הישראלית שנבחרה לאחת המשפיעות בעולם בקידום המחקר הרפואי

בעקבות המחקרים של המכון שהיא עומדת בראשו, נבחרה ד"ר טל פטלון ע"י כתב העת המדעי "נייצ'ר" לאחת המשפיעות על קידום המחקר הרפואי בעולם • בכתב העת מציינים במיוחד את המחקרים של המכון בתקופת מגפת הקורונה, שסייע רבות במאבק בווירוס

ד''ר טל פטלון / צילום: אסף ברנר
ד''ר טל פטלון / צילום: אסף ברנר

ד"ר טל פטלון, מנהלת מכון המחקר והחדשנות של מכבי, KSM, נבחרה על ידי כתב העת המדעי "נייצ'ר" (Nature) לאחת מבין ארבע חוקרת ברשימת "המשפיעות על קידום המחקר הרפואי בעולם".

כבר שלושה עשורים מפנטזים על התרופה הזו, עכשיו היא אושרה
הפרויקט החדש שמסייע לאחיות להתמודד עם טכנולוגיות חדשות במקום עבודתן

KSM הוא מכון המחקר והחדשנות של מכבי שירותי בריאות שהוקם בשנת 2016 בשיתוף מוריס קאהן וסמי סגול. מטרת המכון היא לפתח כלי ניתוח של מידע עתק כדי להפיק תובנות רפואיות חדשניות מהמידע של מכבי שירותי בריאות. המידע הזה מופץ בחזרה אל הקהילה הרפואית והתובנות אף מיושמות במהירות בתוך מכבי.

ב"נייצ'ר" מציינים תחילה את המחקרים של הארגון בתקופת הקורונה, וספציפית מחקר שנערך בתקופת וריאנט הדלתא, שבחן 125 אלף רשומות רפואיות וזיהה את ההשפעה מפחיתת-ההדברה של החיסון הקיים על הווריאנט החדש. המכון הראה גם כי הדבקה קודמת בווירוס הקנתה עמידות טבעית מסוימת מפני ההדבקה החדשה, ואת המידע הזה אפשר לתעדף בתור לחיסון את מי שטרם נדבקו, שכן בתקופה זו, המחצית השנייה של 2021, החיסונים עדיין היו במחסור. 

בנק הדגימות "טיפה למחקר" 

ב"נייצ'ר" מציינים לטובה את בנק הדגימות "טיפה למחקר" אשר כולל רקמות ובדיקות דם של מבוטחי מכבי שנתנו הסכמתם לכך שהדגימות שלהם ייחקרו. המחקר על הדגימות מבוצע תוך שמירה על אנונימיות כמובן, אבל הבנק עצמו שומר יחד דגימות השייכות לאותו אדם לאורך שנים, וכן את המידע הרפואי הרלוונטי. כך ניתן לראות שינויים לאורך שנים או לפני ואחרי מחלה או טיפול. 

בשנה האחרונה היו למכון כמה הישגים נוספים, מחקרים אפידמיולוגיים שקשה מאוד לבצע בלי מאגרי הנתונים וכלי הניתוח של החברה: דו"ח שקישר בין רמות זיהום אוויר גבוהות לעלייה בשיעורי תחלואה; מחקר שגילה התפרצות של נגיף הפרוו-וירוס בישראל - ההתפרצות הגדולה והארוכה ביותר של הנגיף, המכונה המחלה החמישית, שהסימן העיקרי שלו הוא פריחה קשה, ועבור נשים בהריון יכול להביא לסיבוכים, וכן דו"ח נתונים על היקפי מחלת הצליאק בישראל שהראה כי מספר חולי הצליאק עלה פי 6 בשני העשורים האחרונים, בקרב ילדים ובני נוער עלה ביותר מפי 10 במהלך שני העשורים האחרונים. 

ב"נייצ'ר" בחרו בפטלון למרות התקופה ואפילו מציינים את תפקודה של פטלון למרות המצב. "להיות חוקר ומנהיג גמיש זה חשוב במיוחד, בעיקר בתקופת משבר", היא מצוטטת. "זהו זמן שדורש הרבה מאוד סבלנות, אמפתיה ותמיכה רגשית. אנחנו חייבים לצאת מחוזקים מן המצב".