדד דאו ג'ונס ירד ב-0.2%, מדד S&P 500 עלה ב-0.2% ומדד נאסד"ק עלה ב-0.4%.

לפי בלומברג, אפל  החליטה לבטל את מאמציה ארוכי השנים לבניית מכונית חשמלית, אחד מהפרויקטים השאפתניים של החברה. אפל השקיעה בפרויקט מיליארדי דולרים מאז 2014, אבל הפרויקט סבל מקשיים כבר מתחילתו.

אלון מאסק, מנכ"ל טסלה  הריע למהלך הזה ואף שלח פוסט ב-X ובו אמוג'י מצדיע ולידו סיגריה בוערת, סימן אולי לאנחת רווחה מצידו, או ציניות. רובם של 2,000 העובדים שטרחו על הפרויקט ישולבו במחלקת ה-AI של החברה, חלקם יפוטרו.

מייסיס הודיעה על סגירת 150 חנויות בשנים הקרובות, כ-30% מסך החנויות שלה. רשת חנויות הכלבו האמריקאית שנוסדה בשנת 1858 רוצה להפנות משאבים לרכישות מקוונות ולהרחבת חנויותיה הקטנות. בנוסף, החברה מתכננת להקים 15 סניפים חדשים של בלומינגדייל.

פאלו אלטו נטוורקס  הוסיפה ועלתה גם אתמול ב-4% ומשלימה עליה של 21% בארבעה ימי מסחר. ענקית הסייבר האמריקאית שהוקמה על ידי היזם הישראלי ניר צוק צנחה לפני כשבוע ב-25% בעקבות עדכון שלילי בתחזיות להמשך השנה.

מניית ענקית המשחקים יוניטי סופטוור ירדה בחדות לאחר שהחברה פרסמה אזהרת רווח לשנת 2024. יצרנית ה"פוקימון גו" הכריזה לפני כמה חודשים על מעין "איתחול" בעסקיה לאחר שהניסיון לחייב את המשתמשים בתשלום על שימוש לא צלח.

"המדד של המהפכות הגדולות": האם הגיע תור הנאסד"ק לכבוש את הפנסיה של הישראלים? 

2. שוקי האג"ח

המסחר המקומי באיגרות חוב התאפיין ביום שני בביקושים, אך אלה התמתנו לאחר החלטת הריבית. תשואת איגרת החוב הממשלתית ל-10 שנים נסחרה כמעט ללא שינוי, 4.19% ותשואת האיגרת הממשלתית לשנתיים עמדה על 3.76%. בשוק הקונצרני נרשמה יציבות במדדי תל בונד 20, 40 ו-60.

אחרי הורדת הדירוג, החשכ"ל יוצא לגייס משקיעים. זה מה שאמר ל-FT 

בארה"ב, תשואת איגרת החוב הממשלתית ל-10 שנים עלתה אתמול ב-2 נקודות בסיס ל-4.31%, האיגרת לחמש שנים נסחרה בתשואה של ב-4.32%. 

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בשוק הפורקס העולמי התחזק אתמול שער השקל בכ-1.1% מול הדולר ונסחר ב-3.61 שקלים לדולר, שערו מול האירו עומד על 3.91 שקלים לאירו.

רונן מנחם כלכלן ראשי בבנק מזרחי טפחות אומר כי התחזקות השקל נובעת "בגלל שילוב של השארת הריבית ללא שינוי שהפתיעה את השווקים ודבריו האופטימיים של הנשיא ביידן בקשר להשגת עסקה בטווח של ימים בודדים. עם זאת במבט להמשך אנו עדים להמשך הלוחמה בחזית הצפונית וכמו כן להערכות סותרות לגבי האפשרות לפריצת דרך בנושא החטופים". 

בשוק הסחורות נסחר הנפט האמריקאי בעליה של כ-1% וב-78.6 דולר לחבית, הנפט מסוג ברנט נסחר ב-83.4 דולר לחבית.

הביטקוין זינק בכ-10% ונסחר ב-57,050 דולר ופרץ לראשונה מאז סוף 2021 את רף ה-57 אלף. מתחילת השנה זינק המטבע ב-34% בעיקר בזכות השקתן בתחילת ינואר של תעודות הסל על המטבע. כרגע נמצא שערו במרחק של כ-20% משיא כל הזמנים - 68,789 דולר. מסחר ער התנהל גם במטבע האת'ריום שנסחר בעליה של 5% וב-3,260 דולר, שיא של כשנה. ברקע שמועות על אישור תעודות סל על המטבע.

4. מאקרו

הלילה נרשמה ירידה במדד המחירים לצרכן באוסטרליה, מ-3.5% ל-3.4% בינואר בחישוב שנתי. הבנק המרכזי של ניו זילנד הותיר את הריבית ללא שינוי, 5.5%. 

אתמול נרשמה ירידה בארה"ב במדד ביטחון הצרכנים לאחר שזה עמד על שיא בן שנתיים בחודש הקודם. היום אחר הצהריים יתפרסמו נתונים מקדימים של התוצר הגולמי ושל מדד ה-PCE, מדד המחירים של הוצאות משקי הבית. זהו מדד האינפלציה המועדף על הפדרל ריזרב לקביעת מתווה הריבית. בחמישי יתפרסם המדד הרשמי.

משבר הסאב-פריים הבא? האיום החדש על בנקים בעולם  

5. תחזית

מורגן סטנלי פרסמו אתמול תחזית קודרת לכלכלה האמריקאית. בבנק צופים שהמיתון יגיע ושהריביות הגבוהות הן הסיבה, כך לפי הכלכלנית הראשית של הבנק, אלן זנטר. 

בראיון ל-CNBC ציינה זנטר את הראיון שהעניק לפני מספר ימים מנכ"ל ג'יי.פי.מורגן ג'יימי דימון בו הזהיר שהסיכוי לנחיתה רכה אינו גבוה כפי שצופים, וזאת לנוכח מספר סיכונים שעדיין עומדים בפני הכלכלה - המדיניות המצמצמת של הפדרל ריזרב, הסיכונים הגאו פוליטיים והריבית הגבוהה שלגביה אומרים בפדרל ריזרב שזו עלולה להשאר כך עוד זמן רב.

"במועד כלשהו, תהיה לנו נחיתה קשה", אמרה זנטר, "אני מבטיחה לכם וכולנו תוהים מתי היא תגיע. הנקודות שדימון מעלה הן שישנן השפעות מצטברות שנבנות לאורך זמן, ואנחנו חושבים שעדיין לא ראינו את כל ההשפעות של הריבית הגבוהה",  היא הוסיפה.

כלכלני בנק פיקטה צופים ש"הפחתת הריבית בארה"ב תגיע רק ביוני", סזאר פרז-רואיז, מנהל ההשקעות הראשי בבנק ההשקעות כתב ש"התמחור בשוק מתאים לציר הזמן הזה, מה שהופך את ההשקעה באשראי לאטרקטיבית יותר, בנוסף, אנו מעדיפים אג"ח קונצרניות בדרגת השקעה גבוהה".

כלכלני הבנק ממליצים על המניות היפניות אך מזהירים מפני המניות הסיניות. "בזכות רווחי החברות המפתיעים שהתפרסמו לאחרונה, מדדי המניות בעולם שברו שיאים חדשים, הניקיי למשל שבר את שיאו שנקבע ב-1989, מעט לפני התפוצצות הבועה הפיננסית במדינה, העליות ביפן נבעו הן מחולשת הין והן מרפורמות של הממשל".

"דומה", כותבים בבנק, "שהמשקיעים לא מודאגים מהמיתון הטכני אליו נכנסה יפן ברבעון הרביעי של 2023 ותחת זאת, מתרכזים בתחזיות האופטימיות של רווחי החברות - אנחנו אוהבים את המניות היפניות", הוסיף פרז-רואיז. "בסין לעומת זאת, דרושה תמיכה גדולה יותר של הממשלה לסקטור הנדל"ן גם לאחר הורדת ריבית הפריים ב-25 נקודות בסיס על ההלוואות לחמש שנים".