בגלל תמונות באינסטגרם: מתמחה בבית המשפט העליון סיימה את תפקידה אחרי חודש בלבד

מתמחה בלשכתו של שופט העליון יוסף אלרון סיימה באופן חריג את עבודתה לאחר חודש בלבד • לגלובס נודע מגורמים שונים בעליון כי הרקע הוא פרסומים שעשתה המתמחה באינסטגרם שלא נשאו חן בעיני השופט • הרשות השופטת: העסקת המתמחה הסתיימה לבקשתה

שופט העליון יוסף אלרון / צילום: שלומי יוסף
שופט העליון יוסף אלרון / צילום: שלומי יוסף

עבודה משפטית גרועה, טעויות שנגררו להחלטות שיפוטיות, חוסר יעילות קיצוני ואפילו טענות לדיווחים כוזבים בדוחות שעות - הם כולם דברים שאירעו לאורך השנים למתמחים בבית המשפט העליון. דבר מהם לא גרם להתמחותם להסתיים בטרם עת.

הדיון בבג"ץ על חוק הגיוס נקבע ל-2 ביוני בהרכב של תשעה שופטים
זה הקנס ששילם דודי עזרא על מזוודת המזומנים שנתפסה בנתב"ג

כדי שהתמחות תסתיים בטרם עת, צריך לקרות משהו קיצוני. כדי שהיא תסתיים חודש בלבד אחרי תחילת ההתמחות - השלב שבו המתמחה עוד לומד איך להחתים את כרטיס הנוכחות, להכין סיכומים לדיונים ולקשור את הגומיות של התיקים (שבעליון הם עדיין פיזיים לצער כולם) - זה צריך להיות קיצוני ממש: נסיבות אישיות חריגות ובלתי צפויות או מעשה שדגל שחור מתנוסס מעליו. ואם קרה משהו קיצוני כל-כך שבעקבותיו מתמחה עוזב את ההתמחות, על כל המשמעויות הכרוכות בכך, יש להניח שלא תהיה עליו מחלוקת.

אז איך קרה שמתמחה של שופט עליון עוזבת (לפי תגובת השופט "לבקשתה") לאחר חודש את הלשכה שאליה התקבלה בדם יזע ועבודה קשה, וממלא-מקום הנשיא דווקא מנסה למצוא עבורה פתרון כך שתוכל בכל זאת להמשיך את התמחותה, רק בלשכה אחרת?

אמש פורסמה מודעת דרושים מפתיעה - לתפקיד מתמחה לשופט העליון יוסף אלרון. מועד ההתחלה, נכתב, הוא מיידי. המודעה חריגה מן הטעם שהתמחות נסגרת בין שנה לשנה וחצי מראש (בהתאם למועד סיום ההתמחות). התקן שאיושו מתבקש - של מתמחה שהחלה את התמחותה ב-1 במרץ.

לפי מידע שהגיע לידי גלובס, מדובר בסטודנטית מצטיינת מאוניברסיטת תל אביב, שעבדה קודם לכן במשרד מסחרי מוביל מאוד, שם היו מרוצים ממנה. אלא שכחודש בלבד לאחר שהחלה את ההתמחות בעליון, היא עזבה אותה.

התשובה באינסטגרם?

גורמים שונים בבית המשפט העליון מספרים כי הרקע הוא פרסומים שעשתה המתמחה באינסטגרם ולא נשאו חן בעיני השופט. טיבם של הפרסומים שנוי במחלוקת גרסאות.

בהנהלת בתי המשפט סירבו להשיב איזו פרוצדורה ננקטה בנסיבות העזיבה, ובלשכת עורכי הדין סירבו להשיב אם העניקו אישור לסיים ההעסקה, כפי שמחייבים הכללים.

כל שנמסר בהקשר הזה בתשובתו של השופט אלרון, באמצעות דוברות הרשות השופטת, הוא כי "הדבר נעשה בהתאם לדין ובליווי הלשכה המשפטית של הנהלת בתי המשפט".

בהנהלת בתי המשפט סירבו להשיב לשאלת גלובס האם נעשו ניסיונות מכיוונו של ממלא-מקום נשיא העליון, השופט עוזי פוגלמן, לאפשר את קליטתה של המתמחה בלשכה אחרת. גורמים ששוחחו עם גלובס טענו כי פוגלמן ניסה למצוא לה פתרון באחת הלשכות האחרות - שלא צלח.

על דבר אחד אין מחלוקת: לשופט אלרון יש היסטוריה של סילוקים מהירים של אנשי צוות. לגלובס ידוע על לפחות שישה עוזרים משפטיים, כולם בעלי רזומה מרשים ועשיר, שהעסקתם הסתיימה לאחר תקופה קצרה ביותר. חלקם אף נקלטו בהמשך בלשכות אחרות. אך לא מתמחה. זה עוד לא קרה.

התמחות בבית המשפט העליון היא מושא שאיפותיהם של כמעט כל הסטודנטים למשפטים. הטעמים לכך מגוונים: עניין, גיוון, מבט ייחודי לערכאה הגבוהה בישראל ולמה שנחשב בצדק כמרכז העצבים של מערכת המשפט - וגם, ובעיקר, התמחות כזו נחשבת ל"שורת זהב" בקורות-החיים עבור מי שרואים את עצמם ממשיכים בעולם המשפט או מעוניינים בתארים מתקדמים בחו"ל. בהתאם לכך, הקרב על הקבלה להתמחות בעליון הוא קשה. אף אחד לא פשוט עוזב אחרי חודש.

את התייחסותה של המתמחה לא ניתן היה להשיג.

מטעמו של השופט אלרון באמצעות דוברות הרשות השופטת נמסר: "העסקת המתמחה הסתיימה לבקשתה. מטעמים של צנעת הפרט לא נוכל למסור התייחסות מעבר לכך. כל שנעשה, נעשה בהתאם לדין ובליווי הלשכה המשפטית של הנהלת בתי המשפט".

מלשכת עורכי הדין נמסר: "לשכת עורכי הדין אינה רשאית למסור מידע פרטי על מתמחים, וזאת מטעמים של הגנת הפרטיות ובהתאם לחוק חופש המידע, תשנ"ח-1998".