החות'ים שוב טעו: תקפו ספינה שבעבר היה לה קשר לצים

החות'ים תקפו את אוניית המכולות MSC SKY ששטה עם דגל ליבריה • לדבריהם, הספינה רשומה כמופעלת על ידי צים, אך המידע לא בתוקף, והספינה רק הופעלה בעבר על ידי צים • אוניית המכולות עשתה את דרכה מסינגפור לג'יבוטי, ונפגעה משני פיצוצים

טביעתה של הספינה הבריטית רובימאר בכניסה לים האדום כפי שהיא נתפסה ע''י לוויין / צילום: ap, Planet Labs PBC
טביעתה של הספינה הבריטית רובימאר בכניסה לים האדום כפי שהיא נתפסה ע''י לוויין / צילום: ap, Planet Labs PBC

המורדים החות'ים הכריזו היום (ב') כי תקפו את אוניית המכולות MSC SKY ששטה עם דגל ליבריה, לאחר שחברת הביטחון הימי "אמברי" הודיעה כי "ספינה בעלת קשר ישראלי הותקפה כ־88 מייל דרומית־מזרחית לעדן". לדבריהם, הספינה רשומה כמופעלת על ידי צים, אך "ייתכן כי זהו מידע שלא בתוקף". וכעת, אנחנו מפרסמים כי אכן המידע לא בתוקף, והספינה רק הופעלה בעבר על ידי צים.

בזמן המלחמה: ארה"ב קיימה תרגיל ימי משותף עם איראן ורוסיה 
טילי השיוט והדלפת שיחות: משבר חדש ביחסי גרמניה-רוסיה 

אוניית המכולות עשתה את דרכה מסינגפור לג'יבוטי, ונפגעה משני פיצוצים. לפי אמברי, הספינה המשיכה לשדר לאחר הפגיעה שגרמה לשריפה. עם זאת, לא נרשמו נפגעים. מה שככל הנראה הוביל למתקפה החות'ית על הספינה היא עצם הרישום שלה בחלק מאתרי ניטור השיט בתור הפעלה של צים, אף שזה לא נכון. יתרה מכך, הספינה לא מופיעה ברשימת הכלים שמפעילה צים, וקיים ספק גדול כי אוניות סוחר עם קשר ישראלי ממשי בכלל יתקרבו למרחב באב אל־מנדב.

בשורה התחתונה, המתקפות החות'יות הפכו לשגרה הזויה במרחב של הים האדום. מאז 19 בנובמבר, עת המורדים החות'ים חטפו את אוניית הגלנוע "גלקסי לידר" שבבעלות חברת "ריי" של רמי אונגר, ועד 27 בפברואר - התבצעו 51 פגיעות חות'יות באוניות סוחר. כך עולה ממחקר שביצעו עבור אטלנטיק קאונסיל חוקרים ממכון וושינגטון, נועם ריידאן ופרזין נדימי.

המתקפות החות'יות חזרו לכותרות עם שקיעתה בסוף השבוע של אוניית הצובר רובימאר, שבדומה למתקפות אחרות - אין לה קשר ישראלי. רובימאר, שנמצאת בבעלות בריטית, שייכת לקבוצת "בלו פליט" שהמטה שלה יושב באתונה. מנכ"ל ומייסד החברה הוא ממוצא לבנוני, רוי ח'ורי. הוא דור שני לעוסקים בספנות, לאחר שאבא שלו פתח עסק בתחום בביירות כבר בשנת 1961. בלו פליט, שהיא הבעלים של יותר מ־30 ספינות, מפעילה בעצמה משרדים בביירות מאז 2010. בין לקוחות החברה נמנית ענקית המתכות ארסלור מיטאל, חברת קוק תעשיות, לואי דרייפוס ונשיא הודו.