באמצע המלחמה, רשות המסים רוצה לשנות את שיטת החשבוניות, והרוחות סוערות

בחודש הבא תיכנס לתוקף "חשבוניות ישראל" - תוכנית רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד • רואי חשבון בביקורת חריפה על העיתוי: "לא מצליחים להגיע לזה. אנחנו בקריסה" • מנהל רשות המסים: "מהלך מהותי לכלכלה הישראלית, במיוחד כעת"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: איל יצהר
אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: איל יצהר

בעוד כחודש אמורה להיכנס לתוקף התוכנית לצמצום השימוש בחשבוניות פיקטיביות, שבמסגרתה תפעיל רשות המסים מערך בקרה דיגיטלי על עסקאות, בזמן אמת, באמצעות הקצאת מספרי אישור לחשבוניות במועד הוצאתן.

השיטה החדשה של רשות המסים לתפוס משכירי דירות שלא מדווחים על הכנסות
משקיעי נדל"ן, שימו לב: הגזרות שמתכננים ברשות המסים והמסרים הכפולים 
כך תדווחו על כספי המסים מרווחי הקריפטו שלכם

על-פי התוכנית, המכונה "חשבוניות ישראל", החל מ-5 במאי 2024, עוסקים יוכלו לקזז תשומות מחשבוניות מעל 25 אלף שקל רק עם מספר הקצאה. חשבונית שלא תקבל אישור, לא ניתן יהיה לקזז את המע"מ בגינה (עסק רשאי לנכות את המע"מ ששילם עבור רכישות לצורכי העסק-תשומות, בתנאי שברשותו חשבוניות מקוריות שהוצאו על שמו כדין).

 

בשעה שהדד-ליין לתחולת התוכנית מתקרב בצעדי ענק, כך גוברים קולות המחאה נגדה. הביקורת מתייחסת בין היתר לעיתוי החלת הרפורמה, בעיצומה של המלחמה, וכן לבעיות מהותיות שיש בתוכנית לטענת המייצגים, אשר "תלכוד ברשת" רק את העסקים הנורמטיביים ולא תועיל נגד עברייני מס, תסכל עסקאות ותפריע לניהול העסקים במשק.

כך תעבוד שיטת החשבוניות החדשה

עוסק שמוציא חשבונית על יותר מ-25 אלף שקל, יידרש לקבל מספר ייחודי שיוטבע עליה

הוראת השעה, שתקפה למשך חמש שנים, מתחילה ב-5 במאי 2024, לאחר שתי דחיות בגלל המלחמה

בשנה הראשונה תופעל מתכונת "פיילוט" שבה כל חשבונית תעבור אישור ותקבל מספר הקצאה

בתקופת הפיילוט רשויות מע"מ אינן רשאיות שלא להתיר מס תשומות בשל תקלה של מרכז הבקרה

"המערכת החדשה בנויה לנורמטיביים ופרוצה לעבריינים", אומר רו"ח אריאל פטל, סגן נשיא לשכת רואי החשבון, המוביל בימים אלה מאבק לדחיית יישום החוק. המערכת לא מונעת מעבריינים להמשיך להפיץ חשבוניות פיקטיביות עם מספר הקצאה ולהיעלם. ניתן גם להפיק מספרי הקצאה על-פי נתונים פיקטיביים, וכך צפוי מסחר במספרי הקצאה אמיתיים שיישתלו בחשבוניות פיקטיביות".

קבוצות הוואטסאפ של רואי חשבון ומייצגים מתחום המס סוערות. "מנובמבר אני עסוקה בלמידה של החוקים, של מערכות, הדרכת לקוחות וטיפול יום-יומי שוטף במענקי 'חרבות ברזל' לאוקטובר, ואז גם לנובמבר ולדצמבר, מערכת פניות מייצגים חדשה, רפורמת עסק זעיר, רפורמת טופסי 161 - והשיא עכשיו הוא גם חשבוניות ישראל", כתבה רואת חשבון ותיקה בקבוצת וואטסאפ גדולה של מייצגים.

רואת חשבון נוספת כתבה: "אני ממשרד מפונה מקריית שמונה ולא מצליחה להגיע לכל זה. אני בקריסה". אחרת הוסיפה: "אין הצדקה ליישום החוק הזה על ענפים שהרווח שם מועט, כי גם שכר-הטרחה של רואי החשבון קטן מאוד, ועל ביצוע החוק הזה ובגללו לא נשאר לנו על התיק רווח, וללקוח אין יכולת עמידה בעלויות הללו אם נבקש תוספת תשלום שכר-טרחה". 

תוכנית של המנהל הקודם

השימוש בחשבוניות פיקטיביות נתפס ברשות המסים כמכת מדינה וכיעד מרכזי במאבק בהון השחור. על-פי ההערכות, מיליארדים רבים של שקלים מועלמים מקופת המדינה מדי שנה באמצעות שיטה זו - הנתפסת כשיטת העלמת מס פשוטה ליישום וקשה יחסית לאיתור.

על הרקע הזה גובשה התוכנית למעקב אחר חשבוניות בין עוסקים בזמן אמת. מדובר באחת התוכניות המרכזיות שקידמה רשות המסים בשנים האחרונות למאבק בהון השחור, ואשר היוותה את תוכנית הדגל של מנהל רשות המסים הקודם, ערן יעקב, וחלק מהמורשת שהוא ביקש להותיר אחריו עם סיום תפקידו.

בתחילת דרכה של החקיקה דרשה הרשות לחייב כל בעל עסק שמוציא חשבונית בסכום של מעל 5,000 שקל עבור עוסק אחר, לקבל אישור מיידי אונליין בזמן ביצוע העסקה - או שלא ניתן יהיה לקזז את המע"מ בגינה.

ואולם בנוסח החקיקה שאושר לבסוף במאי אשתקד נקבע כי הדיווח המיידי יחול כאמור על עסקאות בהיקף 25 אלף שקל ומעלה. על-פי התוכנית, רשות המסים תקצה באופן מקוון מספר ייחודי לחשבוניות מס שערכן עולה על 25 אלף שקל, במתווה יורד על פני חמש שנים, כך שבתאריך 1 בינואר 2028 הסכום יעמוד על 5,000 שקל.

לאחר תום תקופת מעבר בת שנה עד שנתיים (פיילוט), באישור שר האוצר וועדת הכספים של הכנסת, מנהל רשות המסים יהיה רשאי, בהתאם לשיקולים המפורטים בחוק, לסרב לבקשה להקצות מספר ייחודי לחשבוניות, בטרם הוצאת החשבונית ושליחתה ללקוח, ובכך למנוע את קיזוז מס התשומות בגין חשבוניות אלה.

התוכנית, שנחשפה לראשונה בגלובס בפברואר 2020, ספגה ביקורת משמעותית ממומחי מס, בין היתר בטענה כי היא תעכב ביצוע עסקאות, כי מערכות המחשוב של הרשות אינן ערוכות להתמודד עם העומס שייווצר בעקבות הדרישה לדיווח בזמן אמת, וכי הרשות מסמנת את כלל העסקים בארץ כעבריינים במקום לטפל בעברייני החשבוניות הפיקטיביות בלבד.

ברשות דחו את הביקורת ופעלו לקידום התוכנית, שהייתה אמורה להיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2024, אך בעקבות המלחמה יישומה נדחה ל-5 במאי (דחייה שנייה, לאחר דחייה ראשונה לחודש אפריל).

ברשות הבהירו כי הדחייה ניתנת מתוך התחשבות בבעלי העסקים שטרם השלימו את ההיערכות הטכנולוגית לעמידה בחוק בשל הלחימה (עוסקים שהשלימו את הפיתוח הטכנולוגי כבר יכולים להנפיק מספרי הקצאה), אך לגישתם, דווקא בשל המלחמה יש חשיבות רבה להפעלת המודל, כדי להתמודד עם תופעת החשבוניות הפיקטיביות, ההון השחור והנזק של מיליארדי שקלים לקופת המדינה.

מהפכה בפעילות הגופים

לדברי עו"ד ורו"ח תהילה ששון, בעוד שהמטרה אכן ראויה, ייתכן כי היישום לוקה בחסר. "צמצום תופעת החשבוניות הפיקטיביות הוא מבורך ויפחית את חלוקת נטל המס במשק. יחד עם זאת, יש להביא בחשבון את דרך הפעולה וההתארגנות לביצוע המהלך. יישום מודל חשבוניות ישראל יביא למהפכה בדרך הפעילות של גופים רבים במשק.

"מרבית הגופים במשק מנפיקים חשבוניות באמצעות תוכנת הנהלת חשבונות מאושרת על-ידי רשות המסים, ואין ביכולתם לבדוק האם תוכנת הנהלת החשבונות ערוכה בהתאם לכללי רשות המסים למודל חשבוניות ישראל".

נוסף על כך, אומרת עו"ד ורו"ח ששון, "גם לחברות רב-לאומיות, אשר אינן פועלות עם תוכנת הנהלת חשבונות מקומית, יש קשיים ביישום מודל חשבוניות ישראל. חברות פיתוח זרות לא מורשות לפי כללי מס הכנסה לפעול באופן עצמאי, אלא חייבות לחבור לגופים הרלוונטיים בישראל.

"יש מקרים שבהם אותם הגופים לא מוכנים לסייע לחברות הפיתוח הזרות, ולכן אותן חברות חייבות לרכוש את הפתרונות הקיימים בארץ ולהחליף או להתממשק בצורה אחרת למערכות הגלובליות, דבר המכביד ומייקר את הפעילות בישראל".

רו"ח פטל מוסיף כי "לפני הכול צריך להתייחס למצב המלחמה. ישנם עשרות אלפי מפונים מביתם ומעסקיהם. רואי חשבון התנתקו מעבודתם לצורך מילואים או שפונו מבתיהם. הם מאחרים בהגשת דוחות עבור לקוחותיהם, ועדיין מטפלים בפיצויי 'חרבות ברזל' עם קשיים מהותיים ובהשגות על מענקי אומיקרון שנדחו, לצד התמחות חדשה שהנחיתה עלינו רשות המסים בטופס 161 ה'חדש' המתייחס לסיום יחסי עובד-מעסיק. זה נשמע למישהו סביר? זה הזמן להפעיל רפורמות?".

"לפי כל הקולות שנשמעים מהשטח, קיים קושי מהותי באימוץ מודל חשבוניות ישראל", אומר רו"ח אוראל אוחיון, יועץ מערכות מידע ומטמיע מערכות Netsuite ERP. "אנחנו רואים בין היתר מספר בעיות ושאלות שחוזרות על עצמן. ההנחיות מצד רשות המסים לא מספיק ברורות, או מסורבלות, ויש שאלות ומקרי קצה שאין עליהם מענה.

"לדוגמה, המערכת מאפשרת שידור חוזר של חשבונית וקבלת מספר הקצאה חדש, שלא מוחק את הקודם. האם המספר הראשון תקף? האם הוא מוגבל לחשבונית ספציפית? האם ניתן להעבירו לחשבונית אחרת אצל אותו ספק? אם התשובה חיובית, המערכת חסרת ערך כיום, כיוון שהמשמעות היא שאין קשר בין 'מספר ההקצאה' לחשבונית המס או ללקוח הספציפי".

ואולם לא כולם מסכימים עם הביקורת. לדברי יועץ המס ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס, "התוכנית, שעתידה להיכנס לתוקף בחודש הבא, מהווה כלי משמעותי במלחמה בהון השחור, שהוא סרטן חברתי וכלכלי במדינת ישראל. תמיד יש חבלי לידה, אבל השיח עם רשות המסים ושר האוצר צמצם את הנטל הבירוקרטי על המייצגים ועל בעלי העסקים למינימום.

"בנוסף", אומר גינדי, "המודל יקנה למקבלי החשבוניות ביטחון שהן הגיעו מגורמים אמינים שנבדקו על-ידי רשות המסים. היו המון מקרים שבעלי עסקים ישרים קיבלו חשבונית פיקטיבית, ואז הם היו אלה שחטפו את האש, הואשמו בפלילים ושילמו על זה מחיר כספי יקר, במקום עברייני החשבוניות הפיקטיביות. התוכנית תפתור עבורם את הבעיה".

"מיליארדי שקלים בשנה"

מנהל רשות המסים, עו"ד שי אהרונוביץ', דוחה את הביקורת ומסביר לגלובס את חשיבות התוכנית. "מדובר במהלך שהוא מהותי לכלכלה הישראלית. תופעת החשבוניות הפיקטיביות, שמלווה את עולם המיסוי בישראל כבר כמעט רבע מאה, היא בעיה קשה ש'עולה' באופן ישיר מיליארדי שקלים בשנה ומעצימה את הפשע ואף את מימון הטרור.

"אנחנו מבינים שיש פה מהלך שדורש היערכות מצד השוק, ואכן בשל פרוץ מלחמת 'חרבות ברזל' מועד ההפעלה של התוכנית נדחה פעמיים, תחילה ל-1 באפריל ולאחר מכן ל-5 במאי, אבל החשיבות של התוכנית עולה בעת הזאת.

"עקב ההוצאות הכלכליות הכבדות על תקציב המדינה שמתקרבות ל-200 מיליארד שקל, והצפי להגדלת תקציב הביטחון באופן פרמננטי בשנים הקרובות, מדינת ישראל חייבת לקדם את המאבק בהון השחור. המציאות מראה שחלק גדול מההון השחור נובע מהחשבוניות הפיקטיביות".

לדבריו, "ברור שיש קשיים, ויהיו ניסיונות לעקוף את המערכת. בנינו צוות ייעודי שמנטר באופן שוטף את התהליך, מתוך מטרה לתת פתרונות ותשובות לתופעות שנאבחן ככאלה שעושות ניסיון לעקוף את המערכת".

לדברי אריה רימיני, מנהל יחידת שע"מ ברשות המסים, מינואר השנה נרשמו באופן וולונטרי כ-30 אלף עוסקים למערכת שמפיקה את מספרי החשבוניות לעסקאות, ובכל יום נרשמים עוד כ-2,000 עוסקים בממוצע. זמן התגובה הממוצע להפקת מספר הקצאה לבקשת עסק בזמן אמת עומד על 0.4-0.2 שניות.

מרשות המסים נמסר: "אין ממש בטענה על יכולת מעקף למערכת חשבוניות ישראל או מסחר במספרי הקצאה. מספר הקצאה ניתן באופן ייחודי לחשבונית בעת היווצרה ולפני שמופצת. המספר הינו חד־ערכי ומזהה את החשבונית ואת נתוניה באופן מלא, כולל תיעוד של מקים החשבונית, העוסק המוציא אותה ומערכת התוכנה ממנה הופקה.

תוכנות המדף השונות בשוק הישראלי הותאמו כולן ונמצאות כבר היום עם עוסקים בסביבת הייצור שעלתה ב-1 בינואר 2024. לגבי גרסאות מאוד ישנות, יישומים ייחודיים של חברות שעוסקות בנושא או ישויות בין־לאומיות שאין להן ייצוג בישראל, ניתן לעשות שימוש במעל 10 פלטפורמות ביניים שנותנות שירות לקהלים אלה.

לעניין העסקים בדרום, הרשות פונה באופן יזום ללמעלה מ-500 עסקים רלוונטיים ומלווה אותם בתהליך הרישום. עוד נוסיף, כי לחשבונית ספציפית יש רק מספר הקצאה אחד במערכות רשות המסים".