מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה • השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ
שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן נועד היום (ד') עם שר האנרגיה, המסחר והתעשייה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו. במהלך הפגישה, דנו השרים בנושא שיתוף הפעולה בתחום האנרגיה, וסיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי (The Great Sea Interconnector) שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה. זאת, בהמשך לשיחה הטלפונית בין השרים לאחרונה ולשיחה של מנכ"ל המשרד, יוסי דיין ויו"ר רשות החשמל, אמיר שביט, עם מנכ"ל חברת ניהול המערכת היוונית ( IPTO ), מאנוס מנוסאקיס, שאמונה על הקמת הפרויקט.

בלעדי | הקץ להפסקות חשמל? זה הפתרון של המדינה
חברת החשמל ניצחה, שוב: לא תשלם 592.5 מיליון שקל היטל השבחה לעיריית חדרה

נוסף לפרויקט הכבל, דנו השרים גם ביוזמות שונות לפיתוח תשתיות ההולכה של גז טבעי באזור מזרח הים התיכון, לרבות יוזמת Cyprus Gateway להעברת גז טבעי דרך קפריסין לאירופה, בין היתר ממאגרי גז טבעי ישראליים, וכן בצורך להתקדם למציאת פתרון בסוגיית מאגר הגז הטבעי חוצה הגבולות אפרודיטה-ישי. כל מיזם הנחת תשתיות במים הכלכליים של מזרח הים התיכון צפוי להיתקל בהתנגדות של טורקיה, אם היא לא תהיה מעורבת בו. הסיבה לכך היא שהמרחב המזרח ים תיכוני הוא נטול מים בינלאומיים, ויתרה מכך טורקיה לא רואה עין בעין את גבולות המים הכלכליים עם יוון וקפריסין. לפי UNCLOS (חוק הים), עבור הנחת תשתיות במים כלכליים נדרשת הסכמת מדינת החוף. כך, טורקיה צפויה להציב מכשולים לפרויקט שמתעלם ממנה, בדיוק כמו תוכנית המסדרון של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שהוצגה בספטמבר, מיוון, דרך ישראל, ירדן, ערב הסעודית ואיחוד האמירויות - להודו.

"קפריסין היא בעלת ברית אזורית"

השר כהן ומקבילו הקפריסאי, נפגשו במסגרת ביקור רשמי של פפנסטאסיו בישראל, עם משלחת של אנשי מקצוע מקפריסין. הביקור כלל סיור בתחנת הכוח רדינג עם מנכ"ל משרד האנרגיה יוסי דיין, יו"ר רשות החשמל, אמיר שביט ועם אנשי מקצוע נוספים מהמשרד ומרשות החשמל, למבט על תשתיות חשמל ובחינת האפשרות לחיבור הכבל באתר. הסיבה שמעוניינים כי החיבור יתבצע ברדינג, היא כניסת חשמל ישירה מחוץ למדינה - ישירות למוקד הביקוש בגוש דן. 

"קפריסין היא בעלת ברית אזורית, ולשיתוף הפעולה בתחום האנרגיה פוטנציאל רב לשתי המדינות", אמר שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן. "חיבור כבל החשמל מישראל לאירופה דרך קפריסין מחזק את מעמדה של ישראל באזור, תורם לעצמאות האנרגטית, ועונה על הצורך האירופי לגוון את מקורות האנרגיה בעיצומו של משבר אנרגיה. כבל החשמל התת-ימי יאפשר גם למדינת ישראל לקבל גיבוי מרשתות החשמל באירופה בעתות חירום. אני מודה לקפריסין על התמיכה הרבה בישראל במלחמה". 

שר האנרגיה, המסחר והתעשייה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, מסר: "קפריסין וישראל חולקות חזון משותף לאזור הים התיכון המזרחי, בו תחום האנרגיה יכול לקדם שלום, יציבות ושגשוג באזור. אני מודה לשר כהן וצוותו על האירוח ועל ההזדמנות להיפגש ולקדם את שיתוף הפעולה בין המדינות בתחום החשמל והגז הטבעי. בין היתר, דיוננו הפורה התמקד בדרכים להבטיח תיאום מוחלט לקידום והשלמה מזורזת של פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי, המחבר את רשתות החשמל של ישראל, קפריסין ויוון. בכוונתנו להגיע בקרוב גם להסכם בסוגיית מאגר הגז הטבעי 'אפרודיטה־ישי', וכן להמשיך בשיתוף פעולה לפיתוח משאבי הגז הטבעי באזור, תוך תיעול החיבוריות באנרגיה. קפריסין יכולה לשמש שער עבור מעבר של גז טבעי לשווקי אירופה, כחלק ממסדרון האנרגיה המהימן של מזרח הים התיכון שאנו בונים ביחד, במטרה לגוון את מקורות האנרגיה ונתיבי הייצוא והייבוא שלה".