ישראל במלחמה | סיקור שוטף

אחרי השיגורים מוקדם יותר לאשדוד: יירוטים בשמי אשקלון

לראשונה אחרי כחודשיים: 6 שיגורים לאשדוד, אין נפגעים או נזק • צה"ל: השיגור נעשה ממרחב הומניטרי בדיר אל-בלח, המשגרים הושמד • ארה"ב החליטה שלא להטיל וטו - ומועצת הביטחון של האו"ם הצביעה בעד הפסקת אש בעזה • במהלך היום הופעלו כמה התראות על ירי בגבול הצפון, צה"ל תקף בלבנון • גלנט בביקור בארה"ב: "אם לא נשיג הכרעה מוחלטת בעזה - עלולים לקרב מלחמה מצפון" • עדכונים שוטפים

יירוט טילים מעל אשקלון / צילום: Reuters, Amir Cohen
יירוט טילים מעל אשקלון / צילום: Reuters, Amir Cohen

עדכונים שוטפים 

21:50 - פגישת גלנט וסאליבן בצל המשבר עם ארה"ב

שר הביטחון יואב גלנט נפגש בבית הלבן בארבי עיניים עם היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן. לפי הודעת שר הביטחון, השניים דנו במהלכים הנדרשים להמשך מיגור החמאס ופירוק יכולותיו הצבאיות והשלטוניות, ובמאמצים להשבת החטופים. גלנט אמר לסאליבן שהאופן בו תסתיים המלחמה בעזה ישפיע על מדינת ישראל והאזור כולו עשרות שנים קדימה ויעביר מסר ברור.

היועץ לביטחון לאומי כתב אחרי הפגישה בחשבון ה-X שלו: "היה דיון ענייני על איך להבטיח את תבוסת חמאס בעזה. חזרתי על הבטחתו של הנשיא לשמור על ביטחון ישראל נגד כל האיומים, כולל איראן. מברך על התחייבותו של גלנט לטפל במשבר ההומניטרי בעזה".

 

21:47 - צה"ל: השיגור לאשדוד נעשה ממרחב הומניטרי בדיר אל-בלח, המשגרים הושמדו

דובר צה"ל הודיע שמטוסי קרב של חיל האוויר תקפו והשמידו לפני זמן קצר את עמדת השיגור במרחב ממנה בוצע הירי עבר מרחב העיר אשדוד. בתום התקיפה זוהו פיצוצי משנה אשר העידו על הימצאות של אמצעי לחימה נוספים במרחב. השיגורים בוצעו ממרחב הומניטרי באזור דיר אל-בלח שבמרכז רצועת עזה, בו שהתה אוכלוסייה אזרחית.

בצה"ל אמרו שהתקיפה בוצעה באופן מדויק, תוך הימנעות מפגיעה באזרחים שהתפנו מהאזור טרם בוצעה התקיפה. 

קרן העושר הנורבגית מאיימת: נסיט השקעות מחברות המספקות נשק לישראל
המלחמה בעזה נמשכת, ועוד ועוד פייקים מופצים נגד ישראל
הסערה שמאיימת על יחסי ישראל ואחת מידידותיה הוותיקות

21:00 - צבע אדום בעוטף עזה

התרעות צבע אדום הופעלו בזיקים ובמרחב אזור התעשייה הדרומי באשקלון. תושבים דיווחו על יירוט בשמי העיר, ובעיריית אשקלון מסרו: "בהמשך לאזעקה שנשמעה באזור התעשייה הדרומי בעיר לפני זמן קצר - המדובר על יירוט אחד. ללא נפילות או נפגעים".

19:30 - בני גנץ על ההחלטה על ביטול יציאת המשלחת הישראלית לוושינגטון: "החלטת מועצת הביטחון אינה בעלת משמעות אופרטיבית"

יו"ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ, הגיב על ההחלטה על ביטול יציאת המשלחת הישראלית לוושינגטון, לאחר שמועצת הביטחון אישרה את ההצעה להפסקת אש בעזה וארה"ב נמנעה בהצבעה: "למדינת ישראל יש חובה מוסרית להמשיך בלחימה עד להשבת החטופים ולהסרת איום החמאס, וכך נעשה. החלטת מועצת הביטחון אינה בעלת משמעות אופרטיבית עבורנו, ובכל מקרה, נמשיך להקשיב לידידותינו, ונעשה תמיד מה שנכון לביטחון ישראל".

גנץ הוסיף: "לצד זאת, חשוב לזכור - היחסים המיוחדים בין ישראל לארה"ב הם עוגן בביטחון וביחסי החוץ של ישראל, והשיח הישיר עם הממשל האמריקאי הוא נכס חיוני שאסור לוותר עליו גם כשיש אתגרים ומחלוקות. טוב עשתה ארה"ב שהבהירה כי הפסקת אש תתקיים כתלות בהשבת החטופים. טוב ששר הביטחון נמצא כעת בארה"ב, וידון עם בכירי הממשל על הנושאים המדיניים והביטחוניים שעל הפרק ועל הצורך שלנו בהמשך הלחימה. לא רק שנכון שהמשלחת תיסע - טוב היה עושה ראש הממשלה אם היה נוסע בעצמו לארה"ב ומקיים שיח ישיר עם הנשיא ביידן ועם בכירי הממשל. זה נכון בשגרה, וזה בוודאי נכון כעת, כשמשקל התמיכה של ארה"ב בישראל כה קריטי".

18:00 - המבצע בשכונת חמד: 300 מחבלים נעצרו, כ-80 חוסלו

צוות הקרב של עוצבת הקומנדו, גבעתי וחטיבה 7 סיימו פעילות רחבה בשכונת המגדלים במערב ח'אן יונס, במבצע של אוגדה 98 בשיתוף שב"כ, שארך כעשרה ימים. 120 רבי-קומות נסרקו, מאות מחבלים נעצרו, ועשרות חוסלו - בהם כאלה שנלחמו והסתתרו בין ונשים וילדים. לכתבה המלאה 

17:45 - גלנט: "אם לא נשיג הכרעה מוחלטת בעזה - עלולים לקרב מלחמה מצפון"

שר הביטחון יואב גלנט אמר עם הגיעו לבית הלבן, לקראת פגישותיו עם היועץ לביטחון לאומי ומזכיר המדינה, כי "אין זכות מוסרית לעצור את המלחמה בעזה עד שנחזיר את כל החטופים לביתם. אם לא נשיג הכרעה ברורה ומוחלטת בעזה - עלולים לקרב מלחמה מצפון".

השר גלנט צפוי להיפגש עם היועץ לביטחון לאומי ג'ק סאליבן, ולאחר מכן הוא יגיע למשרדי מחלקת המדינה, שם ייפגש עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן.

"אני פותח כעת את ביקורי בוושינגטון כנציגה של מדינת ישראל ובשם ממשלת ישראל", אמר שר הביטחון גלנט כמעט במקביל להודעת נתניהו עד ביטול המשלחת של השר רון דרמר וראש המל"ל צחי הנגבי לוושינגטון. "הגעתי לכאן על-מנת להבהיר את הצורך בחיזוק צה"ל ובחיזוק עוצמתה של מדינת ישראל", הוסיף. "אנחנו נפעל נגד חמאס בכל מקום, גם במקומות שבהם עוד לא היינו. אנחנו נייצר אלטרנטיבה לחמאס על-מנת שצה"ל יוכל להשלים את משימתו". 

17:17 - ארה"ב מסבירה למה לא הטילה וטו: "תמיד תמכנו בהפסקת אש, אין שינוי במדיניות"

ג'ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב, מסר לאחר ההצבעה על ההחלטה: "היום נמנענו במועצת הביטחון של האו"ם. ההצבעה שלנו לא מצביעה על שינוי במדיניות. אמרנו תמיד שאנחנו בעד הפסקת אש יד ביד עם שחרור חטופים. לא תמכנו כי לא היה בהצעה גינוי של חמאס".

בתגובה על שאלת חדשות 12, אם בבית הלבן רואים את הודעת משרד ראש הממשלה כהחמרה ביחסים, השיב קירבי: "אין סיבה לשום הידרדרות ביחסים. אין שום שינוי במדיניות. ממשיכים לתמוך בישראל". 

17:10 - המשלחת הישראלית לארה"ב לא תצא

בעקבות ההחלטה האמריקאית לא להטיל וטו באו"ם, ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט שהמשלחת הישראלית לארה"ב לא תצא. 

16:43 - ארה"ב לא הטילה וטו בהצבעה על ההחלטה שקוראת להפסקת אש

מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה היום לדון בהצעה להפסקת אש ברצועת עזה שהציעו 10 מדינות שלא חברות במועצה, וארה"ב לא הטילה וטו. למעשה, מועצת הביטחון אימצה החלטה שקוראת להפסקת אש מיידית בעזה בזמן הרמדאן ושחרור מיידי וללא תנאי של כל החטופים. 14 מדינות הצביעו בעד ההחלטה. עוד לפני ההצבעה, ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע כי אם הדבר יתממש, המשלחת הישראלית לוושינגטון שתוכננה לצאת היום - תבוטל. לכתבה המלאה

16:24 - יו"ר ההסתדרות לנתניהו: האחריות שלך לעתיד המדינה - להבטיח שוויון בנטל 

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד פנה לפני זמן קצר לראש הממשלה בנימין נתניהו ולכלל השרים וחברי הכנסת, בקריאה לפעול לשינוי הנוסח הנוכחי של חוק הפטור מגיוס המתגבש, ובתוך כך להבטיח את השוויון בנטל, בעיקר בעת הנוכחית.

בפנייה לנתניהו ציין בר-דוד: "אני קורא לך להשפיע ולפעול מיידית יחד עם שרים וחברי כנסת מכל המפלגות, כדי לתקן את הצעת החוק ברוח השוויון והערבות ההדדית. במדינת ישראל שאחרי ה-7 באוקטובר, על כולנו מוטלת החובה המוסרית לבנות חברה צודקת ושוויונית יותר. לנצח ביחד זה אומר להילחם אחד לצד השני". 

15:54 - נתניהו במסר לארה"ב: לא תטילו וטו על הצעת מועצת הביטחון של האו"ם להפסקת אש? אבטל את המשלחת לוושינגטון 

מועצת הביטחון של האו"ם תתכנס היום כדי לדון בהצעה להפסקת אש ברצועת עזה, וארה"ב לא צפויה להטיל וטו. ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע כי אם הדבר יתממש, המשלחת הישראלית לוושינגטון שתוכננה לצאת היום - תבוטל.

15:48 - אמצעי לחימה בתוך מתחם MRI ובמחלקת יולדות: צה"ל ממשיך בלחימה בלב שיפא

צוות הקרב של סיירת נח"ל פעלו בבית החולים שיפא בעזה, חיסלו מחבלים חמושים בהיתקלויות פנים אל פנים וטיהרו כמה מבנים בתוך בית החולים. הלוחמים איתרו אמצעי לחימה רבים שהוחבאו במתחם MRI, בתוך מכשירי הרפואה השונים ובתקרת הבית חולים. הכוח איתר בתוך מחלקת יולדות בבית החולים אמצעי לחימה רבים, כגון רובים, רימונים, מטענים, מרגמות ומחסניות.

15:02 - אזעקה בראש הנקרה 

15:00 - גנץ בגבול הצפון: "לא נאפשר עוד שנה אבודה"

יו"ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ, סייר בגבול הצפון עם יו"ר הוועדה לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל, ח"כ מיכאל ביטון, ואמר כי "מדינת ישראל לא צריכה לאפשר עוד שנה אבודה בצפון". הוא הוסיף כי "אנחנו מקיימים ונקיים את הצו המוסרי שלנו כמדינה להגן על יישובי הצפון. זו האחריות שלנו כמדינה להחזיר את התושבים הביתה בביטחון, ואנחנו נערכים לכך".

במהלך הסיור ביקרו גנץ וביטון באוגדה 146 ובאוגדה 91, ובהמשך קיימו מפגש עם תושבים בקיבוץ כפר בלום ועם עובדי מפעל פרי גליל בחצור הגלילית.

"שמעתי היום דברים קשים על הטיפול האזרחי בתושבים שלא ניתן להשלים איתם", אמר גנץ לתושבים. "אני מבקש קודם כל להגיד לתושבים כאן בצפון - אנחנו מבינים את הקושי העצום, אנחנו רואים את האומץ שלכם, והחברה הישראלית כולה מאחוריכם".

השר גנץ התייחס גם לחוק הגיוס, שאמור היה לעלות בישיבת הממשלה. "אנחנו רוצים בהסכמות - אבל כאלה שיביאו פתרון הוגן לגיוס לשירות לכולם. אנחנו רוצים פתרון לגיוס, ולא פטור מגיוס", הבהיר. "קידום וחקיקת חוק כמו שהממשלה מתכוונת להעביר יפגעו באחדות ויפגעו בביטחון, ולכן זהו קו אדום. חבריי ואני לא נוכל להיות חלק מממשלה שמעבירה חוק כזה בכלל, ובזמן מלחמה בפרט", הוסיף.

14:16 - חשד לחדירת כלי טיס עוין בגליל העליון

אזעקה הופעלה ביישובים רבים בגליל העליון בשל חשד לחדירת כלי טיס עוין. האזעקה הופעלה ביישובים איילת השחר, יסוד המעלה, משמר הירדן, עמוקה, שדה אליעזר, גדות, חולתה, ג'ש - גוש חלב, ריחאנייה, כרם בן זמרה, עלמה, דלתון ואזור תעשייה רמת דלתון. כמו כן הופעלה אזעקה במרכז אזורי מבואות חרמון, מלכיה, דישון, רמות נפתלי ויפתח. כעבור כמה דקות מסר צה"ל כי האירוע הסתיים. 

14:02 - אזעקות הופעלו באשדוד

 לראשונה זה כחודשיים הופעלו אזעקות באשדוד. הפעם האחרונה שהן הופעלו באזור הייתה ב-14 בינואר. 6 רקטות שוגרו לעבר העיר, והתבצעו 3 יירוטים. אותרה נפילה בשדות סמוך לאחד הקיבוצים בעוטף. אין נזק, ואין נפגעים בגוף. 

ראש עיריית אשדוד, יחיאל לסרי, מסר כי לא דווח על נזק או על נפגעים, וכי לא אירעה נפילה בשטח העיר.

10:13 - תיעוד: צה"ל תקף מבנה צבאי של ארגון הטרור חיזבאללה שבו שהו מחבלים

בצה"ל מעדכנים כי מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו הלילה מבנה צבאי של חיזבאללה במרחב מיס אל-ג'בל עקב מודיעין על הימצאות מחבלים במקום. במהלך הלילה זוהו כ-15 שיגורים משטח לבנון לכיוון מוצב צה"ל סמוך למנרה. הרקטות נפלו בשטחים פתוחים, אין נפגעים.

09:52 - תיעוד מלב עזה: המחבל זוהה בפיר מנהרה ליד הכוחות - וחוסל מהאוויר

במסגרת מארב צלפים, זוהה מחבל שיצא ונכנס מתוך פיר מנהרה סמוך לגזרת הכוחות. כלי טיס חיסל את המחבל מהאוויר תוך זמן קצר. כוחות צה"ל ושב"כ ממשיכים בלחימה ממוקדת במרחב בית החולים שיפא ובמרחב אל-אמל. הלוחמים עצרו עד כה כ-500 מחבלים המזוהים עם ארגוני הטרור חמאס והג'יהאד האיסלאמי, ואיתרו אמצעי לחימה רבים במרחב בית החולים.

08:56 - באל-ג'זירה האשימו את לוחמי צה"ל באונס - וחזרו בהם: "האישה בדתה את הסיפור"

השופרות של חמאס הפיצו שמועה חמורה והאשימו את החיילים הישראלים ב"אונס, הרג, שריפת נשים ומשפחות שלמות במתחם בית החולים שיפא". דובר צה"ל בערבית, סא"ל אביחי אדרעי, נאבק להזם את השמועות, עד שברשת התקשורת הקטרית החליטו להסיר את הידיעה השקרית. "בחקירות חמאס התברר שהסיפור על האונס הומצא", הודה מנהל הערוץ לשעבר. "האישה שהתראיינה הודתה כי בדתה אותו".

23:00 - בעזה מדווחים על תקיפות אוויריות ברפיח

רשת אל-ג'זירה דיווחה על 26 הרוגים בתקיפות אוויריות שכוונו לחמישה בתים ברפיח שבדרום רצועת עזה. במקביל, דווח על 10 הרוגים בתקיפת בית בדיר אל-בלח שבמרכז הרצועה.

22:30 - כ-500 מפגינים הגיעו לסנטרל פארק מחופשים לבאטמן

עשרות מפגינים הגיעו לסנטרל פארק בניו יורק בתחפושת של גיבור-העל באטמן, "כדי להזכיר לעולם כולו את אריאל ביבס בן ה-4, שאהב להתחפש לבאטמן ומחכה שהעולם יציל אותו".

מוריס שניידר, דוד של שירי ביבס שחטופה בעזה, אמו של אריאל, אמר לנוכחים: "ב-7 באוקטובר ילדים תמימים נחטפו מהבתים שלהם. משפחות שלמות. היקרים לנו מכל. הקהילה הבינלאומית לא עושה מספיק. יותר מדי אנשים כבר התרגלו למצב, וזה לא יכול להימשך. אין שום דבר נורמלי בילד בן 4 ובתינוק בן שנה שנמצאים כבר 170 יום בשבי של ארגון טרור".

עומר לובטון-גרנות, מוביל פורום משפחות החטופים בניו יורק, אמר כי "יש כאן המון גיבורי-על. הגיבורים שאנחנו צריכים. שאריאל וכפיר ביבס צריכים. אנחנו צריכים גם שהמנהיגים מכל הצדדים יהיו גיבורים ויוציאו אותם מהשבי. אין מצווה גדולה כפדיון שבויים".

21:29 - צה"ל: מטוסי קרב תקפו תשתיות חיזבאללה בדרום לבנון

לאחר ירי נ"ט למרחב שתולה ורכס רמים, מטוסי קרב תקפו מבנה צבאי חיזבאללה במרחב בלידא שבדרום לבנון. כך עדכן דובר צה"ל, שהוסיף כי במרחב מיס אל-ג'בל מטוסי קרב תקפו עמדת תצפית של ארגון הטרור. במקביל, הערוץ הלבנוני אל-מנאר, השייך לחיזבאללה, דיווח כי שני בתים בעיירות מיס אל-ג'בל ובלידא בדרום לבנון נפגעו בתקיפות, וכי לא היו נפגעים.

19:00 - תיעוד: היתקלות פנים מול פנים עם מחבלי חמאס - בלב שיפא

במהלך המבצע בבית החולים שיפא, לוחמי גדוד שקד סרקו בניין בעל ארבע קומות, שממנו בוצע ירי לעבר כוחותינו. במהלך סריקת הקומה הרביעית, נתקלו הכוחות במחבל שזרק לעברם רימונים. הלוחמים השיבו באש על-מנת להסיר את האיום והמשיכו לסרוק את הבניין. כמה דקות לאחר מכן, כששהו בקומות התחתונות, המחבל זרק לעברם רימונים נוספים. בעודו במנסה לרדת בגרם המדרגות, הלוחמים חתרו למגע וחיסלו אותו.

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12