המרכז הטיפולי שמסייע לניצולי מסיבת הנובה לעבד את הטראומה

מיזם "לב אש" של הפסיכולוג סשה שוורץ מעניק לניצולים טיפול מתמשך ללא עלות, בדגש על תחושה ביתית • "במקום חום ואהבה, חלקם מקבלים מההורים ביקורת על היותם במסיבה", הוא מספר • ישראל מתגייסת

סשה שוורץ ואולסיה קנטור / צילום: מקסים פולק
סשה שוורץ ואולסיה קנטור / צילום: מקסים פולק

אודות "ישראל מתגייסת"

בתוך המציאות הכאוטית נולדו עשרות מיזמים של אזרחים ועסקים פרטיים, הנרתמים למען יושבי הדרום, אנשי כוחות הביטחון והמורל הלאומי בכללותו. גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

ככל שחולף הזמן מתברר עד כמה עצומה הפגיעה הנפשית שחוו רבים במדינה בעקבות מתקפת הטרור של חמאס ב־7 באוקטובר, ובפרט אלו שהיו בקו האש, כמו הצעירים שנכחו במסיבת נובה. המרכז הטיפולי של הפסיכולוג סשה שוורץ, הממוקם בפתח תקווה, הוא בין מהגופים שמנסים לסייע להם, ללא עלות. 

ישראל מתגייסת | הצעיר הפוסט־טראומטי שהקים עמותה המסייעת לחיילים שנפגעו כמוהו

"ב־7 באוקטובר פניתי לצבא כדי להתנדב, ואמרו לי שאני זקן מדי", מספר שוורץ, 52, שהמרכז אותו הקים מתמחה בטיפול בפוסט־טראומה, בחרדות ובפחדים. "תוך זמן קצר הטלפון שלי 'הופצץ' בשיחות. התקשרו אנשים שהיו בנובה ומפונים שנמצאים בבתי מלון, התחלתי להתרוצץ ממקום למקום".

בעקבות שיחה עם אשת העסקים אולסיה קנטור, והודות לתרומתה בסך 100 אלף שקל, הוחלט לפתוח את מיזם "לב אש", הכולל פעמיים בשבוע שיחה פרונטלית ופעם בשבוע דינמיקה קבוצתית.

שוורץ מספר כי בהיעדר תוכנית טיפולית מסודרת וממומנת על ידי הגורמים הרלוונטיים בממשלה, הצורך והבלגן מורגשים בשטח. "בשבוע שעבר היו אצלנו נציגים של מפיקי המסיבה שהקימו עמותה, אבל גם להם אין תוכנית טיפולית מסודרת. צריך גם לקחת בחשבון שלא תמיד אנשים מופיעים לטיפולים. חלקם מסתגרים בבית, וחלקם ניזונים מהשמועות שאם ילכו לקבל טיפול, לא יקבלו פיצויים".

7,000 שקל לאדם בחודש

במקביל לפעילותו הנוכחית, המיזם פועל להרחבת מעגל העזרה. "כל אדם מביא לא רק את החוויה שלו מה־7 באוקטובר, אלא זה בעצם פותח את התת מודע שלהם", מסביר שוורץ. "מבחינת נפגעים רבים, זה היה סוג של טריגר שמציף טראומות מהעבר. אם לא יוענק להם טיפול מקיף והולם, תהיה לנו בעיה לעשרות שנים קדימה".

שוורץ משתף כי מטופלים רבים "מספרים שההורים שלהם אומרים להם 'איך יכולתם לנסוע למסיבה הזאת, או איך הם לא ישנו, וכמה הם דאגו. נוצר מצב שבו במקום לקבל חום ואהבה בבית, הם מקבלים הרבה ביקורת. לכן, המיזם הטיפולי שם דגש על הענקת תחושה ביתית ככל הניתן".

היום מטופלים במסגרת המיזם כ־30 צעירים וצעירות, כשהעלות החודשית המשוערת לסבסוד הטיפול עומדת על כ־7,000 שקל בחודש לכל אחד מהם. "המרכז מקבל היום נפגעים שמצאו את עצמם ללא כתובת טיפולית, כאשר הם שקועים עמוק בחרדות ובטראומה הקשה, ואני גאה להיות חלק ממסע הריפוי", מסכם שוורץ. "בזכות תרומתה הנדיבה של אולסיה, מתאפשר לנו לקלוט, לחבק, לטפל ולהעניק להם בית טיפולי חם".

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

הסוכנות היהודית, החמ"ל האזרחי ועיריית אשקלון

יוזמה משותפת של הסוכנות היהודית, החמ"ל האזרחי אחים.יות לישראל, פדרציית בולטימור ועיריית אשקלון, הובילה להקמת "קרן אור לאשקלון" - קרן סיוע לבעלי העסקים הקטנים בעיר, שחוו קשיים רבים בעקבות מלחמת חרבות ברזל.

הסיוע יינתן באמצעות מתן הלוואות בתנאים אטרקטיביים, לצד מנטורינג לעסקים הזקוקים לסיוע והכוונה. במסגרת הסיוע, יינתנו הלוואות של עד 100 אלף שקל, בתהליך מקוצר, עם ערב אחד בלבד או פיקדון, כמו גם הטבות פיננסיות נוספות.

על מנת לעמוד בתנאי הסף לקבלת ההלוואה, על העסק לקיים פעילות עסקית של חצי שנה לפחות בעיר אשקלון, להיות בעל עוסק מורשה או חברה בע"מ, עם מחזור מינימלי של חצי מיליון שקל לשנה ומקסימום 5 מיליון שקל בשנה. על בעל העסק להוכיח כי הייתה ירידה של לפחות 20% בהכנסות בחודשים אוקטובר, נובמבר ודצמבר 2023 לעומת 2022. עבור עסקים הפעילים בין שנה לחצי שנה - ירידה של לפחות 20% בהכנסות החודשיות טרום המלחמה.

לפרטים נוספים לחצו כאן

מכללת שנקר

ארגון הידידים הצעירים של שנקר (SMC) מעלה את תערוכת "תקווה - HOPE", שכל העבודות בה יוצעו למכירה, כאשר 60% ההכנסות יוקדשו לתמיכה אמנים שנפגעו במלחמה ו-40% מההכנסות יועברו לאמנים עצמם.

התערוכה מתקיימת במרכז וייל, כפר שמריהו, בהשתתפות כ-40 אמנים המציגים כ-75 עבודות ציור, פיסול, צילום, רישום ווידאו ארט של בוגרי שנקר. בין האמנים המשתתפים: הרן כסלו, ליז מאר, עדן יונה, אביב גרינברג, איליה קגן, עמיר רוזנברג, עינב צייכנר, עדי בראון וים עמרני.

נתחים אינטימיים, אביב גרינברג, מתוך התערוכה HOPE של שנקר / צילום: אלעד שריג
 נתחים אינטימיים, אביב גרינברג, מתוך התערוכה HOPE של שנקר / צילום: אלעד שריג

לדברי גלעד אופיר, אוצר התערוכה ומרצה בכיר במחלקה לאמנות רב תחומית בשנקר, "רצינו לסייע בהתאוששות האמנותית והכלכלית של הקהילה האמנותית של ישראל, אשר ספגה מכה קשה בעקבות המלחמה.

"התערוכה מבקשת להפיג את המועקה, ולייצר תקווה הן עבור האמנים אשר נפגעו בעקבות המלחמה והן עבור אמנים צעירים בתחילת דרכם. היא מציעה במה להצגת יצירות, לצד מרחב ליצירת קשרים חדשים, רעיונות והשראה".

התערוכה תוצג עד 17.3.24 בימים א'-ה', בין השעות 11:00-18:00. הכתובת: מרכז וייל, הנוטע 4 כפר שמריהו. הכניסה ללא עלות.

עמותת איילים

עמותת איילים קולטת חברים חדשים בכפר הקהילתי שלה בעיר אופקים, שנפגעה במתקפת החמאס ב-7 באוקטובר. המגורים בכפר מתאימים, בין היתר, לצעירים, סטודנטים, זוגות ומשפחות. כיום מתגוררים בכפר 30 חברים.

הכפר מציע לחברים החדשים שכר דירה מוזל ביחס לשוק, והעמותה מציעה מגוון מלגות למצטרפים החדשים, בכפוף להתחייבות לעשייה חברתית.

להרשמה לחצו כאן

יקב היוצר, רשת רזילי וקניון רמת אביב

השבוע ייערך אירוע התרמה לעמותת "הותיר אחריו חבר.ה", הארגון היציג היחיד של בנות ובני זוג לא נשואים של חללי צה"ל. העמותה מעניקה לבני ולבנות הזוג מעטפת שיקומית תומכת ומותאמת המסייעת להתמודד עם האירוע שפקד אותם, ומלווה אותם בתהליך שיקומם והחזרתם לחיים. האירוע יתקיים ביוזמת רשת רזילי, יקב "היוצר" וקניון רמת אביב.

עד ה-7 באוקטובר מנתה העמותה כ-250 חברות, ומאז מתקפת החמאס הצטרפו אליה 250 חברות חדשות, מה שמחייב הגדלה משמעותית של תקציבי הליווי המקצועי ויתר השירותים שהיא מעניקה. יקב "היוצר" ישיק מהדורה מוגבלת של בקבוקי יינות שרדונה, בשיתוף האמנית אורית פוקס, אשר יימכרו ברשת האופנה רזילי, וכל ההכנסות ייתרמו לעמותה. עלות בקבוק: 50 שקל.

אירוע ההתרמה יתקיים ביום שלישי ה-5.3, בשעה 18:00, בקניון רמת אביב.