ישראל במלחמה | סיקור שוטף

"חשש שחטופות מותקפות מינית": האו"ם מאשר את זוועות חמאס

דוח של נציגת מזכ"ל האו"ם לאלימות מינית בזמן סכסוך, פרמילה פאטן, מאשר כי יש הוכחות לכך שנעשה שימוש באלימות מינית במהלך המתקפה בעוטף עזה • הרוג ו-7 פצועים, כולם עובדים זרים, בפגיעת נ"ט באצבע הגליל • ספינה נפגעה בתקרית במפרץ עדן, לא ברור אם ישירות מתקיפת החות'ים או מפיצוצים סמוכים • עדכונים שוטפים

פסטיבל נובה לאחר הטבח / צילום: ap, Erik Marmor
פסטיבל נובה לאחר הטבח / צילום: ap, Erik Marmor

עדכונים שוטפים 

21:54 - מטח לגליל המערבי: כ-10 שיגורים, חלקם יורטו

אזעקות נשמעו ביישובים רבים בגליל המערבי. 10 רקטות שוגרו בסך הכול, ומהמידע הראשוני שהתקבל לפחות חלקן יורטו. אחרי המטח, תושבים רבים בגליל המערבי דיווחו על הפסקות חשמל - כך למשל בבצת, שלומי, מצובה ושבי ציון הסמוך לנהריה.

היישובים שבהם נשמעו ההתרעות: ראש הנקרה, אדמית, יערה, ערב אל עראמשה, אבן מנחם, אילון, גורן, זרעית, גורנות הגליל, שומרה, בצת, חניתה, לימן, מצובה, שלומי, לימן, בצת ושלומי. 

"בתוך שישה עד שמונה חודשים": הסיכוי למלחמה עם לבנון הולך וגדל
פעם שלישית: בנק ישראל מאריך ומרחיב את מתווה הסיוע המקיף
הגנרל הבכיר שמעריך: "לישראל יש בעיה קשה מאוד בעזה"
סיפורם של ארבעה חיילים ותיקים במיוחד שמסרבים להוריד את המדים

21:15 - "מעשי אונס קשים בזמן הטבח בעוטף": האו"ם בדוח רשמי על זוועות חמאס 

דוח של נציגת מזכ"ל האו"ם לאלימות מינית בזמן סכסוך, פרמילה פאטן, מאשר כי יש הוכחות לכך שנעשה שימוש באלימות מינית במהלך המתקפה בעוטף עזה. הדוח שפורסם הערב (שני) עוסק גם במעשי אונס קשים בטבח בעוטף, כולל אונס קבוצתי. כמו כן, הדוח מאשר כי החטופים והחטופות בעזה עברו אלימות מינית וכי ישנה סבירות שהיא עדיין מתרחשת - וקורא לחמאס לשחרר את כל החטופים באופן מיידי וללא תנאים. הפרטים בכתבה עלולים להיות קשים לקריאה.

הדוח מתבסס על חקירה שערכו פאטן וצוותה בבסיס נחל עוז, קיבוץ בארי, אתר מסיבת הנובה ואזור כביש 232 לפני כחודשיים כדי לבחון את הדיווחים על מעשי האונס של מחבלי חמאס, בהזמנת משרד החוץ ובאמצעות השגריר גלעד ארדן. בשל הכמות הגדולה של הגופות והנפגעים - צוות החקירה לא הצליח לכסות את כל היקף האירועים הנרחב. לכתבה המלאה

19:41 -  צה"ל חשף הקלטות של 2 מורי אונר"א שהשתתפו במתקפת 7 באוקטובר

צה"ל פרסם הקלטות שמפלילות שני אנשי אונר"א שעבדו כמורים ברצועה כמי שהשתתפו בטבח וחטפו ישראלים. באחת ההקלטות מחבל שעבד כמורה מדווח שחדר לישראל ושבידיו חטופות. בצה"ל הוסיפו כי יותר מ-450 אנשי אונר"א השתתפו בטבח 7 באוקטובר.

18:51 - פקודת "התחקירים המבצעיים" תופץ בקרוב בצה"ל

בימים הקרובים תופץ בצה"ל פקודת התחקירים המבצעיים, ויחלו התחקירים הפנימיים ביחידות הצבא - אגף המודיעין, פיקוד דרום, חיל האוויר והיחידות שהשתתפו ב-7 באוקטובר וגם אחריו. התחקירים האלה חשובים להמשך הלחימה וגם לשם בנייה מחדש של אמון הציבור, ולכשיושלמו, הם יוצגו לו.

אחת מהנקודות המרכזיות שייבדקו: הגנת הגבולות והסד"כ. כבר עכשיו יודעים להגיד בצבא שהדבר ישפיע על בניין הכוח בעתיד - צה"ל בחוסר של אוגדה וחצי, והוא יצטרך עוד לוחמים. 

18:47 - חשש לחדירת כלי טיס עוין בצפון

התרעות הופעלו שוב בשורת יישובים בגליל העליון, ובהם להבות הבשן, שמיר, שדה נחמיה, כפר סאלד, נאות מרדכי, עמיר, גונן וכפר בלום - בעקבות חשש לחדירת כלי טיס עוין. 

18:41 - דרך בגין נחסמה לתנועה בעקבות מחאה להחזרת החטופים מול הקריה בתל אביב

דרך בגין בתל אביב נחסמה לתנועה על-ידי מוחים הקוראים להחזרת החטופים משבי חמאס, שנמצאים בו כבר 150 ימים. המוחים קוראים בשמו של כל חטוף. 

18:20 - "מעשי אונס קשים בזמן הטבח בעוטף": האו"ם בדוח רשמי על זוועות חמאס

נציגת מזכ"ל האו"ם לאלימות מינית בזמן סכסוך, פרמילה פאטן, פרסמה דוח המאשר את דיווחי האונס והפגיעות המיניות הקשות במתקפת חמאס בעוטף עזה. עוד מאשר הדוח כי ייתכן שאלימות מינית מתבצעת גם כעת בחטופים בעזה - וקורא לשחרורם המיידי. לכתבה המלאה

16:52 - אזעקות בעוטף, חשש לחדירת כלי טיס עוין בשורת יישובים בגליל העליון

התרעות צבע אדום הופעלו בשדרות, באיבים ובניר עם. רקטה נפלה בשטח פתוח בשדרות.

במקביל, הופעלו אזעקות גם בשורת יישובים בגליל העליון, ובהם דפנה, הגושרים, עג'ר, שאר ישוב ושניר - מחשש לחדירת כלי טיס עוין. כעבור זמן קצר, פיקוד העורף עדכן כי האירוע הסתיים. 

16:24 - תקיפה במפרץ עדן: ספינה הקשורה לישראל נפגעה, לא ברור אם מתקיפת החות'ים

תקיפה חדשה של החות'ים במפרץ עדן: חברת האבטחה הימית הבריטית אמבריי דיווחה כי ספינה הקשורה לישראל הנושאת דגל ליבריה נפגעה בתקרית. עם זאת, לא ברור אם הספינה נפגעה ישירות או ניזוקה מפיצוצים סמוכים. 

בהמשך, חברת האבטחה דיווחה כי שריפה פרצה על סיפון ספינת המכולות שנפגעה באזור המגורים שלה מפיצוץ סמוך. אין נפגעים בנפש. 

15:30 - מקור בהנהגת חמאס: ישראל מתעקשת לא לתת לתשובות לגבי דרישותינו

מקור בכיר בהנהגת חמאס טוען בראיון לרשת "אל-מיאדין" כי חוסר ההתקדמות במשא-ומתן לעסקה נובע מ"התעקשות של הצד הישראלי שלא לתת תשובות ברורות לגבי דרישות חמאס".

לדבריו, הדרישות הן הפסקת אש, נסיגה מרצועת עזה וחזרת הפליטים לצפון הרצועה. לדבריו, המתווכים המצרים והקטרים מנסים להציג פריצת דרך במשא-ומתן, אך הם מתמודדים עם קשיים רבים. 

14:20 - דיווח: "המפתחות" לשחרור אסירים שחמאס דורש

דיווח בערוץ אל-ערביה הסעודי: חמאס העביר למתווכים את "המפתחות" לשחרור האסירים בתמורה לחטופים הישראלים. ארגון הטרור דורש חזרה של 500 משפחות לצפון הרצועה בכל יום של הפוגה. 

14:12 - מקור מצרי לערוץ אל-ע'ד: התקדמות ביום השני של סבב השיחות בקהיר

על רקע ההסתבכות במגעים לעסקת חטופים חדשה, מקור מצרי טוען כי חלה התקדמות בשיחות בקהיר. זאת לאחר שמוקדם יותר היום גורמים בישראל אמרו כי "חמאס קיבל החלטה לא להתקדם במגעים". אותם גורמים הוסיפו כי ישראל לא ביקשה רשימה של החטופים החיים, אלא את מספר החטופים החיים.

13:45 - צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון

מטוסי קרב תקפו אתר צבאי של חיזבאללה שבו היו מחבלי ארגון הטרור, זאת בנוסף לתקיפת מבנה נוסף במרחב עייתא א-שעב. 

12:00 - הרוג ו-7 פצועים בפגיעת נ"ט באצבע הגליל

דוברות מד"א מסרה כי טיל נ"ט פגע בעובדים זרים שעבדו במטע באצבע הגליל. חובשים ופראמדיקים של מד"א מדווחים בסך-הכול על 8 נפגעים - גברים כבני 30, בהם הרוג אחד, שניים פצועים קשה, ארבעה במצב בינוני, ואחד במצב קל. הפצועים פונו במסוק מד"א ובמסוקים של חיל האוויר לבתי החולים בלינסון, רמב"ם וזיו. כל הפצועים סובלים מפצעי רסיסים. 

פראמדיק במד"א אלי אסולין סיפר: "הובאו אלינו שני פצועים, עובדים זרים, לאחר שנפגעו מירי נ"ט בשטח חקלאי שבו עבדו. שני הפצועים, כבני 30, סבלו מפגיעות רסיסים. אחד הפצועים הוגדר במצב קשה, כשהוא בהכרה מלאה וסובל מפציעה קשה בפנים ורסיסים בכל גופו. הענקנו לו טיפול רפואי, שכלל חבישות ועצירת דימומים וטיפול תרופתי לכאב. פינינו אותו למסוק מד"א במנחת מחניים, שמפנה אותו לבית החולים בלינסון. הפצוע השני היה במצב קל ופונה באמבולנס מד"א לבית החולים זיו". 

אמבולנס של מד''א מפנה את הפצועים מפגיעת טיל הנ''ט באצבע הגליל / צילום: דוברות מד''א
 אמבולנס של מד''א מפנה את הפצועים מפגיעת טיל הנ''ט באצבע הגליל / צילום: דוברות מד''א

11:40 - 13 מבוקשים נעצרו הלילה ביהודה ושומרון; מתחילת המלחמה נעצרו 3,400 מחבלים

במבצע הלילה שארך כ-6 שעות, 13 מבוקשים נעצרו ברחבי יהודה ושומרון ובחטיבת הבקעה והעמקים. מתחילת המלחמה נעצרו כ-3,400 מבוקשים ברחבי יהודה ושומרון, כ-1,500 מהם משתייכים לחמאס.

11:15 - אזעקות בצפון; שלושה עובדים זרים נפצעו מרסיסים ליד מרגליות שבגבול לבנון

אזעקות הופעלו בשורת יישובים בגליל העליון בשל חשד לחדירת כלי טיס עוין, ובהם קריית שמונה, בית הלל, כפר בלום, כפר יובל, נאות מרדכי ויישובים נוספים.

סמוך למרגליות, עובד זר בשנות ה-30 לחייו נפצ בינוני עד קשה, ועובד נוסף בן 29 נפצע קל מנפילה. צוותי מד"א שהגיעו למקום העניקו להם טיפול רפואי. 

10:25 - משרד הבריאות בעזה: מתחילת המלחמה נהרגו יותר מ-30 אלף פלסטינים, כ-72 אלף נפצעו

משרד הבריאות העזתי שמנוהל בידי חמאס טוען כי מ-7 באקוטובר נהרגו 30,534 פלסטינים ברצועה, ו-71,920 נפצעו.

10:00 - דיווח: ביידן סירב לשוחח עם נתניהו - בעקבות תקרית המשאיות ברצועת עזה

בסקיי ניוז בערבית דווח הבוקר כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן סירב לשוחח בטלפון עם ראש הממשלה בנימין נתניהו לאחר התקרית של משאיות הסיוע ההומניטרי בכיכר א-נאבלוסי, שבה על-פי דיווחים פלסטיניים נהרגו יותר מ-100 פלסטינים מדריסה ומדוחק בעת התנפלות המונית על משאיות סיוע בצפון הרצועה.

09:05 - פחות משבוע לרמדאן: בכירי מערכת הביטחון קיימו הערכת מצב בנושא

הרמטכ"ל, ראש השב"כ ומפכ"ל המשטרה קיימו אמש הערכת מצב משותפת לקראת חג הרמדאן. דובר צה"ל עדכן כי מטרת הערכת המצב היא לחזק את התיאום בין הגופים ואת המוכנות המבצעית לכלל התרחישים, "לצד הרצון לאפשר חופש פולחן לערביי ישראל ואיו"ש תחת מגבלות ביטחוניות ובטיחותיות".

08:35 - דיווח: "התקדמות איטית" בשיחות במצרים לעסקה; מקור בחמאס: שיחות בשבוע הראשון של רמדאן - ריאליות יותר

ב"וול סטריט ג'ורנל" דווח הבוקר כי המתווכים במצרים אומרים כי יש "התקדמות איטית", ומעריכים כי ניתן יהיה להשלים עסקה לפני רמדאן. מנגד, מקור בחמאס מעריך כי השבוע הראשון של רמדאן ריאלי יותר להגעה להסכמות. על-פי הדיוח, יחיא סינוואר, שהקשר האחרון איתו היה לפני שבוע, אמר ש"אין חיפזון להגיע להסכם".

08:26 - גורמים בישראל מבהירים: דרשנו מחמאס את מספר החטופים החיים, לא רשימה שמית

על רקע המגעים לעסקת חטופים, גורמים בישראל מבהירים הבוקר: לפי שעה, חמאס קיבל החלטה לא להתקדם. אותם גורמים הוסיפו כי ישראל לא ביקשה רשימה של החטופים החיים, אלא את מספר החטופים החיים - כדי לייצר סביבו את מפתחות השחרור ואת מספר האסירים שישוחררו.

ההבנה גם אחרי השיחות מול המתווכות אתמול: חמאס עזה מעדיף ללכת על האפשרות של התססה ברמדאן והתלקחות - על פני הפוגה ארוכה של 6 שבועות.

02:04 - מפקד פיקוד המרכז של ארה"ב ביקר בשבוע האחרון במצרים, בירדן, בסוריה ובישראל לשם הערכת המצב הביטחוני וההומניטרי באזור

פיקוד המרכז של ארה"ב פרסם כי במהלך ביקורו, מפקד פיקוד המרכז של ארה"ב, הגנרל מייקל קורילה, נועד בישראל עם שר הביטחון יואב גלנט ועם הרמטכ"ל הרצי הלוי. השלושה ניהלו דיונים נרחבים בנושאי ביטחון בתוך ומחוץ לישראל. השיחות התמקדו גם בהזדמנויות לשיפור המצב ההומניטרי בעזה.

כמו כן, בביקורו זה נועד הגנרל עם משרתי הצבא ועם שותפים ביטחוניים של ארה"ב, לצד פגישות עם נציגים מכמה ארגונים בינלאומיים ועם גורמים משגרירות ארה"ב כדי לדון בתהליך העברת הסיוע ההומניטרי ממצרים לעזה.

 

23:23 - סגנית נשיא ארה"ב האריס קוראת ל"הפסקת אש מיידית" של שישה שבועות

קמלה האריס, סגנית נשיא ארה"ב, אמרה כי "בהתחשב בהיקף הנרחב של הסבל בעזה, חייבת להתרחש הפסקת אש מיידית של לפחות שישה שבועות - שזה מה שכרגע נמצא על השולחן. זה יאפשר את שחרור החטופים ויוביל להכנסת עוד סיוע הומניטרי. הפסקת אש תאפשר לנו להבטיח את ביטחונה של ישראל ולכבד את הזכות של הפלסטינים לכבוד, חופש והגדרה עצמית". 

"חמאס טוען שהוא רוצה הפסקת אש. ובכן, יש עסקה על השולחן, וכפי שאמרנו, חמאס צריך להסכים לעסקה הזו", הוסיפה האריס. "בואו נשיג הפסקת אש. בואו נאחד את החטופים עם משפחותיהם, ובואו נספק הקלה מיידית לתושבי עזה".

האריס, שצפויה להיפגש מחר ב-22:00 (שעון ישראל) עם השר בני גנץ, הוסיפה: "העזתים גוועים ברעב. התנאים לא אנושיים, והאנושיות המשותפת שלנו מאלצת אותנו לפעול. ממשלת ישראל חייבת לעשות יותר כדי להגדיל משמעותית את זרימת הסיוע, בלי תירוצים".

23:25 - צה"ל: תקפנו מבנה של חיזבאללה במרחבים עייתא א-שעב ובכפר כילא שבלבנון

מטוסי קרב תקפו לפני זמן קצר מבנה צבאי ותשתית צבאית של חיזבאללה במרחב עייתא א-שעב; תשתית צבאית נוספת של הארגון נתקפה במרחב כפר כילא - כך לפי דובר צה"ל.

23:12 - צה"ל ושב"כ מודיעים: חיסלנו במרכז הרצועה את המחבל שאחראי על גיוס פעילים חדשים לחמאס

מחמוד מחמד עבד חאצ', שהיה אמון בתפקידו הצבאי על גיוסי פעילים חדשים לחמאס ובפרט לגדודי זייתון, חוסל הבוקר במחנות המרכז ברצועה - כך פרסמו הערב צה"ל ושב"כ. לפי הודעת הארגונים, "חאצ' פעל בהיבטי גיוסי כספים ומימון למטרות טרור לפעילות הצבאית של ארגון הטרור חמאס".

19:06 - הערכה בישראל: חמאס מעדיף לנסות להדליק את השטח ברמדאן על פני חתירה להפוגה בלחימה

המשא-ומתן לקראת עסקה: ישראל לוחצת על קטר להשתמש במנופים כלכליים כדי להשפיע על חמאס בימים שנותרו לפני חודש הרמדאן - כדי להגיע לעסקת חטופים. על-פי ההערכות בישראל, חמאס מעדיף לנסות להדליק את השטח ברמדאן, על פני הגעה להפוגה בלחימה. המתווכות הציעו לחמאס לנקוב במפתח אחר לשחרור חטופים מזה שגובש בפריז - בחמאס סירבו.

19:05 - גלנט: " לא נסיים את המלחמה הזו מבלי שאנחנו מחסלים את חמאס"

שר הביטחון יואב גלנט ללוחמי אוגדה 98 בגבול עזה: "אין מי שיעזור למחבלים, זה רק עניין של החלטה שלנו במה אנחנו מטפלים ראשון ובמה שני. אנחנו לא נסיים את המלחמה הזו מבלי שאנחנו מחסלים את חמאס. אנחנו מגיעים למגע גם עם כוחות אויב שמחוסלים, גם עם מחבלים שנשבים ומספרים לנו הרבה מאוד, גם עם אינפורמציה - מחשבים, חדרי קשר וכן הלאה. המידע הזה מגיע אחורה, נבדק, מתוחקר ושולח אותנו למקומות הבאים".

פורסם לראשונה ב-N12