המניה שהונפקה בת"א לפי יותר ממיליארד שקל, מוכרת כעת את פעילותה בפחות מ-20 מיליון

מניית אקופיה, יצרנית רובוטים לניקוי פאנלים סולאריים, השלימה התרסקות של כ-90% מההנפקה • ברקע - מכירת פעילותה העסקית למנכ"ל בפרומיל מהשווי לפיו שווקה לציבור בבורסה

רובוט של חברת Ecoppia אקופיה - ניקוי פאנלים סולאריים / צילום: יח''צ
רובוט של חברת Ecoppia אקופיה - ניקוי פאנלים סולאריים / צילום: יח''צ

מניית אקופיה , יצרנית רובוטים לניקוי פאנלים סולאריים, שהונפקה בתל אביב בנובמבר 2020,  צנחה בראשית השבוע במעל 20% והשלימה ירידה של כמעט 90% מההנפקה. ברקע לירידה החדה - דיווח של החברה על מכירת פעילותה למנכ"ל, ערן דגני, אשר הגיע לנהל אותה לפני כשנה וחצי לאחר שינויים פרסונליים שנערכה בה.

"רואים רמות פעילות שלא ראינו מאז 2021": באיטורו מכוונים להנפקה בשווי של מעל 3.5 מיליארד דולר 
צל כבד הוטל על התעשייה הפיננסית של קרנות החוב. האם זה הזמן להשקיע או להתרחק? 

לפני קצת יותר משלוש שנים גייסה אקופיה בהנפקת ענק לציבור כ-282 מיליון שקל לפי שווי של כמעט 1.3 מיליארד שקל (אחרי הכסף) וזמן קצר לאחר מכן נסקה לשווי של כ-1.5 מיליארד שקל. התמחור הבועתי של אותם ימים נישא על גלי החלומות של אקופיה לכיבוש שוק גדול וחדש בתקופה שבה חווה שוק ההנפקות המקומי שגשוג חסר תקדים. עוד ועוד חברות הפועלות בתחומי האנרגיה המתחדשת והטכנולוגיה לענף המתפתח עשו את דרכן להיכנס לבורסה, גם אם עדיין לא הציגו הכנסות משמעותיות ומודל המעבר שלהן לרווח עדיין לא היה ברור.

אלא שכעת, לאחר שחלומותיה התרסקו מאז על קרקע המציאות, מוכרת אקופיה את פעילותה העסקית לדגני תמורת כ-18 מיליון שקל (5 מיליון דולר) בלבד. במסגרת העסקה תרכוש חברה פרטית של המנכ"ל את מלוא הפעילות העסקית של אקופיה, לרבות זכויות הפיתוח, התחזוקה והשיווק של המערכות הרובוטיות שפיתחה. מה שהוחרג מהעסקה הם המזומנים שבקופת אקופיה המסתכמים בכ-50.5 מיליון דולר (178 מיליון שקל).  שווי השוק הנוכחי של החברה נמוך יותר ועומד על כ-130 מיליון שקל בלבד.

מעבר לתשלום עבור הפעילות, החברה הפרטית של דגני גם תעניק לחברה הציבורית אחוזים מתמורה אפשרית בגין הכנסות עתידיות ככל שתייצר אותן. במידה והפעילות המדוברת תונפק שוב, לאקופיה הציבורית תהיה אופציה לרכישת מניות בדיסקאונט. בהודעת אקופיה נמסר כי היקף ההכנסות השנתיות של הפעילות הנמכרת עמד על סך שנתי של כ-11.2 מיליון שקל, 14.1 מיליון שקל ו-19.1 מיליון שקל בשנים 2021, 2022 ו-2023 בהתאמה. סך ההפסד המצטבר שלה מהיווסדה עומד על קרוב ל-280 מיליון שקל.

אקופיה תבחן את סיום העסקתם של רוב עובדיה

לאחר מכירת הפעילות של אקופיה לחברה הפרטית של דגני, הוא יחדל מלכהן בחברה הציבורית. בנוסף, תבחן החברה גם את סיום העסקתם של רוב עובדיה, ובכללם עובדים אשר יעברו להיות מועסקים אצל החברה של דגני, זאת בכפוף להסכמתם ולהסכמת הרוכשת .

בכוונת דירקטוריון אקופיה לבחון אפשרויות והזדמנויות עסקיות שונות בקשר עם המשך פעילות החברה במתכונתה החדשה וכן לבחון אפשרות לחלוקת דיבידנדים לבעלי המניות של החברה.

בעלת המניות הגדולה באקופיה היא חברת הנדל"ן CIM, שפועלת בארה"ב ונמצאת בשליטת הישראלים לשעבר אבי שמש ושאול קובה (27%). בין בעלי המניות הנוספים בחברה נמנים גם ליאון רקנאטי (7% מההון) וקבוצת הביטוח הראל, שמחזיקה במניות החברה דרך הנוסטרו (11%) והגמל שלה (3.9%).