ישראל במלחמה | סיקור שוטף

ביידן לנתניהו: "תקיפת עובדי הסיוע - בלתי מתקבלת על הדעת"

ראש הממשלה התייחס למוכנות לקראת תגובה איראנית: "פועלת נגדנו שנים, נדע להגן על עצמנו" • לפני כן נתניהו שוחח עם ביידן • אזעקה נשמעה בנתיבות לראשונה מאז ינואר • דובר צה"ל על שיבושי ה-GPS: "צעד מכוון, כלי הגנה הכרחי" • עדכונים בולטים

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein
נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

עדכונים שוטפים

22:02 - אזעקות באשקלון ובשדרות

התרעת צבע אדום הופעלה בשדרות וביישובים איבים וניר עם. זמן קצר לאחר מכן הופעלה אזעקה במרחב דרום אשקלון וביישובים זיקים וכרמיה. הפרטים בבדיקה.

21:57 - משרד הבריאות זימן את מנהלי בתי החולים לישיבת היערכות

משרד הבריאות זימן את כל מנהלי בתי החולים לפגישת ההיערכות בשל התגובה האפשרית מאיראן, כך מפרסמת כתבתנו יולן כהן. משרד הבריאות ביקש מבתי החולים לוודא שיש מספיק צוותים רפואיים בסוף השבוע ובימים הקרובים ולוודא זמינות של כל הצוותים. זאת ועוד, משרד הבריאות ביקש לבצע תרגילי אר"ן ותרגילי אזעקות סגל.

20:48 - ביידן לנתניהו: "תקיפת עובדי הסיוע - בלתי מתקבלת על הדעת"

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר לראש הממשלה בנימין נתניהו בשיחתם כי "תקיפת עובדי הסיוע והמצב ההומניטרי הכולל בעזה אינם מתקבלים על הדעת - על ישראל להכריז וליישם צעדים שימנעו פגיעה בעובדי הסיוע". ביידן הבהיר כי "המדיניות שלנו כלפי עזה תקבע לפי הפעולה המיידית של ישראל בנוגע לצעדים הללו".

20:43 - שיגורים לנתיבות, 4 רקטות יורטו

אזעקה נשמעה בנתיבות לראשונה מאז אמצע ינואר בעקבות שיגורים מעזה, ארבע רקטות יורטו. אזעקות הופעלו גם בבית הגדי, אזור התעשייה נ.ע.מ, שרשרת, שיבולים, כפר מימון ותושיה, זמרת, שובה, תקומה וחוות יזרעם.

20:26 - נתניהו: "נדע להגן על עצמנו, מי שפוגע בנו - נפגע בו"

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס בפתח ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני למוכנות לקראת תגובה איראנית, ואמר כי "כבר שנים שאיראן פועלת נגדנו גם באופן ישיר וגם באמצעות השליחים שלה, ולכן ישראל פועלת נגד איראן והשליחים שלה, גם בהגנה וגם בהתקפה". נתניהו הוסיף: "נדע להגן על עצמנו ואנחנו נפעל לפי העיקרון הפשוט שמי שפוגע בנו או מתכנן לפגוע בנו, אנחנו נפגע בו".

19:30 - נתניהו וביידן שוחחו לראשונה מאז הפגיעה ברכב הסיוע בעזה

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן שוחחו לראשונה מאז התקיפה שלשום שפגעה ברכב הסיוע ברצועת עזה. השיחה ארכה כ-45 דקות.

18:53 - בכיר בחמאס: קיבלנו הצעה חדשה - שלא מחדשת שום דבר

בכיר בחמאס אמר כי מצרים העבירה הצעה חדשה להפסקת אש, "אך היא לא כוללת שום דבר חדש". לדבריו, בארה"ב ובמצרים רוצים להמשיך במשא ומתן לעסקה "על אף שהם מודעים לפערים הגדולים בין ישראל וחמאס".

18:30 - דובר צה"ל: "הפעלנו שיבוש יזום של GPS, כלי הכרחי להגנה שלנו"

דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי חזר על הודעתו ולפיה "אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף". הגרי הוסיף כי "ההמלצה היחדיה שלי היא להיות עירניים ולעקוב". על שיבושי ה-GPS אמר דובר צה"ל כי "ביממה האחרונה הפעלנו שיבוש יזום של GPS, כלי הכרחי להגנה שלנו. במלחמה התמודדנו עם איומים ששוגרו לעבר ישראל. הם שוגרו ממספר זירות, רובם מתוצרת איראן. יירטנו אותם בצלחה. יש לנו הגנה במספר שכבות ויש לנו מטוסים בשמיים זה תקופה ארוכה. אנחנו ערוכים, כשיש לחדד הערכות - נחדד".

17:27 - הרצוג: "מחאה היא זכות יסוד, אבל אלימות היא קו אדום שאסור לחצות"

נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס להפגנה הסוערת בשבת, ואמר כי "ברור לכולנו שזכות ההפגנה והמחאה היא מזכויות היסוד בדמוקרטיה שלנו, ושהפגנות הן דבר הכרחי ונחוץ בחברה הישראלית. אבל יש דרך איך להתווכח ואיך לחלוק, ויש דרך איך למחות, ואיך להפגין. אלימות היא קו אדום שאסור לחצות בשום פנים ואופן". הנשיא הוסיף: "הפילוג הפנימי הוא תמריץ גדול עבור אויבינו, אסור לחזור ל-6 באוקטובר. בנפשנו הדבר".

16:35 - דובר צה"ל מרגיע: "אין שינוי בהנחיות"

דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי ביקש להרגיע את חשש הציבור מפני תגובה איראנית לתקפיה בדמשק שיוחסה לישראל, ואמר כי "הנחיות פיקוד העורף נותרו ללא שינוי". הגרי הבהיר כי "אין צורך לקנות גנרטורים, לאגור מזון ולהוציא כסף מכספומטים. כמו שנהגנו עד היום, אנחנו נעדכן מיד בכל שינוי במידה שיהיה באופן רשמי ומסודר".

15:47 - צה"ל תקף תשתיות טרור של חיזבאללה בדרום לבנון

מטוסי קרב של צה"ל תקפו תשתיות טרור במרחבים יארון, עינתא, ומרון א-ראס שבדרום לבנון. מוקדם יותר היום זוהו מספר שיגורים שחצו משטח לבנון לעבר בצת ושלומי, צה"ל תקף את מקורות הירי

14:25 - ראש אמ"ן: "לא בטוח שהרע ביותר מאחורינו, אנחנו לפני ימים מורכבים"

כשברקע ההיערכות לתגובה אפשרית של איראן: ראש אמ"ן, אלוף אהרון חליוה, אמר היום (חמישי) לראשי הזירות של חטיבת המחקר: "לא בטוח שהרע ביותר מאחורינו, אנחנו לפני ימים מורכבים". את הדברים אמר חליוה כאשר מערכת הביטחון נמצאת בכוננות עליונה בעקבות חשש מתגובה איראנית על חיסול בכיר משמרות המהפכה בדמשק.

לקריאת הכתבה המלאה

14:00 - השמדת תשתיות וחיסול חוליות טרור: גדוד נצח יהודה בפעילות במרחב בית חאנון

בשבוע האחרון פעלה החטיבה הצפונית באוגדת עזה עם לוחמי גדוד נצח יהודה באופן ממוקד להשמדת תשתיות טרור ולסיכול אויב במרחב בית חאנון שבצפון הרצועה. במהלך הפעילות, לוחמי הגדוד נתקלו בחוליית מחבלים שיצאה מפיר. הלוחמים השיבו בירי וחיסלו את החוליה, וביניהם מפקד הפלוגה של מרחב בית חאנון בחמאס.

כמו כן, הגדוד פעל בשיתוף פעולה עם כוחות נוספים ובהכוונת מכלול האש והמודיעין של החטיבה הצפונית. במסגרת זאת הושמדו עשרות מבנים ששימשו כתשתיות טרור. 

13:06 - נרצח בפיגוע בגן יבנה: מת מפצעיו לידור לוי, בן 34 שנדקר ופונה במצב אנוש  

4 ימים אחרי פיגוע הדקירה הקשה בקניון ביישוב, נקבע מותו של לידור לוי, תושב המקום בן 34 שמת מפצעיו לאחר שפונה באורח אנוש לבית החולים איכילוב. לוי, מהנדס תוכנה במקצועו, הותיר אחריו אישה בהיריון, תינוקת בת חצי שנה, זוג הורים, אח ואחות. לידיעה המלאה בN12

12:45 - "מספיק": גובר הזעם העולמי נגד ישראל בעקבות הרג עובדי הסיוע 

מנהיגי המערב רותחים על ישראל לאחר תקרית התקיפה שבה נהרגו שבעה עובדי סיוע זרים. השיחה הקשה של נתניהו עם ראש ממשלת בריטניה, והזעם של שר ההגנה האמריקני בשיחה עם גלנט. שער עיתון "האינדיפנדנט": "הגיע הרגע לעשות כל מה שצריך כדי לכפות על ישראל לעצור את המלחמה". לידיעה המלאה בN12

12:35 - מבוקש חוסל ו-20 מבוקשים נוספים נעצרו ביו"ש

מסתערבי ימ"ס איו"ש, צה"ל ושב"כ חיסלו הלילה מבוקש, עצרו שניים והחרימו אמצעי לחימה במסגרת מבצע חטיבתי לסיכול טרור במרחב ג'נין. בנוסף, עצרו הכוחות 20 מבוקשים ברחבי יהודה ושומרון. במבצע לסיכול טרור במרחב ג'נין, מסתערבי מג"ב פעלו למעצר מבוקש - ולאחר שניסה להימלט ביצעו הכוחות ירי לעברו וניטרלו אותו. באותה פעילות, הלוחמים עצרו שני מבוקשים ואיתרו והחרימו אמצעי לחימה מסוג M16 ואקדח.

באותה פעילות מסתערבי מג"ב גם הבחינו במחבל שהשליך מטען נפץ לעבר הכוחות וביצעו לעברו ירי וניטרלו אותו. במהלך מבצע גדודי במרחב זעתרה, הלוחמים עצרו שני מבוקשים ותחקרו חשודים רבים. הלוחמים איתרו והחרימו שני אקדחים וכלי נשק נוסף. עד כה נעצרו מתחילת המלחמה כ-3,700 מבוקשים ברחבי אוגדת יהודה ושומרון, כ-1,600 מהם משויכים לחמאס.

12:25 - ראש ממשלת פולין: "ישראל צריכה להתנצל ולשלם פיצויים על מות עובד הסיוע בעזה"

ראש ממשלת פולין דונלד טוסק אמר שישראל צריכה להתנצל ולשלם פיצויים על מותו של עובד הסיוע הפולני, שנפגע בתקיפה ברצועת עזה השבוע. "נצפה להסבר מיידי של נסיבות האירוע, ופיצוי לקרובים של הקורבנות", אמר טוסק במסיבת עיתונאים.

מוקדם יותר, הביע משרד החוץ של פולין תנחומים למשפחתו של המתנדב הפולני שנהרג. "אנו שולחים את תנחומינו העמוקים למשפחת המתנדב שהעניק סיוע לעם הפלסטיני ברצועת עזה", נכתב בפוסט של המשרד ברשת החברתית X. "פולין מתנגדת להתעלמות מהמשפט ההומניטרי הבין-לאומי ומהגנה על אזרחים, כולל עובדים הומניטריים".

11:45 - שב"כ: עצרנו חוליית מחבלים מרהט שתכננה לרצוח את השר בן גביר

שירות הביטחון הכללי סיכל תשתית טרור שתכננה לבצע פיגועים בישראל, ובהם פיגוע נגד השר בן גביר. מדובר היה בחוליה שהורכבה מ-6 ערבים ישראלים מרהט ומ-4 פלסטינים מיו"ש ולפי החשד הם ניסו לרצוח את השר באמצעות טיל RPG. עוד עולה מהחקירה שהחוליה תכננה לבצע פיגועים בנתב"ג ובקריית הממשלה בירושלים ותכננו גם חטיפה של חיילי צה"ל.

לפי כתב האישום שהוגש נגדם, הנאשם המרכזי בילאל נסאסרה מרהט, החליט להקים ארגון שיבצע פיגועים בשטח ישראל ובאיו"ש נגד חיילי צה"ל ותושבי המדינה היהודים. לשם כך הוא פנה לתושב טול כרם שעבד עמו במסעדה שיצטרף אליו, וזה ענה לו בחיוב.

הכוונה לבצע את הפיגועים הללו התפתחה בבוקר 7 באוקטובר, אז אחד המחבלים סמאח אל עוברה רצה להיענות לפניית מוחמד דף "שכל מי שיש ברשותו נשק שייצא להילחם".  לידיעה המלאה בN12

10:48 - צה"ל עוצר את היציאות הזמניות של היחידות הלוחמות

דובר צה"ל הודיע הבוקר (חמישי) על עוצר יציאות זמניות של היחידות הלוחמות. זאת, על רקע איומי הנקמה מאיראן אחרי חיסול בכיר משמרות המהפכה בדמשק. עוד נמסר כי "צה"ל נמצא במלחמה וסוגיית פריסת הכוחות נבחנת כל העת בהתאם לצורך". 

09:00 - דיווח ב-NBC: השר רון דרמר השתולל בפגישה ווירטואלית עם בכירים בישראל ובארה"ב - בנוגע לתוכנית למבצע צבאי ברפיח

על פי מקורות שמעורים בפרטי השיחה, השר החל לצעוק ולנופף בידיו בניסיון להגן על התוכנית - אך לא הצליח לשכנע את הבכירים האמריקנים, אלא להיפך. עוד דווח כי בצד האמריקני שמרו על קור רוח ולא הגיבו באופן דומה. שני גורמים בממשל אמרו כי זו כבר שגרה ארוכה שהשר דרמר נסער ומתרגש במהלך פגישות עם הצד האמריקני, והפגישה הזו לא הייתה שנויה במחלוקת לעומת אחרות. בצד הישראלי טוענים כי מדובר ב"הצגה שגויה" של מה שקרה בחדר.

לפי NBC, ישראל הציגה לארה"ב תוכנית לפינוי של 1.4 מיליון אזרחים מרפיח למחנה אוהלים שיוקם מצפון לעיר, אך התוכנית הישראלית לא כללה פרטים על תנאי צרכים תברואתיים בסיסיים, כמו למשל כמה מזון ומים יידרשו לכך. בצד האמריקני טענו: "התוכנית נראית לא ריאלית". 

8:53 - בגלל מצבו הבריאותי: ראש חטיבת המחקר באמ"ן מסיים את תפקידו

תא"ל עמית סער נאלץ לסיים את תפקידו לאחר שאובחן לו גידול ממאיר שמחייב טיפול מיידי. תא"ל במיל' איתי ברון ימלא את מקומו בחודשים הקרובים, עד למינוי קבוע. ברון מילא את התפקיד בשנים 2011-2015, ומשרת במילואים בחטיבת המחקר מתחילת המלחמה. "מהרגע הראשון הבהרתי שבעולם הערכי שבו אני חי אני מתכוון לקחת אחריות", כתב באיגרת לפקודיו. לידיעה המלאה 

7:23 - דיווחים: ג'יל ביידן דוחקת בנשיא לעצור את המלחמה

ב"ניו יורק טיימס" מדווחים כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נפגש עם מנהיגים מוסלמים-אמריקנים בבית הלבן ביום שלישי וסיפר להם כי רעייתו ג'יל דוחקת בו להביא לסיום המלחמה בעזה. "היא אומרת לי עצור את זה, עצור את זה עכשיו", אמר. לידיעה המלאה בN12 

7:12 - חילופי אש במחנה הפליטים בג'נין - אין נפגעים

כוחות צה"ל נכנסו במהלך הלילה למחנה הפליטים בג'נין. כחלק ממבצע חטיבתי שכלל לוחמים רבים וכלים הנדסיים, חשפו הכוחות את הצירים ממטענים ותפסו מבוקשים. במהלך המבצע היו חילופי אש עם מחבלים ונזרקו לעבר הכוח מטענים, אך זה יצא ללא נפגעים.

05:50 - שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין שוחח עם שר הביטחון יואב גלנט,

לפי דיווחים בתקשורת הזרה, התייחס אוסטין למותם של עובדי הסיוע ברצועה והדגיש בפני גלנט כי ארה"ב דורשת מישראל לנקוט צעדים משמעותיים על מנת להגן על עובדי סיוע ואזרחים פלסטינים בעזה. עוד אמר אוסטין, כי בארה"ב מצפים מישראל לערוך חקירה מהירה ושקופה ולהציג את מסקנותיה בפומבי.

05:35 - צבא ארה"ב: יירטנו טיל בליסטי ושני כטב"מים ששוגרו על ידי המורדים החות'ים בתימן

פיקוד המרכז של צבא ארה"ב, CENTCOM, הודיע כי הצבא האמריקני יירט אתמול טיל בליסטי נגד כלי שיט ושני כטב"מים באזור ים סוף. על פי ההודעה לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

01:00 - אזעקה הופעלה במושב קשת שבדרום רמת הגולן

00:00 - דיווחים על פיצוצים באזור דמשק

23:00 - אזעקות בשדרות אחרי עשרה ימים - זהו שיגור שלישי מהרצועה מהבוקר

22:45 - נ"ט שוגר לעבר בתים במטולה, צה"ל משיב אש

מחבלי חיזבאללה ירו טיל נ"ט לכיוון הבתים במושבה מטולה. לא ידוע על נפגעים. כוחות צה"ל משיבים באש. הדי פיצוצים נשמעים באזור.

21:00 - ישראל נערכת לתגובה על חיסול הגנרל האיראני: מערך ההגנה האווירית יתוגבר

דובר צה"ל הודיע כי במסגרת הערכת מצב שנעשתה, הוחלט על עיבוי וגיוס אנשי מילואים למערך ההגנה האווירית.

20:10 - הרמטכ"ל בח'אן יונס: הסכם לשחרור החטופים זו מטרה עליונה - שתגיע רק מלחץ חזק יותר

הרמטכ"ל הרצי הלוי ביקר בח'אן יונס וקיים הערכת מצב עם מפקד פיקוד הדרום, אלוף ירון פינקלמן, מפקד אוגדה 98, תת-אלוף דן גולדפוס, מפקד עוצבת הקומנדו, אלוף-משנה עומר כהן ומפקדים נוספים ואמר להם: "ביום ראשון יצאנו משיפא - אתם עדיין כאן".

"אנחנו לוחצים גם כדי להעמיק את ההישג", הסביר הלוי. "אנחנו לוחצים גם כדי לנסות להביא לתזוזה במשא ומתן, להביא להסכם שחרור חטופים, זו משימה עליונה, מאוד חשובה. היא תגיע רק מלחץ חזק יותר ואנחנו נלחץ חזק יותר, כמה שיהיה צריך".

הרמטכ"ל הוסיף: "נלחץ חזק יותר, אתם עושים את זה מצוין. עוד גדוד שמפרקים, עוד מפקד הרוג, עוד תשתית מושמדת, זו הדרך להביא ללחץ בסופו של דבר לשחרר את החטופים. דבר אחד בטוח - כל עוד אתם עובדים כפי שאתם עובדים, היכולת שלנו וגם היכולת הלאומית לפתור את הדברים האלה בצורה יותר טובה, היא משמעותית יותר גבוהה".

19:30 - יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ קרא להקדמת הבחירות לספטמבר

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ קרא הערב (רביעי) להקדמת הבחירות והציע לקבוע תאריך בחירות מוסכם בספטמבר. מאוחר יותר צפוי להתקיים גם דיון טלפוני של קבינט המלחמה. דבריו של גנץ מגיעים על רקע דיווחים על הימשכות המגעים לעסקה ובצל העימותים שהתרחשו בימים האחרונים במחאות בקריאה לקיום בחירות מיד. לקריאת הכתבה המלאה

19:15 - אזעקות הופעלו בקיבוץ כיסופים שבעוטף עזה בשל ירי רקטות

פורסם לראשונה בN12