הגירעון כבר על 5.6%: האם המדינה תעמוד ביעד השנתי של התקציב החדש?

הגירעון המצטבר המשיך לעלות בחודש פברואר, והגיע לרמה של 5.6% תוצר • תקציב המדינה המעודכן שאמור לעבור השבוע נבנה סביב תחזית שנתית של 6.6%

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

הגירעון המצטבר של ישראל המשיך לעלות בחודש פברואר והגיע לרמה של 5.6% תוצר לאורך 12 החודשים האחרונים, השקולים ל-105.3 מיליארד שקל - כך מפרסם היום (א') החשב הכללי במשרד האוצר, יהלי רוטנברג. במהלך החודש שעבר, גדל הגירעון בכ-0.8% תוצר, שהם 13.4 מיליארד שקל. 

האתר הממשלתי החדש שקורא ליזמים להציע פתרונות לאתגרי המדינה
סבב הבחירות השני נפתח ב-35 רשויות מקומיות. זה מה שצריך לדעת

תקציב המדינה המעודכן לשנת 2024, שאמור לעבור ביום רביעי הקרוב אישור סופי במליאת הכנסת, נבנה סביב תחזית גירעון שנתית של 6.6%. נתוני הגירעון העדכניים מציבים את האוצר במרחק של אחוז בודד מהיעד לסוף השנה, כבר בחודש השני של 2024.

האם באוצר יצליחו לעמוד בתחזיות? זה לא יהיה פשוט. בחשב הכללי מעריכים כי מגמת הגידול בגירעון תימשך בחודשים הקרובים, אבל תתחיל לקטון לקראת הרבעון האחרון של השנה. זאת, "עקב שינוי בהתפלגות ההוצאות וההכנסות הנובעות ממלחמת חרבות ברזל", לפי דוח האוצר.

או במילים פשוטות: הגירעון יזנק בחצי השנה הקרובה ויחצה את רף ה-6.6% שאושר בתקציב, ורק לאחר מכן יתחיל להתכנס מטה לכיוון היעד. המגמה הגירעונית תישאר גבוהה יותר מאשר לפני המלחמה, אבל סביר להניח שהגירעון באוקטובר-דצמבר 2024 יהיה נמוך יותר מאשר בתקופה המקבילה אשתקד, בה פרצה המלחמה, אשר הביאה לפגיעה מיידית קשה בהכנסות המדינה והצריכה תוספות תקציביות גדולות לצבא. לכן, הגירעון המצטבר, המחושב 12 חודשים אחורה, צפוי להגיע לשיא בספטמבר ולהתמתן לאחריו עד סוף השנה.

עיקר הירידה בהכנסות ממסים - עקב היחלשות בענף המקרקעין וגידול חד בהחזרי מס

מתחילת השנה נמדד גירעון מצטבר של כ-10.9 מיליארד שקל, לעומת עודף מצטבר של כ-16.9 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. בחודש ינואר באופן מסורתי נרשמים עודפים, וגם בינואר האחרון נרשם עודף של 2.5 מיליארד שקל למרות המלחמה - אבל הגירעון המצטבר העמיק, כי בשנתיים הקודמות היו בינואר עודפים של כ-14-18 מיליארד שקל.

בשלב מתקדם זה של המלחמה, כאשר המשק חווה התאוששות מסוימת, הגירעון נמדד בעיקר בצד ההוצאה. שיעור הגידול בהוצאות הממשלה מתחילת השנה הגיע ל-43.6%. לעומת זאת, בצד ההכנסה, נמדדה ירידה מתונה יותר של 0.4% בחודשים ינואר-פברואר, ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. עיקר הירידה בהכנסות ממסים ישירים נבעה מההיחלשות בענף המקרקעין ומהגידול החד בהחזרי המס.