בתום "פיליבסטר" לילי: תקציב המדינה החדש אושר בוועדת הכספים

הצורך בהעברת תקציב שני במספר ל-2024 נוצר בעקבות ההשלכות הכלכליות של המלחמה • מסגרת התקציב החדש עומדת על 584 מיליארד שקל – גידול של כ-14% לעומת מגבלת ההוצאה המקורית שנקבעה בשנה שעברה • ההצבעות שהוצגו בוועדה התנהלו ברובוטיות: הקואליציה נגד והאופוזיציה בעד – עד שבתוך שטף ההצבעות, קרה שהצביעו הח"כים עוד בטרם הוקראה בפניהם הסוגייה

מליאת הכנסת / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
מליאת הכנסת / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

ועדת הכספים של הכנסת אישרה הלילה (בין רביעי לחמישי) את תקציב המדינה המעודכן לשנת 2024, בתום "פיליבסטר" שקיימו הח"כים מהאופוזיציה אשר הגישו אלפי הסתייגויות. בשבוע הבא צפוי לעבור התקציב לאישור סופי בהצבעות במליאת הכנסת.

שאלות ותשובות | המדינה נערכת לגיוס סכום עתק של 220 מיליארד שקל השנה. כך זה יעבוד 
דעה | הלקח שאסור למסמס: ככה צריך לחקור מחדל גדול 
עזיבת עובדים וסחבת בתיקים: מה עובר על רשות המסים? 

התקציב יצא מוועדת הכספים דל יותר בצעדי התכנסות מכפי שנכנס אליה. זאת לאחר שבוועדה נמנעו מהצבעות על הפרקים שמטילים מס מיידי על סיגריות בדיוטי-פרי ומס פחמן על פליטות מזהמים מהשנה הבאה. מסגרת התקציב החדש עומדת על 584 מיליארד שקל - גידול של כ-14% לעומת מגבלת ההוצאה המקורית שנקבעה בשנה שעברה במסגרת התקציב הדו-שנתי ל-2023-2024. הצורך בהעברת תקציב שני במספר ל-2024 נוצר בעקבות ההשלכות הכלכליות של המלחמה.

הדיון המכריע בוועדת הכספים הגיע לרגעים אחדים לכדי צעקות בין חברי הקואליציה לאופוזיציה, אבל בעיקר התנהל באווירה מפויסת, כמעט מבודחת, ביחס לאירוע שנחשב מסורתית לזירת התגוששות פרלמנטרית. האופוזיציה לא סיכנה את העברת התקציב, אלא משכה זמן עם הסתייגויות בהן דרישות לשנות את שמות משרדי הממשלה בנוסח התקציב, כגון החלפת משרד התקשורת בראשות השר שלמה קרעי ל-1955 בגימטריה.

הסתייגויות מצד הקואליציה

החשש באוצר בימים האחרונים היה שהתקציב יעוכב דווקא מצד הקואליציה, ובפרט על ידי יו"ר ועדת הכספים משה גפני (יהדות התורה). התיאוריה הייתה שגפני ירצה להמתין עם אישור התקציב עד לקבלת חוות דעת משפטית שמאשרת תוספת של 600 מיליון שקל לתקציב רשתות החינוך הפרטיות של המפלגות החרדיות. לבסוף, גפני כלל לא נכח במשך שעות ארוכות בדיון הוועדה, ואת מקומו מילא ח"כ ינון אזולאי (ש"ס). לפי גורמים המצויים במגעים על התוספת, גפני הבין שלא תתקבל חוות הדעת המבוקשת בזמן הקרוב וינסה לטפל בנושא לאחר אישור התקציב.

מספר הסתייגויות לתקציב הועלו להצבעה בוועדה על ידי ח"כ יצחק קרויזר (עוצמה יהודית). תחילה הגיש הח"כ הצעיר הסתייגויות נוספות, בנושאי תקציבי הסעות למוסדות לימודים בשלטון האזורי ומכינות קדם צבאיות. את הראשונה אמר שימשוך, לאחר קבלת התחייבות כללית ופתוחה מנציגת משרד האוצר בוועדה תמר בונה-לוי לסיוע בתקצוב ההסעות. את השנייה ביטל קרויזר בנימוק שהובטח לו על ידי אנשי שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', שתקציבי המכינות הקד"צ לא יופחתו ל-2024 גם אם מספר החניכים בהם ירד (בשל הקדמת גיוסים לצבא).

ההצבעות על אלפי ההסתייגויות והרוויזיות שהוצגו בוועדה התנהלו ברובוטיות - הקואליציה נגד והאופוזיציה בעד - ללא קשר למהות הסוגיה ותחת משמעת סיעתית מלאה. גם בהסתייגויות שעסקו בהקלות לניצולי שואה ונכים, הקואליציה פסלה את כולן. עד כדי כך התנהלו ההכרעות באוטומטיות, שבתוך שטף ההצבעות, קרה שהצביעו הח"כים בטעות עוד לפני שהוקרא בפניהם על מה הם מצביעים.