"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן • פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi
הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

מפגינים פרו־פלסטיניים ואנטי־ישראליים באוניברסיטת קולומביה מתבצרים זה היום הרביעי בעיר אוהלים שהוקמה בקמפוס. מעצרם של 108 מפגינים ביום חמישי האחרון לא הפחית מעוצמת הלהבות, אלא להיפך: ההפגנות נמשכות וקמפוסים נוספים מגבירים גם הם את ההפגנות הפרו־פלסטיניות, שלמעשה לא נפסקו כמעט לרגע מאז ה־7 באוקטובר.

איך האנשים הכי משכילים באמריקה נופלים לשקרים אנטישמיים?
סקר: המלחמה בעזה שלחה יותר אירופאים להיות פרו-פלסטינים מאשר למען ישראל
סערה בגרמניה: מגישת טלוויזיה האשימה את ישראל ב"רצח עם"

באותו יום חמישי, הפגנה פרו־ישראלית קטנה יותר התכנסה מעבר לכביש. אחד המפגינים ניסה לשוחח עם הפרו־פלסטינים, ורוסס בדם מלאכותי. "אנחנו לא רוצים ציונים כאן", צעקו המפגינים. מול קבוצה קטנה נוספת של ישראלים ויהודים שהניפו דגלי ישראל וארה"ב ושרו את 'התקווה', עמדה מפגינה שחזותה לבנה עם שלט שכתוב עליו: "המטרות הבאות של אל-קסאם". המפגינים העמידו כרזות לזכרם של שני טרוריסטים מורשעים, וליד דקה שחטף ורצח את החייל משה תמם ב-1984, וח'אדר עדנן, מבכירי הג'יהאד האיסלאמי.

האוניברסיטה השעתה כמה מאות סטודנטים שהשתתפו בהפגנות. כרטיסי הסטודנט שלהם בוטלו והם לא יוכלו להיכנס לקמפוס עד לדיון במצבם. למרות זאת, הפעיל הפרו־ישראלי פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים בקולומביה כתב בחשבון הטוויטר שלו: "אני מזועזע. אנשים התומכים בטרור השתלטו על האוניברסיטה. אנשים התומכים בטרור הם טרוריסטים. ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס".

האירוע החל לאחר שמספר בכירים מהאוניברסיטה הוזמנו לשימוע בקונגרס לגבי האופן שבו הם מגינים על סטודנטים ישראלים ויהודים באוניברסיטה. נשיאת האוניברסיטה מינוש שפיק, שמוצאה מצרי, למדה מנשיאות MIT, הרווארד ופנסילבניה שזכו ביחסי ציבור שליליים ביותר בעקבות שימוע דומה לפני כמה חודשים, וענתה כי קריאות להשמדת העם היהודי מפרות במפורש את תקנון האוניברסיטה (ולא שזה "תלוי הקשר", כפי שטענו הנשיאות בשימוע הקודם). היא ענתה גם לשאלה בנוגע לקריאה לשחרר את פלסטין 'מהים ועד הנהר', ואמרה כי זו נראית לה בעייתית, וכן הבטיחה לבחון את תנאי העסקתם של כמה מרצים המובילים את התנועה הפרו־פלסטינית באוניברסיטה, ביניהם אחד מכוכבי התנועה האנטי־ישראלית בקולומביה, ד"ר יוסף מסעד.

המפגינים דורשים כי האוניברסיטה תפסיק את קשריה עם ישראל וכי ארה"ב תפסיק לשלוח לישראל נשק וכספים. לא כולם סטודנטים, וביניהם עמדה גם השחקנית סוזן סרנדון, שהתבטאה בעבר בחריפות נגד ישראל.

אוניברסיטת קולומביה אינה היחידה בה התקיימו הפגנות

באוניברסיטת ייל, התקיימו הפגנות בסדר גודל קטן יותר, ומספר סטודנטים שובתים רעב מזה כשבוע. קבוצה קטנה יותר של מפגינים הפילה את דגל ארה"ב והריעה עם נפילתו. באוניברסיטה הצהירו כי על כל הסטודנטים להתפנות עד 11:30 שעון ארה"ב אתמול (ש'), אחרת תגיע המשטרה. בסופו של דבר, לא הגיעה המשטרה, והמפגינים צעקו: "האוניברסיטה שלנו".

באוניברסיטאות הרווארד ופרינסטון אתמול, סטודנטים עזבו את השיעורים בצעדה מתואמת החוצה מן האוניברסיטה. לדבריהם, מטרת הצעדה היא הבעת תמיכה בסטודנטים שנעצרו או הושעו בקולומביה. גם בפרינסטון הוקמה עיר אוהלים פרו־פלסטינית, קטנה מזו של קולומביה. הסטודנטים קיבלו צווים המתריעים כי הם מפרים את תקנות האוניברסיטה.

באוניברסיטאות רבות העסקים נמשכו כרגיל, כאשר ברובן, המצב הרגיל בחצי השנה האחרונה כולל הפגנות פרו־פלסטיניות מעת לעת.

ממשלת ארה"ב לא הגיבה בינתיים לגבי האירועים וגם המועמד הרפובליקני לנשיאות, דונלד טראמפ, לא עשה כן.