הדולר בשפל של 9 חודשים מול השקל. אלו הסיבות

המטבע המקומי מתחזק מול הדולר והאירו שלושה ימים ברציפות • הכלכלנים הבכירים מסבירים כי הסיבות לכך מקומיות כאשר מול שאר מטבעות העולם הדולר דווקא מתחזק

השקל מול הדולר | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)
השקל מול הדולר | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל התחזק מול המטבעות הזרים בשלושה ימים האחרונים. שער הדולר-שקל עומד כעת על 3.56 שקלים, שפל של 9 חודשים ושער האירו-שקל עומד על 3.86 שקלים. לפני החלטת הריבית ביום שני האחרון הדולר נסחר מול השקל ברמה של 3.65. בשוק הפורקס העולמי, הדולר דווקא שומר על חוזקו כאשר מדד ה-DXY, האומד את בתנועת המטבע האמריקאי אל מול סל המטבעות המרכזי ממשיך להיות יציב בימים האחרונים.

חוקרי רשות ני"ע פשטו על משרדי בונוס ביוגרופ; המניה צונחת ב-27% 
אחרי הפרסום בגלובס: אלו מסלולי הפיקדונות בהם הבנקים יחויבו להציג ריבית עדכנית 

התחזקות השקל נובעת מגורמים מקומיים 

נראה שהכלכלנים סוברים שהתחזקות השקל מגיעה מאירועים המתרחשים בשוק המקומי. קובי לוי, ראש דסק אסטרטגיות שווקים בלאומי, אומר בשיחה עם גלובס כי התנועה של המטבע מגיעה בעיקר מסוג מסוים של משקיעים: "המשקיעים זרים קונים שקל, ומוכרים הרבה מט"ח, מהלך שהחל כבר אתמול. אני מעריך שהסיבה לכך היא הריבית שלא ירדה ביום שני והפתיעה את המשקיעים בעולם". 

לוי מציין שבעבר ראינו שיש השפעה מהותית של כיוון הריבית על השקל. "שיעור הריבית הגבוה מחזק את השקל. אך לא בטוח ששער החליפין הנוכחי ישאר ברמה זו, בעיקר בשל חוסר הוודאות בשווקים והתנודתיות הרבה המאפיינת את המטבע המקומי בתקופה זו.

לאחרונה, נשמעו הרבה קולות בתקשורות על היתכנות של עסקת חטופים הרוקמת עור וגידים, לוי משוכנע שקשה לדעת האם השמועות על הפסקת אש והשבת חטופים תורמת לייסוף המטבע. "מצד אחד יש שמועות על הפסקת אש אך מגיעות גם חדשות פחות חיוביות כמו המשך האירועים בצפון, בסך הכל השמועות תורמות לחוסר הוודאות הכללי".

רונן מנחם, כלכלן ראשי בבנק מזרחי טפחות מוסיף על כך ש"צריך לזכור שתרחיש אפשרי של החרפת המערכה בצפון, החרפה בחילוקי הדעות בין ארצות הברית לבין ישראל כפי שאנו עדים בימים אלו, וקשיים באישור התקציב, או צורך בגירעון גבוה יותר, יאתגרו את השקל בתקופה הקרובה".

עם זאת, מנחם מזכיר את היכולת של בנק ישראל להמשיך להתערב ולייצב את השוק במקרה הצורך: "בנק ישראל עוקב אחר כיוון השקל ובמידה ויגיע למסקנה כי מתפתח פיחות יתר יוכל להשתמש בתוכנית המכירה מיתרות המט"ח. ריבוי הגורמים עשוי להעיד על תנודתיות גבוהה כאמור במבט להמשך".