הביטוח הלאומי מתנהל בשבועות האחרונים ללא מנכ"ל. כעת מונה ממלא מקום נוסף

צביקה כהן, סמנכ"ל משאבי האנוש של ביטוח לאומי, מונה לממלא מקום מנכ"ל הביטוח הלאומי • יחד עם זאת, שר העבודה, יואב בן צור, מעוניין למנות מנכ"ל קבוע בהקדם האפשרי

צביקה כהן, מ"מ מנכ"ל הביטוח הלאומי / צילום: דוברות הביטוח הלאומי
צביקה כהן, מ"מ מנכ"ל הביטוח הלאומי / צילום: דוברות הביטוח הלאומי

ביטוח לאומי, שאחראי על חלוקת כל הקצבאות בישראל ומוציא 177 מיליארד שקל בשנה (יותר מכל משרד ממשלתי, כולל החינוך והביטחון), מתנהל בלי מנכ"ל במשרה קבועה מאז אוקטובר 2022, אז מונה מאיר שפיגלר למנכ"ל חברת החשמל. מי שמונתה לממלאת המקום במקומו הייתה ירונה שלום, שהייתה סמנכ"לית מערך הנכויות והשיקום של הביטוח הלאומי.

הסערה על פרס ישראל: איל וולדמן האשים את שלומי פוגל. זו תגובתו
מי נתן את ההוראה? התעלומה סביב ביטול עבודות הענק בכביש 1

אך לאחר כהונה קצרה וסוערת שכללה את התמודדות הארגון עם ה-7 באוקטובר, לרבות הקדמת התשלומים לאנשי המילואים והתוויית מודל הסיוע למשפחות החטופים, היא הודחה בפברואר 2024. על פי מקורות המעורים בנושא, בשל כיפופי ידיים על כוח והשפעה של ההסתדרות, וספציפית האגפים בה של הליכוד ושל ש"ס.

ממלא מקום נוסף בביטוח לאומי

במשך מספר שבועות ביטוח לאומי התנהל בלי מנכ"ל, וכעת ממונה ממלא מקום נוסף - צביקה כהן, שהיה עד כה סמנכ"ל משאבי האנוש של הארגון. כהן היה מבקר הפנים של זרוע היבשה בצה"ל, והחל לעבוד בביטוח הלאומי החל משנת 2010 כראש אגף אזרח ותיק ושארים במטה הראשי (הנהלה) של הארגון. במקביל, ניהל כהן את אגף ביטוח נפגעי עבודה והיה אחראי על פרויקטים רוחביים. משנת 2016 החל לנהל את סניף מרחב יפו, בת ים ותל אביב-דרום, וכיום כהן מכהן כסמנכ"ל משאבי אנוש של הארגון. כהן נשוי ואב ל-3, בעל 4 תארים: תואר ראשון בלימודי מזרח תיכון, תואר ראשון ושני במשפטים, ותואר שני נוסף במינהל ציבורי וביקורת פנימית וציבורית מאוניברסיטת בר אילן.

המינוי של מנכ"ל קבוע הוא תהליך מורכב, שדורש ועדת איתור, פרסום לציבור, מועמדים, ועדת מינויים של מועצת הביטוח הלאומי ואחריה אישור של ועדת המינויים לחברות הממשלתיות בראשות השופטת שולמית דותן. אך שר העבודה יואב בן צור מעוניין למנות מנכ"ל קבוע כלשהו בהקדם האפשרי.

בן צור אמר ש"אין ספק שניסיונו של צביקה הן כמנהל בתפקידים שונים במטה הניהולי והן ניסיונו בסניפים, עם נגיעה ישירה לקהילה מהווה רובד חשוב במיוחד בעת הזו. תפקיד מנכ"ל הביטוח הלאומי הוא אחד החשובים בחברה הישראלית ובחירת המועמד המתאים ביותר לתפקיד היא תהליך מורכב שאינני מקל בו ראש ואפקיד אותו בידי האדם המתאים ביותר. צביקה כהן הוא אדם מנוסה, חדור מוטיבציה ומבין את השליחות הציבורית והחמלה שצריך בארגון כמו הביטוח הלאומי ואני סמוך ובטוח שהוא ימלא את תפקידו על הצד הטוב ביותר עבור המוסד ועבור הציבור כולו".

צביקה כהן עצמו הוסיף כי "מעל לעשור אני קם כל בוקר בתחושת שליחות בעשייה הציבורית החשובה שקיימת בביטוח הלאומי ונועדה להבטיח את הזכויות החברתיות של הציבור הישראלי. אני מודה על האמון שקיבלתי משר העבודה יואב בן צור ומקבל את המושכות כמ"מ מנכ"ל בחרדת קודש ומתוך ידיעה ברורה שהביטוח הלאומי הוא גוף חזק ומתפקד עם לב פועם, עם מנהלים חזקים ועובדים חרוצים שרואים בעבודתם, במיוחד בעת הזו, משימה חברתית ולאומית שנועדה לתת מענה לכל מי שזקוק לכך בשירותיות, חמלה ומקצועיות".