איך יודעים איזה גודל של מסך טלוויזיה יתאים לסלון?

לאורך השנים המסכים גדלו, הפרטים הפכו חדים יותר והצבעים חיים - מה שיצר ריבוי אפשרויות שיכול לבלבל • כיצד מחשבים את גודל המסך הנכון לבית, איזו רזולוציה עדיפה, ואיך בוחרים מערכת הפעלה?

מסך טלוויזיה של סוני / צילום: יח''צ
מסך טלוויזיה של סוני / צילום: יח''צ

בדיקה טכנולוגית

איך ניתן לשפר שירותים דיגיטליים? אילו מוצרים חדשים יש היום בשוק, ומה איכותם לעומת המתחרים? כיצד פותרים בעיות טכנולוגיות? מדי שבוע המדור ינסה לענות על שאלות אלה ודומות להן. אם נתקלתם בתקלות ואתם זקוקים לעזרה, או שאתם מעוניינים שנסקור מוצרים מסוימים, אתם מוזמנים לפנות למייל: nevo-t@globes.co.il

לטלוויזיה יש מעמד דומיננטי ומרכזי בחיי רבים מאיתנו, בין היתר הודות לפיצ'רים שהפכו את חוויית הצפייה למרשימה יותר. המסכים גדלו, הפרטים הפכו חדים יותר, והצבעים חיים - אבל תהליך בחירת המסך יכול להיות מבלבל, בעיקר בשל ריבוי האפשרויות. כשמפרקים את הנושא למאפיינים ומבינים את הנקודות החשובות בכל אחד מהם, הבחירה הופכת קלה יותר.

בדיקה טכנולוגית | עם טעינה מהירה ועיצוב מרשים: הסמארטפון הטוב ביותר שמגיע מסין
בדיקה טכנולוגית | במקום להסתבך: כך תשפרו את החיפוש בגוגל
בדיקה טכנולוגית | הבשורה של שיאומי במכשיר הדגל החדש

פאנל ורזולוציה: שתי קטגוריות בולטות

בחלוקה גסה, השוק מתחלק לשתי קטגוריות. הראשונה, מסכי LED בעלי תאורה אחורית, שלעתים יהיו בהירים יותר וגם זולים יותר. הקטגוריה השנייה היא מסכי OLED, עם איכות תמונה גבוהה יותר וצבעים חזקים וברורים יותר, כאשר כל פיקסל נדלק ונכבה באופן עצמאי. המסכים האלה מומלצים לצרכנים כבדים יותר, אך המחיר גבוה בהתאם.

לגבי הרזולוציה, ככל שהיא יותר גבוהה - כך תיווצר תמונה חדה, מפוקסת וטובה יותר. רזולוציה היא כמות הפיקסלים הנמצאים על המסך, ביחס של רוחב ואורך. כיום, יש מסכים עם Full HD ואף יותר, וניתן להגיע לרזולוציית 4K, כלומר פי ארבעה יותר פיקסלים מהדור הקודם.

גודל מסך ומרחק: איך עושים את החישוב

נירית כמרה, מנהלת מוצר טלוויזיות ואודיו של LG בקבוצת ח.י, מסבירה כי "בעבר צרכנים חששו מקניית מסך גדול או מנגד לשבת קרוב מדי מול המסך - כי אז התמונה נראתה מפוקסלת או לא טובה. היום, הודות לטכנולוגיות שונות, לא משנה כל־כך איפה נשב, איכות התמונה תהיה טובה - אבל כן כדאי לוודא שנראה את כל התמונה בעיניים".

הנוסחה הפופולרית לחישוב גודל המסך המתאים לרזולוציית 4K היא אלכסון המסך בסנטימטרים כפול 1.2. לדוגמה, אם נרצה לחשב מרחק עבור מסך בגודל 75 אינץ', נמיר את האינץ' לסנטימטרים (פי 2.54). כך נקבל 1.9 מטר, ואז נכפיל ב־1.2 - ונקבל 2.3 מטר בקירוב. כלומר, אם יש בסלון מרחק צפייה של 2.3 מטר, ניתן יהיה ליהנות ממסך בגודל של 75 אינץ'. אם מרחק הצפייה גדול יותר, אפשר להגדיל את המסך, ולהפך.

יחס ניגודיות: להתמודד עם האור החיצוני

מסך הטלוויזיה יכול להיות בסביבה מוארת, אך אם יש חלונות גדולים או פסי תאורה חזקים - רצוי לרכוש מסך עם כושר הארה גבוה. מסכים בעלי 3,000 ניטים ומטה יוכלו להתמודד עם סביבה מוארת בלי להחשיך את החלל. צריך לשים לב גם ליחס הניגודיות בין הצבעים הכהים לבהירים: ככל שהיחס גבוה - כך הצבעים יהיו עזים, מפורטים וחדים.

קצב ריענון מסך: לקבל חוויה זורמת

משמעות המושג "קצב ריענון מסך" היא מספר הפעמים שהתמונה המוצגת מתחלפת בשנייה. ככל שהתדר גבוה יותר - כך התמונות יתחלפו במהירות ובצורה חלקה. קצב ריענון של 120 הרץ יספק מעקב אחר אובייקטים במהירות גבוהה במיוחד, אך יש אף יותר מזה.

חן הראל, מנהל מוצר בחברת סמליין, יבואנית מוצרי אלקטרוניקה של סמסונג בישראל, מסביר כי "קצב ריענון גבוה של 120 הרץ לפחות מספקי תנועה חלקה יותר לסרטים, ספורט ומשחקים. עבור גיימרים, לדוגמה, קצב ריענון דינמי הוא שיקול מרכזי במיוחד עבור חוויית משחק חלקה ומהירה. זמן השהייה של פחות מ־5 מילי־שנייה מעצים את חוויית המשחק. עם זאת, יש מגוון רחב של מסכים עם תמיכה ייחודית לגיימרים בעלי קצב ריענון גבוה יותר".

מערכת הפעלה: בין פתוחה לסגורה

צרכן שרוכש מסך טלוויזיה צריך להבין עד כמה חשוב לו שמערכת ההפעלה שלה תהיה פתוחה - האם הוא רק צופה בערוצים בעזרת הספקיות השונות או גם בתכני סטרימינג ואפליקציות.

לדברי ניר ברגר, מנהל השיווק בחברת SG, יבואנית מסכי TCL, "מערכות הפעלה סגורות הן מערכות שבהן היצרן קובע מה האפליקציות המובנות שיהיו בטלוויזיה. במערכות חצי־פתוחות, היצרן מאפשר להוריד אפליקציות מותאמות".

עם זאת, יש מערכות הפעלה פתוחות בעזרת גוגל. "מערכת ההפעלה של גוגל TV מאפשרת לצרכן שליטה מלאה על הטלוויזיה", מסביר ברגר. "לכל אחד יש את חשבון המשתמש שלו, ששומר על ההמלצות שלו. בנוסף, אפשר לסנכרן את הטלוויזיה עם הנייד, המחשב האישי ואפילו מוצרים נוספים בבית. אפשר גם להוריד אפליקציות שונות מחנות גוגל, ולקבל יותר אפשרויות". בנוסף, יש רכיב כרומקאסט, שמאפשר לשדר את המסך במחשב או בסמארטפון ישירות לטלוויזיה.

סאונד: לא צריך בתוך הטלוויזיה

הטלוויזיות הישנות הכילו בתוכן רמקולים גדולים, שהוציאו צלילים, אולם כשהמסכים הפכו דקים, היצרניות היו צריכות להיפטר מהרמקולים הגדולים. התוצאה: צרכנים השקיעו במערכות סאונד יוקרתיות.

אלא שמאז החברות השונות פיתחו טכנולוגיות סאונד שמאפשרות איכויות קול טובות יותר. כיום, שם קוד שיכול לעזור לכם לזהות האם יש איכות סאונד טובה הוא Dolby. חפשו את השם, ולרוב תמצאו פתרונות טובים.

אחריות: עד כמה זה חשוב

כשקונים מסך טלוויזיה חדש, חשוב שתהיה לו אחריות טובה. לכן, כדאי לרכוש בחנויות שעובדות עם היבואן הרשמי, שמעניקות אחריות גם על ההתקנה עצמה. באופן כללי, ככל שיש יותר שנים במסגרת האחריות, כך יותר טוב - כיוון שזה יכול לחסוך אלפי שקלים במצב של פגיעה במסך.

לדברי כמרה, "טלוויזיה היא מוצר אלקטרוני שעלול להתקלקל. חשוב לבדוק האם יש אחריות של היבואן הרשמי על הדגם שקנינו, כמה שנות אחריות יש, ומה היא כוללת".

שורה תחתונה לאפיין את השימושים

כדי לבחור טלוויזיה כמו שצריך, עליכם לאפיין בצורה טובה את השימושים בבית. לאיזה חדר הטלוויזיה מיועדת, מי המשתמשים העיקריים ומה הם צריכים מהמסך שלהם. את הגודל אפשר לחשב בעזרת הנוסחה שצירפנו בטור, ואז להתאים את הטלוויזיה הטובה ביותר עבורכם - לפי מסגרת התקציב שתכננתם.

שימו לב שיש הרבה חברות בשוק, ולכן אין באמת תשובה נכונה או לא נכונה. כל פיצ'ר נוסף שתחשבו עליו יכול לשדרג את החוויה, אבל חשוב לעקוב אחרי ביצועי הבסיס כדי לא להתאכזב בקצה. בנוסף, יש משמעות גם למשפחת המוצרים שרכשתם - מוצרים מאותה חברה יכולים "לדבר" ביניהם ולייצר סטנדרט נוח בבית.