ישראל צלחה את מתקפת הטילים והכטב"מים הגדולה אי פעם. מה צפוי עכשיו?

לפנות בוקר בוצעה ע"י איראן המתקפה בעלת היקף הכטב"מים והטילים הגדולה ביותר עמה התמודדה ישראל מעולם • למרות זאת, כ-99% מהאיומים יורטו, והאיראנים שרצו לפגוע בבסיס צבאי הצליחו לבסוף רק לגרום לנזק קל בבסיס • מה צפוי עכשיו?

אשקלון, לפנות בוקר. 99% מהאיומים לישראל יורטו / צילום: Reuters, Amir Cohen
אשקלון, לפנות בוקר. 99% מהאיומים לישראל יורטו / צילום: Reuters, Amir Cohen

לאחר שנים רבות של מב"מ, מערכה בין המערכות, שבה ישראל שאפה לבלום את ההתרחבות האיראנית במרחב שמסביב לישראל ולהגביר את האיום נגדה - לפנות בוקר (א') השלימה איראן את המתקפה הראשונה משטחה מאז המהפכה האסלאמית לפני כ-45 שנה.

בדרך למתקפה איראנית, האם ישראל תשלוף נשק תקדימי?
דובר צה"ל: פגיעה בבסיס צבאי, מעל 200 טילים שוגרו לישראל
כוננות ספיגה בשווקים: "צפי לירידות חדות ולקפיצה של הדולר"

לפי גורמים ישראלים ששוחחו עם ניו יורק טיימס, איראן שיגרה 110 טילי קרקע, 185 כטב"מים ו-36 טילי שיוט. רובם משטח איראן, אך גם מתימן ועיראק. מדובר במתקפה עם היקף כטב"מים וטילים עמם התמודדה ישראל מעולם. למרות זאת, כ-99% מהאיומים יורטו, והאיראנים שרצו לפגוע בבסיס צבאי הצליחו לבסוף רק לגרום לנזק קל בבסיס באזור הדרום. עם זאת, התרעות רבות הופעלו במרחב דימונה, שבו שוכן הקמ"ג - הקריה למחקר גרעיני, וילד בן 10 מהפזורה הבדואית נפצע באורח קשה מאסיבי יירוט.

היירוטים המוצלחים הרבים נובעים הן ממערך ההגנה הרב-שכבתי של ישראל שכולל את מערכות כיפת ברזל (כולל כיפת מגן הימית), קלע דוד, חץ 2 וחץ 3, אבל גם מסיוע משותפיה. ארה"ב יירטה חלק מהאיומים, בזמן שמטוסי קרב בריטיים המריאו מבסיס אקרוטירי בקפריסין במטרה להפיל איומים נוספים. לצד זאת, מעניין היה לראות את השותפות של ישראל במרחב, כמו ירדן, מיירטות איומים שכוונו לעבר ישראל בעצמן. בישראל, לפי שעה, לא מקבלים את המתקפה בשום פנים ואופן - וקבינט המלחמה הוסמך לקבוע את התגובה. מנגד, טהראן מבינה את המשמעויות והזהירה את מדינות האזור פן יאפשרו לישראל לתקוף את איראן משטחן.

"הגנה לגיטימית לפי אמנת האו"ם"

"תקיפת בסיסים צבאיים בישראל היא הגנה לגיטימית לפי אמנת האו"ם", טענו במשרד החוץ האיראני, תוך הפנייה לחיסולו של חסן מהדווי, מפקד כוח קודס בסוריה ולבנון, ב-1 באפריל. "אנחנו מדגישים את נחישותנו להגן בתקיפות על הריבונות, האחדות והאינטרסים הלאומיים מול כל תוקפנות. לא נהסס לנקוט צעדי הגנה נוספים כדי לשמור על האינטרסים שלנו כנגד כל תוקפנות". על אף ההצהרות המאיימות, גורמים ישראלים כבר שלחו מסרים כי התגובה למתקפה שהביאה לכ-727 אזעקות תהיה קשה, ולפי ניו יורק טיימס - תתואם עם בעלות בריתה של ישראל.

בעקבות המצב המתוח במיוחד, הנחה משרד הבריאות את בתי החולים הרלוונטים לתגבר את איוש הצוותים הרפואיים. בנוסף הונחו הצוותים להימנע מלצאת לחופשות בעת הזו.

בטהראן מתכוננים לתגובה הישראלית

בארה"ב ניכר כי הנשיא ג'ו ביידן חושש ממתקפה מאסיבית של ישראל בשטח איראן ומהתגלגלות למלחמה כוללת בין הצדדים, והיה מעדיף שישראל תגיב בזירות אחרות שבהן יש אינטרסים איראניים. במהלך התקיפה הוא שוחח טלפונית עם רה"מ בנימין נתניהו. לפי דיווח ברשת NBC, ביידן הביע בשיחות סגורות חשש כי נתניהו מנסה לגרור את ארה"ב לתוך סכסוך רחב יותר באזור.

"ישראל עלולה לצאת למתקפת תגובה מהירה מבלי לחשוב על כל ההשלכות", אמרו גורמים בממשל. לצד זאת, כבר הלילה שר הביטחון יואב גלנט דיבר עם מזכיר ההגנה האמריקאי, לויד אוסטין. בטהראן כנראה כבר מתכוננים לתגובה הישראלית, כשהעיתון טהראן טיימס כתב בעמוד השער שלו: "אם ישראל תחזור על טיפשותה, הצעד הבא יהיה קשה יותר". בה בעת, בסוכנות הידיעות טיסנים טענו כי אם ישראל תתקוף, התגובה הבאה תהיה כפולה.

זירה נוספת של המאבק היא באו"ם, כשמועצת הביטחון תתכנס מחר. השגריר גלעד ארדן פנה הלילה במכתב דחוף לנשיאת מועצת הבטחון של האו"ם ודרש את כינוסה הדחוף של המועצה, וזה אכן קרה. ארדן דרש כי המועצה תגנה באופן חד-משמעי את התקיפה של איראן על ישראל ותכריז על משמרות המהפכה כארגון טרור . "התקיפה של איראן מהווה איום משמעותי לשלום ולבטחון העולמי. איראן אף התפארה בהתקפה, המהווה הסלמה חמורה ומסוכנת", מסר ארדן. "ישראל דורשת כינוס מיידי של מועצת הבטחון וגינוי חד משמעי של איראן על ההפרות החמורות שביצעה. ישראל דורשת כי המועצה תכריז על משמרות המהפכה כארגון טרור".

מנגד, השגריר האיראני באו"ם, סעיד איראני, כתב למועצת הביטחון: "כשלתם בחובתכם ואפשרתם למשטר הישראלי לחרוג מהקווים האדומים ולהפר את הדין הבינלאומי. הרפובליקה האסלאמית מדגישה את נחישותה להגן על עמה, ביטחונה הלאומי, האינטרסים והריבונות שלה מפני כל איום או תוקפנות ולהגיב לכל איום שכזה. אם המשטר הישראלי יבצע עוד פעולה צבאית כלשהי, תגובתה של איראן תהיה חזקה ונחרצת יותר".