היישר מרוסיה: איראן תקבל השבוע נשק חדש

לפי סוכנות הידיעות האיראנית הממלכתית, איראן תקבל כבר בשבוע הבא אספקת מטוסי קרב מדגם סוחוי 35 • כיום חיל האוויר של משטר האייתוללות מתבסס על מטוסים מיושנים מאוד כמו פנטום - כך שמאזן הכוחות האווירי הנוכחי צפוי להשתנות, אך ישראל עדיין מתקדמת יותר

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko
מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

בעת שבה סוכנויות הידיעות ברחבי העולם מנסות לנתח האם המתקפה שמיוחסת לישראל באזור אספהאן אתמול (ו') הביאה לנזקים, סוכנות הידיעות האיראנית הממלכתית SNN מדווחת כי כבר בשבוע הבא תקבל איראן מרוסיה את אספקת מטוסי הקרב המתקדמים הראשונה מדגם סוחוי 35.

דיווח בארה״ב: הנהגת חמאס שוקלת לעזוב את קטאר לטובת המדינה הזו 
מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לפי הדיווח, האיראנים צפויים לקבל 24 מטוסים מהמטוס שנחשב לדור 4.5, לעומת המצב כיום שבו חיל האוויר של משטר האייתוללות מתבסס על מטוסים מיושנים מאוד כמו פנטום, שהשאה קיבל מארה"ב בשנות ה־70. בה בעת, האיראניים משתמשים במטוסי F-14, F-5, F-4 אמריקאיים, וכן מטוסי מיג 29. זהו אמנם דגם רוסי, אבל מיושן משמעותית ביחס למטוסי סוחוי 35, שמשנים את מאזן הכוחות האווירי.

מטוסי F-35 הם אמנם מתקדמים יותר ממטוסי סוחוי 35, אבל האספקה הרוסית הזו בהחלט משנה את מאזן הכוחות האווירי הנוכחי. ישראל אמנם תישאר מתקדמת יותר, אבל ברגע שבו האיראנים יפעילו מטוסי סוחוי 35 - הפערים בין הצדדים יפסיקו להיות כאלו של טכנולוגיה שהלכה והתקדמה לאורך כ־50 שנה.

יתרה מכך, לפי פרסומים זרים, ישראל פגעה, בין השאר, בסוללת הגנה אווירית מדגם S-300 רוסית, שמהווה חלק ממערך ההגנה על מתקן הגרעין בנתנז. בשבוע שעבר דווח בוושינגטון פוסט, כי רוסיה אף צפויה לספק בקרוב לטהרן סוללות הגנה אווירית מדגם S-400 המתקדם. המערכת הזו עלתה לכותרות העולמיות כאשר נשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן התעקש לרכוש אותה, ו"שילם" על כך בהרחקה אמריקאית מפרויקט ה־F-35.

באתר "דיפנס סקיוריטי אסיה" דווח לאחרונה כי רוסיה אירחה משלחת איראנית כדי שזו תוכל לצפות בשרשראות הייצור של מערכות ה־S-400. המשלחת, שכללה 17 בכירים איראנים, התארחה במפעל סטארט NPP שבעיר יקטרינבורג. מערכות ה־S-400 צפויות להוות נדבך נוסף בשיתוף הפעולה הצבאי המדאיג מבחינת ישראל של איראן ורוסיה, לאחר שטהרן כבר במשך כשנתיים ממלאת את תפקיד ספקית הכטב"מים העיקרית של הנשיא ולדימיר פוטין עבור המלחמה באוקראינה.