"קולה פלסטין": היוזמה החדשה שמעוררת מחלוקת בשבדיה

יזמים ממוצא פלסטיני בעיר מאלמו שבדרום שבדיה השיקו מוצר בשם "קולה פלסטין", בטעם המשקה הפופולרי, שכל רווחיו אמורים לזרום לסיוע לתושבי הרצועה • ברשתות החברתיות המוצר החדש הפך לזירת קרב בין תומכי ישראל לבין מתנגדיה

''קולה למען פלסטין'' / צילום: מתוך עמוד האינסטגרם Palestine Drinks, סטודיו Betygsätt designen
''קולה למען פלסטין'' / צילום: מתוך עמוד האינסטגרם Palestine Drinks, סטודיו Betygsätt designen

בין ביטויי התמיכה האירופיים בפלסטינים בעזה בחודשים האחרונים ניתן למצוא קמפיינים רבים הקוראים להחרים רשתות אמריקאיות כמו סטארבאקס, מקדונלד'ס ואפילו קוקה־קולה, שלפי הטענות "תורמים" בדרך עלומה למאמץ המלחמתי הישראלי. בחודש האחרון, יזמים ממוצא פלסטיני בעיר מאלמו שבדרום שבדיה השיקו את "קולה פלסטין", מוצר בטעם המשקה הפופולרי, שכל הרווחים ממנו אמורים לזרום לסיוע לתושבי הרצועה, ושתפס תשומת־לב תקשורתית במדינה ובאירופה.

בניסיון לצנן את מחירי הנדל"ן, יוון מקשיחה את התנאים ל"ויזת זהב"
האיום האיראני נגד ישראל: חימוש של 12 אלף מחבלים מירדן כנקמה

"אנחנו רוצים להגיע לכל שוק ברחבי העולם", אמר מוחמד קיסוואני, מחברת Safad Food השבדית, המייצרת את הפחיות החדשות, שמעוטרות בצבעי דגל פלסטין ובדוגמה של כאפייה.

לדבריו, מיליון פחיות שיוצרו בתחילת החודש זכו ל"הצלחה כבירה", וכעת החברה מקבלת הזמנות "על בסיס יומי". בתוך שלושה חודשים, אמר לסוכנות הידיעות הטורקית שדיווחה על המוצר, "אנחנו רוצים להיות נוכחים בכל השווקים באירופה".

התגובה למשקה החדש הייתה אוהדת, במיוחד ברשתות החברתיות, ועמוד האינסטגרם שלו זינק ל־50 אלף עוקבים בתוך שבועיים בלבד. מפעילי העמוד קראו בימים האחרונים לצרכנים שבדיים ואירופיים "לדרוש מהסופרמרקטים שלכם להציע את קולה פלסטין".

צניחה במכירות החברות האמריקאיות במזרח 

בדרום־מזרח אסיה, במדינות כמו מלזיה, אינדונזיה וגם בקרב האוכלוסייה המוסלמית בתאילנד, קריאות לחרם על רשתות המזון האמריקאיות הביאו לצניחה ממשית במכירות, כפי שציינו החברות בסיכומי השנה שלהן.

המוצר החדש, שמיוצר על־ידי חברה שנוסדה על־ידי שני אחים ממשפחה פלסטינית, במקור מצפת ולאחר מכן ממחנות פליטים בדרום לבנון, יכוון גם לקהל זה, מסר מנהל השיווק שלהם בראיון לכלי תקשורת ערבים. החברה מייצרת מגוון מוצרים, כולל משקה אנרגיה ומשקה בטעם תפוז, הממותגים תחת "Palestine Drinks".

כלי התקשורת השבדים דיווחו בימים האחרונים על התלהבות בעיקר באזורי מהגרים מזרח־תיכוניים במאלמו, בשטוקהולם ובגוטנברג, בהם מכולות רבות הן בבעלות מהגרים, והן עברו למכור את המשקה החדש. "הצעד הבא של האחים המייצרים את הקולה", דיווח העיתון סידסוונסקן, "הוא להקים ארגון צדקה שיחלק את הכסף לנזקקים".

האחים הבטיחו להתמקד בסיוע לילדים. במקביל, ברשתות החברתיות המוצר החדש הפך לזירת קרב בין תומכי ישראל לבין מתנגדיה. כאשר אחד הסופרמרקטים במאלמו הודיע כי הוא מכניס את המוצר למלאי, תומכי ישראל הגיבו בקריאה להחרים אותו, וביקשו בתגובות "להפריד בין אוכל לבין פוליטיקה". בחודש הבא תתקיים בעיר תחרות האירוויזיון, שבה צפויה להשתתף משלחת ישראלית תחת אבטחה כבדה.