חיילים חמושים נשלחים למנהרות ניו יורק והאוויר שמרעיל את תאילנד

התוכנית הכלכלית של סין: לציית ל"הגיגיו" של השליט • אלף חיילים נשלחים להגן על הרכבת התחתית בניו יורק • האו"ם מדווח על מיליון רעבים בהאיטי, ומה קורה באוויר של תאילנד? • חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

השבוע בעולם / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP
השבוע בעולם / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP

1כל הגיגי ג'ינפינג

שי ג'ינפינג, השליט הכול־יכול של סין, החליט השבוע שהגיע הזמן להשתדרג. הוא שינמך אפוא את האיש הבא אחריו במידרג, ראש הממשלה לי צ'אנג. ראשי ממשלה בסין הם באופן מסורתי המנכ"לים של כלכלתה.

יואב קרני, פרשנות | טראמפ משלים את השתלטותו על המפלגה הרפובליקאית, וביידן מקבל סיכוי לאתחול
יואב קרני פרשנות | היום לפני מאה שנה: אטאטורק מנתק את שרשרת האסלאם
יואב קרני, פרשנות | אתגר של ימי משבר: להיעלב מבלי להעליב

השבוע התכנס פרלמנט־הבובה בבייג'ינג לישיבה קצרה, כדי לקבל הוראות ולהריע. לי עמד לדבר במסיבת עיתונאים, אבל בפעם הראשונה זה עשרות שנים לא הייתה מסיבה. תחת זאת לי נשא נאום, שבו הבטיח לשפר את המצב הכלכלי הרעוע באמצעות ההשראה שמעניקים "הגיגיו הכלכליים של היושב ראש ג'ינפינג". המחשבות האלה, הוא הבטיח, יניבו צמיחה של 5% לצד 12 מיליון מקומות עבודה לצעירים.

''יומון העם'' של בייג'ינג מדווח על כינוס פרלמנט־הבובה
 ''יומון העם'' של בייג'ינג מדווח על כינוס פרלמנט־הבובה

לפני 30 שנה, סין עמדה בעיצומן של רפורמות שהיו טבועות בחותם הערגה אל השוק החופשי. היא אמנם הייתה דיקטטורה קומוניסטית נוקשה, אבל היא השתדלה להבטיח את עצמה מפני שלטון יחיד, שגבה ממנה מחיר עצום.

היא התקדמה בדילוגים מסחררים.

אין עוד דילוגים ודווקא יש שלטון יחיד.

2המשמר הלאומי למנהרות

השבוע התחיל שלב הגמר בבחירות לנשיאות ארה"ב, הרבה יותר מוקדם מן הצפוי, מפני שדונלד טראמפ רמס את אחרוני מתנגדיו במפלגה הרפובליקאית. הוא ינהל מסע בחירות חסר חמלה נגד ג'ו ביידן. אחד העניינים העיקריים יהיה משבר החוק והסדר בערים הגדולות. זו לא תהיה המצאה, כפי שלמדנו השבוע.

המושלת הדמוקרטית של מדינת ניו יורק הודיעה כי היא שולחת 1,000 מאנשי המשמר הלאומי, חמושים, אל מנהרות הרכבת התחתית בניסיון לחזור ולכונן ביטחון. ניו יורק היא רק אחת הערים הגדולות שבהן מתפשטת פשיעה אלימה. כמעט כל הערים הגדולות נמצאות בשליטה דמוקרטית, והרפובליקאים מתכוונים להזכיר את זה פעם אחר פעם בשמונת החודשים הבאים.

3איפה מוצאים ג'נוסייד

בשבוע שבו דרום אפריקה חזרה וגררה את ישראל אל בית הדין בהאג, היה כדאי להיזכר שיש עוד כמה מוקדי ייסורים בעולם, הנהנים ממידה קטנה של תשומת לב. סטטיסטיקה מן השבוע החולף:

האו"ם הודיע השבוע כי חמישה מיליון בני אדם בהאיטי זקוקים לסיוע הומניטרי דחוף, מהם שלושה מיליון ילדים. 3.4 מיליון בני אדם זקוקים למים ולשירותי סניטציה והיגיינה. 1.1 מיליון זקוקים למזון. לאי הקריבי הזה, "הרפובליקה השחורה הראשונה בהיסטוריה", אין עוד ממשלה מתפקדת, וכנופיות אלימות משתוללות בחוצותיו. השבוע הן כבשו את נמל התעופה, ומנעו את חזרתו של רה"מ הנומינלי.

חיילים בכניסה לנמל התעופה בהאיטי, השבוע / צילום: ap, Odelyn Joseph
 חיילים בכניסה לנמל התעופה בהאיטי, השבוע / צילום: ap, Odelyn Joseph

במחוז צפון־קיבוּ שבמזרח קונגו, זירה קבועה של מעשי זוועה, מאה אלף בני אדם נמלטו השבוע מבתיהם מפחד מורדים אלימים, המכונים M23. האו"ם מעריך כי בסך הכול נעקרו מבתיהם בקונגו שבעה מיליון בני אדם.

4הוא שכח לעשות Mute

קצינים בכירים בצבא גרמניה סיפקו השבוע שערורייה מסמרת שיער: הם דיברו במשך 38 דקות בשיחת ועידה פרוצה לרווחה, שהביון הרוסי צותת לה ופרסם בשמחה גלויה לאיד. הם דיברו על טילי Taurus, שנעשו ביטוי לפסיחה של הגרמנים על שתי הסעיפים. גרמניה היא כיום המסייעת החשובה ביותר של אוקראינה, בהיעדר סיוע אמריקאי, אבל היא מסרבת לספק טילים שיאפשרו להלום במטרות מרוחקות מאוד.

השבוע רוסיה חשפה סרט הקלטה של קציני מטכ"ל גרמנים מדברים על שימושי ה־Taurus האפשריים באוקראינה. לא היה קץ לחלחלתה של גרמניה, גם בגלל הנושא וגם בגלל חולשת הדעת וחוסר האחריות של קצינים בכירים, שלפחות אחד מהם השתתף בשיחה באמצעות תוכנה לא מאובטחת מסינגפור.

5חלקיקים באוויר של תאילנד

בדרך אל גן העדן של תאילנד, הנה תזכורת שהגיעה השבוע מן השלטונות: יותר מעשרה מיליון תאים פנו בשנה שעברה לטיפול רפואי בגין מחלות הקשורות בזיהום הסביבה. המידע הגיעה השבוע מן המועצה הלאומית לפיתוח חברתי של הממלכה. בתשעת השבועות הראשונים של 2024, מספר הפונים עלה ב־25% לעומת השנה שעברה.

המועצה בתאילנד חייבת להעמיד בראש סדר עדיפויותיה את הטיפול בחלקיקים המיקרוסקופיים נושאי הזוהמה הידועים בשם PM2.5, ונכנסים אל מחזור הדם. ערי תאילנד משופעות בהם.

רשימות קודמות בבלוג וביואב קרני. ציוצים (באנגלית) בטוויטר.