מחירי הנדל"ן באירלנד מרקיעים שחקים, וטייסי ריינאייר חולקים דירות

מנכ"ל ריאנאייר הודיע כי חברת התעופה רכשה פרויקט דיור באזור הקרוב לשדה התעופה של דבלין  • החברה מתכוונת להשכיר את המגורים לטייסים, דיילים ועובדי צוות הקרקע שלה, שייאלצו לחלוק בתים בשל מחירי הדיור, אך היא תעשה זאת בתנאים של "שכירות הוגנת"

מצוקת הדיור החריפה בערים הגדולות באירלנד / צילום: Shutterstock
מצוקת הדיור החריפה בערים הגדולות באירלנד / צילום: Shutterstock

מצוקת הדיור בערים הגדולות באירלנד היא כה חריפה, ומחירי הדירות הם כה גבוהים, עד כי אפילו טייסים של חברת התעופה ריאנאייר אינם יכולים להרשות לעצמם דירות יחיד והם נאלצים להתגורר כשותפים. מנכ"ל החברה, מייקל או'לירי, הודיע בחודשים האחרונים כי רכש פרויקט דיור שלם - 25 בתים באזור הקרוב לשדה התעופה של דבלין - שלדבריו ישמשו כעת כמגורים לסגל של חברת התעופה. 

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?
● יבואנים ישראלים מתלוננים: טורקיה מעכבת יצוא משלוחים לישראל  

החברה מסרה כי היא מתכוונת להשכיר את המגורים לטייסים, לדיילים ולעובדי צוות הקרקע שלה, שייאלצו לחלוק בתים, אך היא תעשה זאת ב"שכירות הוגנת". הצעד התבצע לאחר שמחירי הדיור באירלנד הרקיעו שחקים בעשור האחרון. המחיר הממוצע לדירת חדר אחד בדבלין הכפיל את עצמו בעשור האחרון ועומד כעת על כ-8,000 שקל. תושבי אירלנד מוציאים כ-23% מהצריכה הכוללת שלהם על דיור, במקום השני במדינות ה-OECD. במקום החמישי, עם 21% מהצריכה (נכון לנתוני 2019), נמצאת ישראל.

"מגורים אלו, שממוקמים במרחק תחנה אחת בלבד משדה התעופה של דבלין יושכרו במחירים הוגנים לצוותי ריאנאייר", מסרה בעבר החברה. לפי הדיווחים, בין ארבעה לשישה דיירים עובדי החברה יגורו בכל בית. כמו חברות תעופה אחרות, גם ריאנאייר נאבקה למצוא כוח אדם בשנתיים האחרונות, אחרי מגפת הקורונה, וחתמה על הסכמי העלאת שכר לעובדיה. היא מסרה כי מחסור במגורים בשכירות הגיונית היה עד כה "אחד החסמים המרכזיים לגיוס עובדים".

סקר של חברת הייעוץ דלויט לגבי שוק הדיור האירופי לשנת 2023, העלה באחרונה כי דבלין היא העיר היקרה ביותר באירופה לשוכרים, עם 32.8 אירו למ"ר לחודש. אחריה ניצבת פריז (28.5 אירו) ואחריהן אוסלו (28 אירו). דווקא אוסלו ניצבת גם בצמרת הערים בעלות הדיור במחירים ההוגנים ביותר, בשל השכר הממוצע הגבוה במדינה הנורדית. במקום הראשון בסקר של דלויט לגבי מחירי הקנייה של דירות ניצבת ישראל. לפי הדוח, רוכשי דירות בארץ משלמים בממוצע 5,701 אירו למ"ר.

"משבר הדיור ומצוקת הדיור הם הנושא הפוליטי המרכזי החשוב ביותר של זמננו", אמר מומחה פוליטי אירי למגזין הגרמני שפיגל, שדיווח על התופעה בגיליונו האחרון. "העובדה כי הוא לא נפתר משפיעה על הדורות הצעירים והכעס רק הולך וגובר". בין ההצעות שהממשלה בוחנת כעת נמצא גם מאבק בדירות אירוח ונופש לטווחי זמן קצרים, כמו אלו הפועלות תחת איירביאנבי. במדינה מדווחים כי אחת הנורמות המתפתחות בשוק היא חוזים של תשעה חודשים בלבד, כדי לאפשר לבעל הבית לקבל את הדירה בקיץ ולהשכיר אותה לתיירים. טייסי ועובדי ריאנאייר האחרים ייהנו מהמגורים המסובסדים רק בשנה הראשונה לקריירה שלהם, מסרה החברה.