מסך ענקי ומחיר תחרותי: האלטרנטיבה האטרקטיבית לטסלה 3

הסדאן החשמלית החדשה של BYD מכוונת לפלח השוק של טסלה 3 • העיצוב שלה לא מקורי אבל גם גרסת הבסיס מהירה מאוד, מרווחת, מאובזרת היטב ומתומחרת להימכר בכמויות

BYD SEAL החדשה / צילום: יח''צ
BYD SEAL החדשה / צילום: יח''צ

המשקיע האגדי וורן באפט זכה לכינוי "האורקל מאומהה" בזכות יכולתו לזהות הזדמנויות השקעה בטווח רחוק. בשנת 2008, כשהשקיע כ-230 מיליון דולר תמורת 10% מהמניות של יצרנית סינית עלומה מענף הסוללות והרכב החשמלי בשם BYD, תהו פרשנים רבים שמא איבד את מגע הקסם. הרכב החשמלי היה אז לא יותר מאשר רעיון עתידני עם ביקוש בלתי קיים וטכנולוגיה לא מפותחת, ואפילו טסלה רק עשתה אז צעדים ראשונים ומהוססים. 16 שנה מאוחר יותר BYD היא היצרנית המובילה בשוק הרכב החשמלי בעולם, ואותן מניות שנרכשו ב-230 מיליון דולר שוות בסביבות 6 מיליארד דולר.

מרכב שטח למקצוענים ועד לחשמלית קומפקטית וזולה: חמישה דגמים סינים שצפויים לנחות בישראל 
● למי שמעריך הנאה מנהיגה, הרכב הזה הוא אופציה נדירה 

עיצוב חיצוני

BYD יודעת היטב שהיא פועלת בשוק היפר-תחרותי ומתפתח, ומה שיפריד בין שחקנים לטווח ארוך לבין "מנצלי הזדמנויות" חולפים הוא היכולת לפנות לשוק ה־MASS העולמי עם דגמים חשמליים בעלי מפרט גבוה במחיר נגיש.

עבור הייעוד הזה תוכננה מכונית הסדאן החדשה SEAL, שמנסה לקרוא תגר על טסלה מודל 3, המובילה העולמית בפלח. כמו ה־3 גם העיצוב החיצוני של ה־SEAL מכוון למכנה משותף רחב ולא להפגנת מקוריות. העיצוב עגלגל, ידידותי לעין ומאד אווירודינמי עם פרופורציות מאוזנות ויציבה קרובה לאספלט. החרטום העגלגל משתפל מטה בזווית חדה לעבר גריל חסום והאלמנט הבולט ביותר מלפנים הם כונסי אוויר גדולים, שמוטמעים בפגוש הקדמי ומעוטרים בפסי תאורה מעניינים.

פרופיל הצד מפגין חלונות נטולי מסגרת שמעליהם מסגרת גג קמורה, שזורמת לאחור לעבר בליטת זנב קצרה יחסית. השמשה האחורית כמעט אופקית ומשתלבת בקו רציף עם גג הזכוכית ומתחתיה ממוקם מערך רוחבי של פנסים. זו מכונית נאה, אבל לא כזו שמסובבת ראשים. ודאי לא בצבע הלבן השגרתי, שבו הגיע רכב המבחן שלנו.

פנים הרכב

הכניסה לתא הנוסעים נוחה מבעד לדלתות הגדולות, ולמרות שהמרחב הפנימי לא שובר שיאים הוא עדיין נדיב. מרחב הראש והברכיים טוב מלפנים ומאחור גם לנוסעים בגובה 1.8 מטר פלוס, המושב האחורי יכול לאכלס שלושה מבוגרים והרצפה השטוחה לא מגבילה את הרגליים.

גג הזכוכית הפנורמי הענק תורם לתחושת המרחב, אבל נדגיש שוב: גגות כאלה אינם אידיאליים לתנאי האקלים בישראל. אפילו חניה של שעה בשמש חורפית צוננת אילצה אותנו להפעיל את המזגן. בקיץ הישראלי סביר להניח שהמזגן יעבוד שעות נוספות על חשבון טווח הנסיעה.

רמת האבזור מרשימה, כמקובל אצל הסינים. האבזור כולל בין השאר מושבי ספורט קדמיים, שנראים יוקרתיים. כל המושבים עטויים בעור רך עם תפירה משובצת ותומכים היטב את הגוף בנהיגה ממושכת. משטחי הגג מרופדים בדיפון מיקרופייבר איכותי ויש גם הגה ספורט מרופד עור, מערכת קול איכותית ועתירת רמקולים, שמשות אקוסטיות עם זיגוג כפול. אלה פריטים שיצרני פרימיום אירופאים לא יהססו לגבות עבורם תוספת של אלפי דולרים. איכות הייצור גבוהה עם הרבה חומרים רכים ובידוד רעשים ברמה של רכבי יוקרה.

מולטימדיה ומצלמות

מערך הפיקוד והנדסת האנוש מזכירים את הקרוס־אובר הפופולרי ATTO. זה אומר מסך מולטימדיה ענק (15.6 אינץ') ודקיק, שממוקם במרכז עמדת הפיקוד ובלחיצת כפתור ניתן לצפות בו בצורה אנכית או אופקית. יש גם מסך לוח מחוונים די גדול ולמרות גודש האופציות ממשק המשתמש הגרפי מתוכנן היטב וקל למצוא בו את הפונקציות החיוניות.

המהנדסים לא לקחו לקיצוניות את הגישה של "אין מתגים" והשמרנים ישמחו לדעת שאפשר לכוון את מראות הצד, עוצמת הקול וכיוון פתחי האוורור באמצעות מתגים. יש לרכב גם ממשק פיקוד קולי מוצלח, אם כי הניסיונות ללמד אותו עברית הניבו שלל גמגומים משעשעים בעברית קלוקלת ("אנא הדקי מושב חגורה"). עדיף להיצמד לאנגלית.

תא מטען

כמקובל בהרבה חשמליות, תא המטען לא נדיב במיוחד ביחס לממדי הרכב ומסתפק בכ־400 ליטרים. הוא עמוק ויש לו רצפה כפולה מודולרית אבל זו עשויה להיות מגבלה עבור חובבי קניות "אקסטרים".

מנוע וסוללה

ה־SEAL משווקת בישראל בגרסה עם מנוע בודד בהספק 312 כ"ס ובגרסה עם צמד מנועים והנעה כפולה בהספק כולל של 530 כ"ס.

גרסת הבסיס מצוידת בסוללה של 82 קילוואט עם טווח מוצהר מכובד של עד כ־570 ק"מ. נסיעת המבחן נערכה במזג אוויר אופטימלי לרכב חשמלי, כמעט ללא צורך בחימום או בקירור. בתנאים כאלה אפשר בקלות להשיג מעל 500 ק"מ. סביר להניח שבעיצומו של הקיץ הישראלי הטווח הריאלי ינוע בסביבות 400 ק"מ.

על הכביש

לקחנו את גרסת ה"בסיס", שאין בביצועיה שום דבר בסיסי. היא מאיצה מאפס ל־100 קמ"ש ב־5.9 שניות ובמצב הספורטיבי כמעט מנתרת ממקומה כשלוחצים על הדוושה, וצוברת מהירות בקצב שמתעתע בתחושת המהירות הסובייקטיבית של הנהג. מי שיאבד ריכוז עשוי למצוא את עצמו בקלות במהירות גבוהה ב־40 ק"מ מהחוקית. זה מרגש, שימושי לעקיפות ומקצר מרחקים משעממים, אבל גם מסוכן לרישיון. ואם זה מה שעושה הגרסה ה"רגועה", אפשר לשער מה תעשה הגרסה עם עוד 200 כוחות סוס.

BYD היא אחת מחלוצות הטכנולוגיה, שמטמיעה את הסוללות בתוך השלדה. יש לכך יתרונות דינמיים מוחשיים כמו חלוקת משקל מאוזנת והנמכת מרכז הכובד וקל להבחין בכך על הכביש. למכונית יש התנהגות מלוטשת, זורמת ונעימה על כבישים מפותלים ויציבות כיוונית מרשימה במהירויות גבוהות. מצב ההיגוי הרגיל קליל ומעורפל אבל בחירה בהיזון חוזר ספורטיבי מקשיחה את ההיגוי.

נוחות הנסיעה סבירה על רוב סוגי המהמורות למרות החישוקים הגדולים, אך כניסה למהמורות עמוקות במהירות נמוכה יכולה לחבוט בנוסעים. הדגם החזק מצויד בבולמי זעזועים אקטיביים אך טרם ניסינו אותו.

מחיר

בשורה התחתונה, ה־SEAL מרוויחה בכבוד את התואר "ספורט סדאן חשמלית". היא מהירה מאד, לא משאירה את הנהג מחוץ לתמונה בנהיגה נמרצת, מרווחת ומאובזרת בנדיבות. עם מחיר של כ־217 אלף שקל אחרי עליית המס היא מתומחרת כדי למכור כמויות משמעותיות. בתוספת של עוד כ־8% למחיר גם תוכלו לקנות גרסה עם 540 כ"ס, שתשאיר מאחור את פורשה ותקרב את מועד הפרידה שלכם מהרישיון. לא פלא, שאילון מאסק אמר בינואר כי "אם לא יוצבו מחסומי סחר, יצרני הרכב הסינים ירסקו את כל שאר היצרנים המתחרים בתעשיית הרכב". 5.9 שניות

חלק מהמתחרות

טסלה מודל 3

221 אלף שקל לגרסת בסיס חד-מנועית. תא מטען של 594 ליטר, מנוע בודד בהספק 283 כ"ס, תאוצה ל־100 ב־6.1 שניות, סוללה של 60 קילוואט עם טווח של עד 554 ק"מ

טסלה מודל 3 / צילום: יח''צ
 טסלה מודל 3 / צילום: יח''צ

XPENG P7

199 אלף שקל לגרסת בסיס עם מנוע בודד. מרווחת, תא נוסעים מפואר. מנוע בהספק 276 כ"ס, תאוצה ל־100 ב־6.7 שניות וסוללה של 82 קילוואט עם טווח של עד 576 ק"מ

XPENG-P71 / צילום: יח''צ
 XPENG-P71 / צילום: יח''צ