תסתכלו על מחיר הנפט ותבינו למה ארה"ב תזיע כדי למנוע מלחמה בצפון

מחירי הזהב השחור נגעו בשיא של ארבעה חודשים, בין היתר בשל מתקפות החות'ים • כשהבחירות בארה"ב מעבר לפינה, הדבר האחרון שממשל ביידן רוצה זה לראות התלקחות שתחמיר את המצב

הפקת נפט / צילום: Shutterstock, Richard Thornton
הפקת נפט / צילום: Shutterstock, Richard Thornton

מחירי הנפט שברו השבוע שיא של ארבעה חודשים; חבית נפט מסוג ברנט נסחרה ברמה של 87 דולר אמריקאי. הקפיצה המחודשת במחירי הזהב השחור, לאחר שהתמתנו מעט בחודשים האחרונים, עוררה מחדש את החששות בעולם מהמשך המגמה השלילית.

לפי סקירה שערכו בבנק לאומי, גל ההתייקרויות האחרון של הנפט נובע בין היתר מתקיפות המורדים החות'ים מתימן בים האדום. 

רוצים להשקיע במדד שעשה 43% בשנה האחרונה? הכירו את המגבלה שמסעירה את השוק
בעקבות אמברגו הנשק הקנדי: המדינות שישראל באמת צריכה לחשוש מהן

"לאחר שאלו שיגרו טיל אל עבר מדינת ישראל, שנפל בשטח פתוח, תקיפות מסוג זה עלולות לסכן את המצב הביטחוני הרגיש במזרח התיכון, ולהוות בסיס לעלייה במחירי הנפט", כתבו בבנק.

 

נוסף על כך, בלאומי מסבירים כי יבוא תזקיקי הנפט של סין בחודשים ינואר ופברואר עלה ב-21% בהשוואה לתקופה המקבילה בשנת 2023. לשיטתם, "ייתכן כי עליות אלו ביבוא מדגישות את הצמיחה העתידית בפעילות הכלכלית בסין ואת הצורך במוצרי אנרגיה".

עליות המחירים בשוק הנפט הן נושא רגיש בארה"ב. מחיר הנפט נחשב לברומטר מרכזי של מצב יוקר המחיה במדינה, ועלייה חדה בו עלולה להשפיע גם על הבחירות בארה"ב, שייערכו בחודש נובמבר הקרוב.

הסלמה במזרח התיכון, כמו למשל פתיחת מלחמה בין ישראל ללבנון, עלולה להביא לזינוק משמעותי במחירים. בתחילת המלחמה בעזה למשל, כששררה אי-ודאות גדולה בנוגע לאפשרות של התלקחות אזורית, מחיר הברנט הגיע ל-92 דולר לחבית.

ד"ר גיא לרון, מרצה בכיר במחלקה ליחסים בינלאומיים באוניברסיטה העברית, מסביר שכל החיים בארה"ב מאורגנים סביב השימוש ברכב. "בשביל האמריקאי המחיר של הבנזין זה כמו מחיר החלב, יש עשרות מיליוני אנשים שלא ישרדו אם מחיר הדלק יעלה מעל מחיר מסוים", הוא אומר.

הרטוריקה האמריקאית כלפי ישראל משתנה

החשש מאז פרוץ המלחמה בדרום, מסביר לרון, הוא ש"המלחמה תתרחב לאיראן, וזה יקרה במצב של עימות בין ישראל לחיזבאללה.

"התסריט הזה מאוד מפחיד את האמריקאים, והם הפעילו מערכה ממושכת בשביל למנוע את התרחבות המלחמה, בשביל לוודא שישראל תוכל להמשיך להילחם בחמאס מחד אך לא להידרדר למערכה אזורית מאידך".

ענבר נוי-פרייפלד, חוקרת במכון למחקרי ביטחון לאומי וחברת פורום דבורה, מסבירה שהמלחמה שישראל מנהלת מאוד משפיעה על היחס והרטוריקה כלפי ישראל בתוך ארה"ב עצמה.

"אם המלחמה תתרחב, יהיה נטל כלכלי כבד יותר על ארה"ב, שהעניקה סיוע רחב מאוד לישראל במלחמה בעזה.

"עם זאת, נהיה קשה להסביר לאמריקאי הממוצע - שפחות חושב על ישראל, או שאינו פרו-ישראלי - את הסיבות לסיוע הרב", אומרת נוי-פרייפלד.

עלות המלחמה, היא אומרת, לא נשמעת מוצדקת לאמריקאים, וזה נכון אף יותר כאשר עולים קולות בציבור האמריקאי נגד ישראל. "מלחמה בצפון תהיה אף יותר קשה להנגיש לציבור האמריקאי, שכן זה סיפור פחות מוכר מהקונפליקט מול עזה, ויותר קל להציג שם את ישראל כ'רעה' בסיפור".

חסימת מיצרי הורמוז תשפיע גם על אירופה

לפי לרון, "מלחמה כלל-אזורית תעלה על הפרק את חסימת מיצרי הורמוז האיראניים, המהווים שער למפרץ הפרסי.

"לאיראן יהיה מאוד קל לעשות זאת. עבור המעבר זו נקודה בעייתית, שכן חלק מהנפט המגיע מהמפרץ עובר דרך המיצרים".

חסימת המיצרים תשפיע לא רק על ארה"ב, אומר לרון, אלא גם על אירופה. "לאחר שניתקה קשרים עם רוסיה בעקבות יציאתה למלחמה עם אוקראינה, היא מסתמכת מאוד על המזרח התיכון בצורכי האנרגיה שלה".

לרון בטוח שעלייה חדה במחירי הנפט תפגע אנושות בסיכוייו של ביידן לזכות בקדנציה נוספת.

"אם המחירים יעלו, ביידן בוודאי יפסיד את הבחירות. הוא יוכל לחתום על צו שימנע יצוא של גז ונפט מארה"ב, אך בכך הוא ינחית מכה קשה על אירופה", היא אומרת.

האם הפעולות שנוקטת ארה"ב ימנעו מלחמה?

חיזבאללה בינתיים ממשיך בלחימה מוגבלת בגזרה הצפונית בישראל, ויורה על יישובי הצפון טילים מדי יום.

"לתפיסת האמריקאים, הדרך הטובה ביותר למנוע מלחמה בצפון היא לסיים כמה שיותר מהר את המלחמה בדרום", מסביר לרון.

"המלחמה ממשיכה להיות הטיעון החזקה ביותר של חיזבאללה להמשך התשת ישראל. ולפוליטיקאים הלבנונים קשה להגיד שלבנון קודמת לפלסטינים", אומר לרון.

"לכן האמריקאים מתאמצים להביא לסיום מהיר של המלחמה, או לפחות להקטין את ממדיה", הוא מוסיף.