דרכון | בלעדי

בעלי תעודת זהות ביומטרית? בקרוב תוכלו לחדש דרכון באינטרנט

עפ"י החוק שעבר היום בכנסת בקריאה שניה ושלישית, אזרחי ישראל יוכלו להנפיק תעודות זהות ודרכונים דרך האינטרנט, ובכך להימנע מתורים פיזיים בלשכות האוכלוסין • החוק צפוי להיכנס לתוקף ב-30 באפריל לחצי שנה, ובהתאם לתוצאות הפיילוט תישקל הארכה והמשך לתכנית

אנשים מחכים בתור לחידוש דרכון בלשכת האוכלוסין בתל אביב / צילום: כדיה לוי
אנשים מחכים בתור לחידוש דרכון בלשכת האוכלוסין בתל אביב / צילום: כדיה לוי

הצעת החוק של משרד הפנים בראשות השר משה ארבל עברה היום בכנסת בקריאה שניה ושלישית. על פי החוק, שעבר כהוראת שעה לחצי שנה, אזרחי ישראל יוכלו להנפיק תעודות זהות ודרכונים דרך האינטרנט, ובכך להימנע מתורים פיזיים בלשכות האוכלוסין.  החוק צפוי להיכנס לתוקף כבר מה-30 באפריל. בכך, מקווים ברשות האוכלוסין - ייחסכו התורים הארוכים שליוו בשנים האחרונות את הרשות.

באופן חריג: שר האוצר נעדר מהאירוע השנתי של אגף התקציבים 
ראיון | "קשה עד בלתי אפשרי": הבכיר שמנתח האם ישראל יכולה לנצח במלחמה 
האוניברסיטה העברית: הפרופסורית מכחישת הטבח לא תשוב ללמד אם לא תחזור בה 

אך זכות זו לא תהיה זמינה לכולם: המבקשים תעודה דרך האינטרנט נדרשים להיות בני 18 ומעלה, שכבר מחזיקים בתעודה ביומטרית קודמת, שאישרו שימוש בטביעת אצבע, והדרכון או תעודת הזהות בעלי תוקף של פחות משנה או יצאו מתוקף בחצי השנה האחרונה. בנוסף, המבקשים יצטרכו להיות בישראל בעת הגשת הבקשה. מסמך הזיהוי יגיע הישר לבית המבקש, ותוקפו יהיה ל-5 שנים.

עומס שרשות האוכלוסין לא עמדה בו

במשך כשנתיים, אירע "משבר דרכונים" בשל העומס המרוכז שיצרה התקופה שלאחר הקורונה, שרשות האוכלוסין לא הצליחה לעמוד בו. במשך זמן רב, לא היו תורים לדרכונים גם חצי שנה קדימה, אם אלו בכלל היו זמינים. בשל כך, בחודש מאי 2023 יזם השר ארבל "מרתון דרכונים" שכלל הגעה פיזית ללשכות ללא הזמנת תור מראש, תוך תגבור ניכר של כוח האדם והמשמרות בלשכות השונות.

המרתון הביא למעל 400 אלף הנפקות, אך לא פתר את הפער הקבוע בין הביקוש הגובר לדרכונים לבין ההיצע המוגבל של העבודה בלשכות. בהתחלה, ניסו ברשות האוכלוסין ליזום מכונות אוטומטיות להנפקת דרכונים, תוך חסכון בכוח אדם. אך פרויקט זה לא התרומם בצורה משמעותית, וברשות האוכלוסין החליטו להגיע היישר לעידן הדיגיטלי ולאפשר הנפקה של דרכונים ותעודות זהות מרחוק.

כעת, עם העברת החוק, תתאפשר ההנפקה מרחוק במשך חצי שנה, שאחריה תוכל לבוא הארכה של חצי שנה נוספת, ולאחר מכן תישקל המשך התכנית לפי תוצאות הפיילוט.

שר הפנים ארבל: "מדובר בצעד דרמטי של משרד הפנים ורשות האוכלוסין וההגירה לענות על צרכי האזרחים ולתת פתרון לחלק גדול מהאוכלוסייה שלא יצטרך לכתת רגליו ללשכות ויוכל להזמין דרכון או תעודת זהות מבלי לצאת מהבית. שמנו למטרה את שיפור השירות לאזרחי ישראל ואני שמח על צעד נוסף שמקודם במשימה הלאומית הזו״.