מנכ"ל קבוצת אקרשטיין, אהוד דנוך: נוכל לבנות בניין של 40 קומות בשנה בלבד

אהוד דנוך, מנכ"ל קבוצת אקרשטיין, אמר בכנס התשתיות של גלובס כי "בנייה מתועשת יכולה לקצר את משך ההקמה של דירה בישראל ב־35%" • לדבריו, התחום עדיין לא תקע יתד בענף הבנייה בגלל הבירוקרטיה והרגולציה: "יש במדינת ישראל חברות ביצוע מצוינות"

אהוד דנוך, מנכ''ל קבוצת אקרשטיין, בכנס התשתיות של גלובס / צילום: שלומי יוסף
אהוד דנוך, מנכ''ל קבוצת אקרשטיין, בכנס התשתיות של גלובס / צילום: שלומי יוסף

"מאז המלחמה יש יותר ביקוש מצד המדינה לבנייה מתועשת, אבל אחד הדברים שהיממו אותנו הוא הדרישה להתחיל את הייצור אתמול: רוצים שזה יקרה מיידית. אנחנו יכולים להקים שכונה שלמה בתוך שנה אחת בלבד, ולא רק אנחנו: יש יכולות במדינת ישראל לעשות זאת, יש כאן חברות ביצוע מצוינות. אז מדוע זה לא קורה? לא צריך לשאול את המבצעים שאלה כזו, אלא את הדרג הממונה והמחליט: הבירוקרטיה, הרגולציה, אלה הדברים שתוקעים את ההתקדמות של פרויקטים כאלה". 

כך אמר היום (ד') אהוד דנוך, מנכ"ל קבוצת אקרשטיין, בשיחה עם הלית ינאי־לויזון בכנס התשתיות של גלובס המתקיים במרכז הכנסים הרצוג בתל אביב­־יפו. אקרשטיין מייצרת כבר עשרות שנים, בין היתר, אמצעי מיגון שונים המשמשים את המגזר הביטחוני, הציבורי והפרטי, ומתמחה גם בבנייה מתועשת - בנייה מראש, במפעל, דירות ובניינים שלמים ו"הרכבתם" באתר הבנייה לאחר הייצור.

כנס התשתיות | מנכ"ל משרד התחבורה בראיון ראשון: "חברה חדשה צריכה לנהל את המטרו"
כנס התשתיות | יו"ר רכבת ישראל: "בוחנים הקמה של תחנת כוח להפעלת רכבות חשמליות"

"היעילות למשק כולו - אדירה"

מדוע אנחנו לא רואים עד כה מספיק פרויקטים בבנייה מתועשת בענף הבנייה הישראלי - והאם זוהי שיטת בנייה שפשוט אינה מתאימה כאן? "בסופו של דבר המדינה היא שקובעת את הקריטריונים, בכעיקר במכרזים השונים", אמר דנוך. "אם, נניח, תנאי סף למכרז מסוים יכלול גם אפשרות לבנייה בבנייה מתועשת, הדברים ישתנו. אם המדינה תחליט, לדוגמה, שכל פרויקטי דירה להשכיר (לשכירות ארוכת־טווח - י"נ) ייבנו בשיטה זו, כולם יתיישרו. המדינה נותנת היום הטבות למי שבונה בבנייה ירוקה, למשל, ואפשר לעשות זאת גם בנוגע לבנייה מתועשת.

 

"מדובר בחיסכון גדול למדינה. היעילות למשק כולו תהיה אדירה. ראשית, הבנייה המתועשת תקצר את משך הבנייה. בבנייה קונבנציונלית, רגילה, בונים בטור, שלב אחרי שלב, ובבנייה מתועשת בזמן שהביסוס מתבצע באתר הבנייה, במפעל מיוצרים באותה עת הקירות וכל האלמנטים האחרים. החיסכון בזמן יכול להגיע ל־35%. אם בישראל נדרשים 33 חודשים בממוצע לבנות בניין, בארה"ב מדובר על 20 חודשים, בניו זילנד על 18 חודשים, ובסין על שישה חודשים. קיצור של 35% זה עשרה חודשים, וזה הרבה מאוד כסף.

"אנחנו נמצאים בתקופה שבה הרבה מאתרי הבנייה לא עובדים בתפוקה מלאה, חלק מהם גם סגורים, בגלל המחסור בעובדים. אם ניקח אתר בנייה ממוצע של 150 עובדים, בבנייה מתועשת יידרשו בו רק 50 עובדים. זה שינוי משמעותי".

"העסקת פועלים פלסטינים זו חוסר יעילות"

בהקשר של המחסור בעובדים שטח דנוך את משנתו באשר להעסקת פועלים פלסטינים וטען כי יש לשנות את הגישה לחלוטין: "לדעתי, העסקת עובדים פלסטינים זו חוסר יעילות. הם עובדים פחות שעות, מסיבות שונות - מה גם שה־7 באוקטובר שינה הרבה ביחס שלנו לפלסטינים, וגם את זה צריך לקחת בחשבון.

"הפתרון לא יקרה ביום אחד: עשרות שנים אנחנו רגילים שנמצאים כאן עשרות אלפי עובדים פלסטינים, ויום אחד פשוט עצרו את זה. כדי להביא 100 אלף פועלים זרים, יידרשו שנה או שנתיים. בחודשים האחרונים חברות קורסות, יש כאן בעיה אדירה, וצריך לתת לזה מענה באופן מיידי".

דנוך סיפר על המכרז של מינהלת תקומה להקמת בתים ביישובי עוטף עזה שנפגעו - מרכז שבו זכתה, בין היתר, גם אקרשטיין: "מדובר בבנייה של קרוב ל־400 יחידות דיור בעוטף, רק בנייה מתועשת. ההצעה שלנו כללה טיפוסי דירות שונים, מ־60 מ"ר ועד 120 מ"ר, וגם כמה שיטות אפשרויות לייצור בבנייה המתועשת. בימים אלה הקיבוצים בוחרים את השיטות המתאימות להם, ונכנסים לפרטים הספציפיים מולנו. השבוע אנחנו אמורים לקבל הזמנת עבודה ראשונה".

"אנחנו מורגלים לעבוד בצמוד עם גורמי הביטחון הרבה מאוד שנים, עוד לפני הקמת קו ברלב בסיני", המשיך דנוך. "כיום, לבד מהכמויות הגדולות של אמצעי מיגון שמזמין משרד הביטחון, אנחנו רואים הזמנה של מוצרי מיגון מסוגים שונים למטרות שונות, ומבינים שבשנים הקרובות נושא המיגון בישראל - גם בבסיסי צבא אבל גם במתקנים שונים - יהפוך להיות יותר מבוקש ואינטנסיבי".  

*** גילוי מלא: הכנס בחסות רכבת ישראל, אקרשטיין ואגד ובהשתתפות נמל אשדוד