רשות המסים | בדיקת גלובס

עזיבת עובדים וסחבת בתיקים: מה עובר על רשות המסים?

רשות המסים, שבעבר משכה אליה בוגרי חשבונאות, מתקשה היום להתחרות בתנאים שמציע המגזר הפרטי • התוצאה היא קושי בגיוס עובדים ומחסור חריף בכוח אדם, שבענף מעידים כי פוגע בפעילותה מול העסקים ומעכב קבלת החלטות • ומה הפתרונות של מנהל רשות המסים החדש?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

מחסור חמור בכוח אדם, חדרים ריקים במשרדי השומה ועיכובים בקבלת החלטות וטיפול בתיקים - כך מתארים עשרות עורכי דין, רואי חשבון ויועצים בתחום המס את מצב רשות המסים בימים אלה. "המון תיקים לא זזים ואין מענה. החלטות מיסוי בכלל לא יוצאות - חוסר תפקוד מלא", אומר מייצג מתחום המס. "מדובר בבעיה קטסטרופלית", מוסיף בכיר לשעבר ברשות המסים. "היו עזיבות משמעותיות של עובדים, ואין עם מי לדבר".

סערת פרס ישראל - הפשרה שמגבשים הנשיא הרצוג והשר קיש
הרבה דיבורים ומעט הצבעות: האם גפני מעכב את התקציב בכוונה?

הבעיה נמשכת כבר זמן מה וידועה לכל, אולם נראה כי בחודשים האחרונים היא רק החריפה. "מעבר לעובדה שנבדקים פחות תיקים כי אין כוח אדם ותחמוני מס יכולים לעבור מתחת לראדר - הרבה יותר מבעבר - הבעיה הגדולה היא בהיעדר החלטות או הימשכות הליכים בתיקים שעלולים לגרום נזק להתנהלות העסקית במשק", אומר בכיר לשעבר ברשות המסים, שמנהל כיום תיק של חברה שמעוניינת לקבל פרה־רולינג (החלטה מראש) לפני עסקת נדל"ן משמעותית, כדי לדעת אם תידרש לשלם מס רכישה או לא.

"החברות פונות לרשות ולא מקבלות תשובה", הוא מוסיף. "אם אתה מוכר נדל"ן במאות מיליונים אתה לוקח את הסיכון שהרשות תחייב אותך במס של עשרות מיליונים שמשפיע על הכדאיות של העסקה. בעבר היו נותנים לנו החלטה מקדמית מהירה, אבל היום אין פרה־רולינג. לא מקבלים החלטות והכל בגלל שאין כוח אדם".

 

עו"ד נוסף מתאר סיטואציה דומה: "יש לי פנייה שמתנהלת חודשים וכל דבר הם כאילו בודקים, אבל בפועל העסקה עוד רגע מתפוצצת בגלל העיכובים". גורם שמכיר את המצב מבפנים מעריך כי המחלקה המקצועית שאחראית בין היתר על מתן פרה־רולינג ירדה ב־50% בכוח האדם שלה.

אולם הבעיות לא מסתיימות במחלקה זו. לדברי רו"ח שמייצג רבות מול רשות המסים, "יש תיקים ברמה של פקיד שומה שמעוכבים וגורמים נזק לעסקים". אותו רו"ח מייצג חברה שזכאית להחזרי מס וצריכה לקבל את הכסף כעת בגלל שהיא נמצאת במצב קשה. אולם, "מי שמטפלת בכך במשרד השומה עונה לנו שיש לה 'ערימות של דברים' והיא מטפלת ב'דבר דבר'. היא לא אשמה. היא קורסת".

עו"ד שמייצג רבות מול הרשות מוסיף כי "בעבר, בכל פקיד שומה היו חמישה־שישה רכזים ו־15 מפקחים. עכשיו אתה בא ויש פקיד שומה וסגן ושניים־שלושה אנשים במשרד, וגם בדיוק אחד חולה וזה במילואים ואין עם מי לדבר". לדבריו, למחסור בכוח אדם יש אפקט נוסף: "כשהם כבר נכנסים לתיק אז הם עושים לנו את המוות. כי אם הוא כבר בדק אותו, אז הוא כאילו חייב להוציא ממנו דברים, שזה לא יהיה בזבוז זמן".

המייצגים מציינים לצד זאת כי הביקורת שלהם אינה על האיכות והמקצועיות של רשות המסים, אלא על כך שעובדיה לא עומדים בעומס. "אני לא מכיר מישהו אחד ברשות המסים שחושב אחרת. מדובר באחד המשברים הכי גדולים שהיו אי פעם ברשות המסים מבחינת כוח אדם", אומר גורם שמעורה בעבודת הרשות.

"ההכשרה הטובה ביותר"

מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', שנכנס לתפקידו בספטמבר האחרון, מכיר בבעיה ומדבר עליה בכנסים ובמפגשים עם מייצגים, כבעיה העיקרית של הרשות. בוועידת ההנפקות השנתית של איגוד החברות הציבוריות בבורסה לניירות ערך בת"א אמר אהרונוביץ' כי "המלחמה הציבה אתגר מורכב של טיפול בנזקים ישירים, כפי שמעולם לא חווינו. כבר הוגשו כחצי מיליון תביעות, והיד עוד נטויה. לא היינו במצב כזה מעולם. אנחנו מנסים לשלם כמה שיותר מהר, אבל כמות כוח האדם שלנו מוגבלת".

בעבר נחשב גיוס לרשות המסים לאחד המבוקשים ביותר בקרב הסטודנטים לחשבונאות. מדי שנה, כאשר נפתחו קורסי מפקחים ברשות המסים, הגישו עצמם מאות מועמדים לתפקיד. "היו מגיעים אלינו הסטודנטים המצטיינים, כי הם ידעו שעבודה ברשות המסים זו ההכשרה הטובה ביותר", מספר בכיר ברשות המסים. "הם יכולים אחרי כמה חודשים לטפל כבר בעסקאות של מאות מיליונים, ולא היה את זה במשרדים".

 

השכר הנמוך ביחס לשוק לא הרתיע את המועמדים, שידעו כי לאחר כמה שנות עבודה ברשות הם יהיו מבוקשים בשוק הפרטי. אולם כל זה השתנה, וקורסי המפקחים הבודדים שנפתחים כיום כבר לא מבוקשים כבעבר. "הדור הצעיר כבר לא מוכן להשתכר מעט, גם לא בתחילת הדרך, והשירות הציבורי, בכל השדרה שלו, פחות מושך כיום את המצטיינים ובכלל", אומר בכיר ברשות.

"לא מסתירים את המצב"

בעיית כוח האדם ברשות המסים התחילה בתקופת הקורונה, אז נעצרו כמעט הגיוסים לרשות המסים ולא התקיימו קורסי מפקחים להכשרת עובדים חדשים. בהמשך, מחאה על תנאיהם ושכרם של העובדים המקצועיים ברשות הובילה בין היתר לנטישה המונית של עובדים.

עו"ד בכיר מוסיף כי חלק מנטישת העובדים קשורה לעזיבתו של מנהל המחלקה המקצועית לשעבר ברשות, רולנד עם שלם, שהתמודד מול אהרונוביץ' על ניהול הרשות. "האנשים של רולנד כבר הודיעו על עזיבה או שהם חלקם בדרך לעזוב ורולנד עצמו עזב, והוא היה כוח מאוד חזק".

בנוסף לכך, אומר עו"ד שמעורה בעבודת הרשות, גם מספר הנרשמים ללימודי חשבונאות ירד משמעותית בשנים האחרונות. "אנשים ריאלים הולכים להייטק, לא לחשבונאות". לכך הוא מוסיף גם את העובדה שכיום צעירים עוזבים מקומות עבודה באופן תדיר הרבה יותר מבעבר. "ברשות המסים מרגישים את זה היטב. פעם היו נשארים שבע שנים, והיום נשארים שלוש שנים במקסימום, ואז מתקשרים אלינו למשרדים הגדולים ובודקים את האופציות שלהם בשוק הפרטי".

הבעיה החמירה עוד כאשר פרצה המלחמה ועובדים רבים גויסו למילואים, לצד עובדים אחרים שהופנו לטפל במתן הפיצויים. גורם בכיר ברשות המסים מספר כי היה צורך "לקחת 500 עובדים מכל המשרדים ברחבי הארץ, מפקידי השומה, מיסוי מקרקעין ומע"מ, לטובת הטיפול בפיצויים על הנזק הישיר והעקיף. מבחינת המדינה כרגע ברור לנו שזה הדבר העיקרי, לעזור למשק".

עוד אומר אותו גורם בכיר כי "ברשות המסים לא מסתירים את מצב כוח האדם. יש לנו משרדי פקידי שומה שנשארו שם רק שלושה מפקחים. זאת האמת. זה לא סוד". מנגד, לדבריו, "הרשות ממש לא בפשיטת רגל, ועובדה שאנחנו מצליחים להעלות את שיעורי גביית המס ובמקביל להתעסק עם כמות מטורפת של תביעות שלא נראתה כמותה, ולשלם 11 מיליארד שקל פיצויים ומקדמות לעסקים".

הפתרונות ברשות

בימים אלה פועל מנהל רשות המסים לתיקון הבעיה, כך אומר הגורם הבכיר ברשות המסים. "כמעט מיד אחרי שאהרונוביץ' מונה (בספטמבר, אל"ו) הוא מינה ועדה שאמורה להמליץ על שינויים בקורסי המפקחים ובגיוסים, שלא שונו 30 שנה. הקורסים עד היום דורשים שלושה חודשים בתנאי פנימייה. זה לא מתאים להיום. בעבר גם דרשנו תואר אקדמי, ופספסנו את כל הסטודנטים הטובים שכבר בשנה ב'-ג' מתחייבים למשרדים הביג 4 (ארבעת פירמות ראיית החשבון הגדולות בישראל, אל"ו). הוועדה עובדת על המלצות שישנו את כל הדרישות הללו, והציפייה היא לפתוח ארבעה־חמישה קורסי מפקחים בקרוב".

במקביל, מתנהלים בימים אלה דיונים עם אגף תקציבים על רקע שתי דרישות של אהרונוביץ': האחת, הגדלת תקנים וגיוס 160 מפקחים בקיץ; והשנייה: שיפור הסכם השכר של העובדים. "יש לנו את הגב של שר האוצר והמנכ"ל שמבינים את גודל השעה, ואנחנו מאמינים שבקרוב יהיה שיפור במצב הרשות", אומר הבכיר.

מרשות המסים נמסר בתגובה: "כפי שנאמר לא אחת על ידי מנהל רשות המסים עצמו, רשות המסים כמו משרדי ממשלה רבים, אכן חווה משבר כוח אדם מאז תקופת הקורונה. הרשות שמה את הטיפול בנושא בראש סדר היום שלה ופועלת בדרכים שונות להתמודדות עם האתגר ובהם, בין היתר, תשלום מענקים מיוחדים לקליטת ושימור עובדים, קידום מו"מ בין האוצר להסתדרות והעובדים להסכם ייחודי על תוספות שכר למפקחים, הקמת ועדה הבוחנת את המתכונת הרצויה לקורסי המפקחים והמבקרים בעידן הנוכחי ועוד. נתוני עזיבת וקליטת העובדים בשנת 2023 מעידים כי אכן המאמצים נושאים פרי וכמות המגויסים החדשים לרשות עולה על כמות העוזבים את הרשות. 

"חשוב להדגיש כי על אף המשבר רשות המסים עומדת בהצלחה במשימותיה ופועלת כל הזמן להתייעל ושפר את המענה לציבור ולעסקים. ההתמודדות בהצלחה של הרשות עם כמות תביעות חסרת תקדים בעקבות הנזק הישיר והעקיף שנגרמו כתוצאה מהמלחמה גם היא מעידה על חוזקו של הארגון".