תחנת כוח בבאר טוביה וקרקעות בהרצליה: יצחק מירילשוילי מסתער על הבורסה בת"א

לצד קידום עסקת ענק להעברת קרקעות שרכש לידי חברת רוטשטיין שבשליטתו תמורת כחצי מיליארד שקל, פועל המיליארדר ובעלי ערוץ 14 למזג את החזקותיו בתחנת הכוח IPM לחברה הבורסאית קבסיר • מירילשוילי גם נכנס לאחרונה לשותפות ברשת המזון החדשה ספאר ישראל

יצחק מירילשוילי, בעלי רוטשטיין וערוץ 14 / צילום: wikimedia ,RONENGOLDMAN.COM
יצחק מירילשוילי, בעלי רוטשטיין וערוץ 14 / צילום: wikimedia ,RONENGOLDMAN.COM

בעל השליטה בחברת הנדל"ן רוטשטיין , המיליארדר יצחק מירילשוילי, פועל להגדיל את חשיפתו לשוק ההון המקומי באמצעות הכנסת פעילות התשתיות שלו לבורסה. זאת באמצעות מיזוג הפעילות הנ"ל לחברה הבורסאית קבסיר . בכך ייחשף טפח נוסף מפעילותו העסקית הענפה.

תחזית האימים של מנכ"ל הבורסה: "ישראל עשויה להפוך ממדינה עשירה לענייה תוך עשור" 
מדדי המניות היכו בחודשיים תחזיות של שנה, ומומחים מעריכים שזו רק ההתחלה 

בין החברה הפרטית עלמא תשתיות של מירילשוילי לקבסיר נחתם מזכר הבנות לא מחייב, שאם ימומש ימוזגו לקבסיר החזקותיו של מירילשוילי בתחנת הכוח IPM בבאר טוביה (15.5%) ובחברת הייליפט המספקת מעליות משא ופיגומים לבניית בניינים. ככל שיושלם המהלך בהצלחה, יבחן מירילשוילי (בעלי ערוץ 14 בטלוויזיה) להכניס פעילות נוספת לתוך החברה הציבורית.

מיזוגה של עלמא לתוך קבסיר יתבצע כנגד הקצאת 71% ממניות החברה הציבורית למירילשוילי. בנוסף יוקצו לו אופציות שמימושן יגדיל את החזקותיו ל-80% מההון. במקביל, תפעל קבסיר למכור את פעילותה הנוכחית בתחום הלמידה המקוונת, שעל בסיסה הונפקה והגיעה לבורסה, בתוך שנה מהשלמת עסקת המיזוג.

תחנת הכוח IPM בה מחזיק מירילשוילי היא תחנה במחזור משולב, הפועלת בגז טבעי, ומייצרת 451 מגוואט בשנה. התחנה מוחזקת ע"י מספר גורמים ובהם קרן התשתיות קיסטון של גיל דויטש ורוני בירם, החברה הבורסאית ג'י.פי גלובל פאוור שבשליטת אהוד ואלה בן ש"ך וקבוצת אלון רבוע כחול של מוטי בן משה.

לעלמא תשתיות של מירילשוילי יש כאמור נתח של 15.5% (בשרשור) מתחנת הכוח שהוערכה בדוחות הכספיים של קיסטון וגלובל פאוור לשנת 2022 בכ-1.1 מיליארד שקל. מכאן עולה ששווי הנתח של עלמא בפעילות תחנת הכוח אמור לעמוד על 170-180 מיליון שקל.

בנוסף אמורה להיכלל בעסקת המיזוג לקבסיר גם חברת הייליפט, המשכירה מעליות משא וציוד תפעולי אחר לאתרי בניין. החברה מייבאת לארץ בין היתר מעליות מתוצרת אברו (AVRO) האמריקאית. אתר החברה מציג את המעליות שפועלות בימים אלה במספר אתרי בנייה גדולים בפתח תקווה, תל אביב ובת ים.

חברת קבסיר היא עוד סיפור עצוב מגל ההנפקות הטכנולוגיות בבורסה בתל אביב. החברה פועלת בתחום הלימודים המקוונים והיא נוסדה לפני עשור. בין המשקיעים המוכרים בה היה טייס הקרב לשעבר, איתן סטיבה, שהשקיע מהונו עשרות מיליוני דולרים כדי להמריא לחלל. קבסיר הונפקה לפני כשלוש שנים בבורסה והחלה להיסחר בשווי של מעל 200 מיליון שקל. מאז יום המסחר הראשון שלה איבדה מנייתה מעל ל-80%, לאחר שהחברה התקשתה לרשום הכנסות משמעותיות וצברה הפסדים כבדים. שווי החברה כיום הוא כ-36 מיליון שקל בלבד.

מגיימינג, דרך רשתות מזון ועד נדל"ן

יצחק מירילשוילי (40) עשה הון עצום לפני כעשור, כשמכר את חלקו ברשת החברתית "וי-קונטקטה", שהייתה באותה עת הגדולה בתחומה ברוסיה בתחומה, תמורת סכום שהוערך בכמיליארד דולר - כשהיה בן פחות מ-30. נכון להיום הוא בעל מגוון החזקות בתחומי הנדל"ן, התשתיות, הטכנולוגיה והקמעונאות. בין היתר החזיק מירילשוילי בנתח משמעותי ממניות חברת הגיימינג פלאריום, שנמכרה לפני כמה שנים לחברה אוסטרלית תמורת סכום שהוערך בכ-500 מיליון דולר.

בנוסף, הוא שותף עם קיבוץ תל יצחק ברשת סופרמרקטים בשם "תלם מרקט". כמו כן, הוא נכנס לאחרונה לשותפות עם עמית זאב בספאר (SPAR) ישראל, המתכננת להיכנס לפעילות בתחום קמעונאות המזון. הסניף הראשון של הרשת צפוי להיפתח בכפר סבא בחודש הקרוב, ולהשתרע על פני שטח של 2,500 מ"ר בהשקעה של כ-10 מיליון שקל.

מי שעומד בראש חברת ההחזקות של מירילשוילי הוא רו"ח סעדיה עוזרי (54), המשמש גם כיו"ר פעיל של עלמא תשתיות וכיו"ר חברת הבנייה למגורים רוטשטיין. מירילשוילי הוא בעל השליטה ברוטשטיין (מחזיק 66% מהמניות בשותפות עם אבישי בן-חיים, מנכ"ל חברת הנדל"ן).

ועדה מקצועית תבחן רכישת הנדל"ן מהבעלים

שמה של רוטשטיין עלה לאחרונה לכותרות בעקבות האפשרות לעסקת בעלי עניין ענקית בחברה שהציע לה בעל השליטה מירילשוילי. זאת לאחר שאשתקד הוגשה לבית המשפט בקשה לאישור תביעה נגזרת נגד חברת הנדל"ן ומנהליה (ובהם מירילשוילי עצמו, המשמש כדירקטור). בבקשה נטען, בין היתר, כי בעל השליטה ניצל שלא כדין הזדמנות עסקית של החברה ורכש באופן פרטי ארבעה נכסים בהרצליה תמורת מאות מיליוני שקלים. זאת מבלי שיידע את רוטשטיין אודות השקעותיו ומבלי להציע תחילה את ביצוע ההשקעות האמורות לחברה שבשליטתו.

בהמשך לכך, בשבוע שעבר דיווחה רוטשטיין כי מירילשוילי הציע לחברה למכור לה שלושה מהנכסים שרכש (הרביעי מיועד להקמת משרדים לצרכיו האישיים) במחיר עלות. מחיר זה כולל גם הוצאות בגין דמי תיווך, יועצים, מומחים, הוצאות מימון, הוצאות קידום ותכנון ועוד, בתוספת הצמדה למדד, ובסך-הכול התמורה מגיעה לסך של 489 מיליון שקל בתוספת מע"מ. מדובר בשלוש קרקעות בהרצליה פיתוח: שתיים בשדרות אבא אבן 15 ו-17 בשטחים של 2.7 דונם ו-4 דונם בהתאמה, וקרקע ברחוב גלגלי הפלדה 1 בשטח של 955 מ"ר.

במקביל, דיווחה רוטשטיין השבוע כי החליטה להקים ועדה מקצועית בלתי תלויה שתבחן את הצעת בעל השליטה לרכישת הקרקעות. בדיווח לא נמסר מי צפוי לעמוד בראשות אותה ועדה, אך לפי ההערכות מדובר בשופטת בדימוס הילה גרסטל. הוועדה תבחן אם ההצעה של מירילשוילי היא לטובת בעלי המניות ברוטשטיין.

פעיל בשוק טען השבוע כי אין זה סביר שרוטשטיין תיקח על עצמה את רכישת הקרקעות, ששוויין לא רחוק משווי השוק של החברה עצמה (590 מיליון שקל), ושעיקר ייעודן הוא להקמת משרדים, בזמן שהחברה מתמקדת בבניית דירות למגורים. כך או כך, החברה הסמיכה את הוועדה "לשכור יועצים כלכליים, משפטיים ואחרים לפי שיקול דעתה, להתחייב בתשלום בשם החברה, וכן להמליץ לקבל את ההצעה (של מירילשוילי) או לדחותה, או לנהל משא-ומתן אודותיה".