בגלל החשש ממלחמת עולם שלישית: דנמרק תרחיב את גיוס החובה גם לנשים

לאחרונה מתגברות האזהרות מצד מדינות אירופה לגבי אפשרות למלחמה עם רוסיה, וראשת הממשלה הדנית ציינה בראיון את האפשרות למלחמת עולם שלישית • הגיוס בדנמרק הוא גיוס חובה בעיקרון והיא תהפוך לאחת המדינות האירופיות היחידות שבהן יש גיוס לנשים

ראשת ממשלת דנמרק מבקרת מתגייסים ומתגייסות לצבא המדינה / צילום: Reuters, Mikkel Berg Pedersen
ראשת ממשלת דנמרק מבקרת מתגייסים ומתגייסות לצבא המדינה / צילום: Reuters, Mikkel Berg Pedersen

על רקע האיום הגובר מרוסיה, והצורך להגביר את מוכנות הצבא למלחמה אפשרית, ממשלת דנמרק הכריזה השבוע על הרחבת הגיוס במדינה גם לנשים. בחודשים האחרונים התגברו האזהרות מצד מדינות אירופה לגבי האפשרות של מלחמה עם רוסיה בשנים הקרובות, וראשת הממשלה הדנית מדה פרדריקסן אף הזכירה בראיון שזכה להדים רבים במדינה את האפשרות ל"מלחמת עולם שלישית". דנמרק תהפוך לאחת המדינות האירופיות היחידות שבהן יש גיוס לנשים. 

פייננשל טיימס: חמאס רוסק לחתיכות, כעת הוא נלחם על קיומו
"בשורה למיליונים": באירופה מצאו פשרה בנוגע לעובדי "כלכלת החלטורות"

"גיוס מקיף יותר, הכולל שוויון מגדרי מלא, יסייע לנו לפתור אתגרים בתחום ההגנה, להתכונן לגיוס לאומי ולאייש את התפקידים בכוחות המזוינים שלנו", אמר שר ההגנה הדני טרואלס לונד פולסן במסיבת עיתונאים השבוע. ההחלטה מהווה המשך מגמה בצבא הדני, אחרי שאיפשר לנשים להתנדב בשנים האחרונות והן כעת מהוות כרבע מסדר הכוחות הכולל. גם נורבגיה ושבדיה נקטו צעד דומה, בשם השוויון המגדרי, בשנים האחרונות. 

הגיוס בדנמרק הוא גיוס חובה בעיקרון, אך בשל הצורך המועט יחסית בחיילים חדשים מדי שנה, רוב ההכשרה מוקדשת למי שמתנדבים לצבא. אם הצרכים השנתיים לא מתמלאים במתנדבים, נערכת הגרלה כללית לגברים מעל גיל 18 באוכלוסייה, תחת תנאים מסוימים. כ-25,000 חיילים וקצינים משרתים בצבא הדני, שבשנים האחרונות מילא משימות קרביות באפגניסטן ובמוקדי חיכוך בינלאומיים אחרים. כ-9,000 מהם בלבד הם חיילים מקצועיים, הנותרים בצבא אחרי האימון הבסיסי. 

הצעד האחרון שהוכרז הוא חלק מבנייה מחודשת של הצבא הדני, הכוללת גם את הארכת השירות, הגדלה משמעותית של תקציבי הרכש הצבאיים והגדלה של סדר הכוחות בצבא עצמו באלפי חיילים בשנים הקרובות. "אנחנו לא מחמשים מחדש את דנמרק משום שאנחנו רוצים מלחמה והרס", אמרה פרדריקסן, "אלא משום שאנחנו רוצים להימנע ממלחמה בעולם שבו הסדר הבינלאומי מוטל בספק".