הטבת מס חדשה: תרומת מניות לעמותות ללא תשלום מס רווחי הון

רשות המסים הודיעה כי אישרה פטור ממס רווחי הון ליחידים ולחברות שיתרמו מניות ונכסים לעמותות • עוד נקבע: גם תרומה של נכס מקרקעין תהנה מההטבה

אילוסטרציה: shutterstock
אילוסטרציה: shutterstock

לראשונה בישראל, תורמים יוכלו להעניק לעמותות מניות שנמצאות ברשותם, ושווי המניות ייתרם להן במלואו - ללא חבות מס רווח הון לתורם, כך הודיעה רשות המסים בהחלטה שפרסמה. זאת, בנוסף לזיכוי המס הקיים בגין התרומה. עוד נקבע בהחלטה שגם תרומה של נכס מקרקעין תהנה מפטור ממס שבח במקביל לזיכוי על תרומות.

שאלות ותשובות | מי זכאי ומהן המעטפות הירוקות: כל מה שצריך לדעת על החזרי מס
רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים ביעד ההשקעה הפופולרי
מנהל רשות המסים מזהיר: הצעד הזה יכול לגרום ל"טיסה" של מחירי הדירות

עד כה תרומות למוסדות ציבוריים באמצעות מניות חויבו במס רווחי הון בשיעור של 25%. בקשות שהוגשו לקבלת הפטור ממס רווחי הון, במקביל לזיכוי ממס על תרומות, היוו בסיס למחלוקות של רשות המסים עם עמותות ותורמים במשך שנים. לפני כשנתיים פנתה עמותת JGive, פלטפורמת תרומות אונליין, בסיוע פירמת רואי החשבון KPMG, לרשות המסים בבקשה כי תאפשר לעמותות שמעוניינות לתרום מניות למוסדות ציבור, לעשות זאת מבלי שיהיו חייבים במס רווח הון.

כך, מנייה שתיתרם לעמותה תוכל להימכר ביום תרומתה, ושוויה יוענק לעמותה במלואו. זאת, כאמור, בנוסף לזיכוי במס שמקבל מי שתורם לעמותה, שעומד על 35% מסכום התרומה ליחיד.

לדברי רו"ח ניסים כהן, שותף מסים בפירמת KPMG ישראל וראש תחום פמילי אופיס, תרומת מניות היא פרקטיקה נפוצה בארה"ב, שם קיים פטור דומה. "הרחבת הפטור לישראל היא בשורה משמעותית מאוד שעשויה לשנות את זירת התרומות המקומית", הוא אומר. "המשמעות של הדבר הזה היא רבה עבור תורמים, בעיקר יחידים אך גם חברות, מכיוון שכך הם יכולים להגדיל את נפח התרומה שלהם לארגונים על ידי תרומה של מניות שנסחרות בבורסה, תוך שהם מקבלים פטור ממס, בנוסף לזיכוי על התרומות שקיים כבר".

אורי בן שלמה, מנכ"ל ומייסד עמותת JGive, מסביר כי ההחלטה החדשה צפויה להגדיל את היקף התרומות בישראל במיוחד עכשיו בתקופת המלחמה. "משיחות עם תורמים, אני רואה שקל לאנשים יותר להיפרד ממניות, שהן 'נייר', שפשוט יושב לו בתיק ההשקעות - ולא כסף נזיל, 'אמיתי', שרואים בחשבון. מעבר לכך, מחקרים מראים שתמריצי מס משפיעים על אנשים לתרום יותר, במיוחד בעת הזו".

זיכוי גם על תרומת נכס מקרקעין

במקביל, הרשות פרסמה החלטה כי ניתן יהיה לקבל זיכוי על תרומה גם במקרים בהם נתרם נכס מקרקעין ונדרש פטור ממס רווח הון או פטור משבח על העברת הנכס למוסד הציבורי.

עו"ד ורו"ח ג'ק בלנגה, סגן נשיא לשכת רואי החשבון, מוסיף כי מדובר בהחלטה חשובה שמאפשרת ודאות עבור תורמים שתורמים נכסי נדל"ן. "עם פרסום ההבהרה, רשות המסים מאשרת שניתן לקבל זיכוי ממס גם בגין מרכיב המס בשווי הנכס שנתרם ולא רק בגין השווי שלו נטו, כך שהמדינה מחזירה מס לתורם גם בגין מרכיב חלקה בנכס שלא שולם לה כמס בגין תרומת הנכס".