ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה • עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin
מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

"אני רוצה לשלוח מסר למר קאס הולוואי מאוניברסיטת קולומביה. אתה בחור טוב, ראתי את זה בעיניים שלך היום, אז אני לא מצליח להבין למה לא אפשרת לי להכנס לאוניברסיטה, בזמן שלמפגינים פרו-חמאס הותר להפגין". כך נפתח הציוץ של שי דוידאי, פרופסור בבית הספר לעסקים באוניברסיטה, שכניסתו אליה נאסרה.

ברקע הדברים נמצאות ההפגנות ההולכות וגוברות של סטודנטים ופעילים פרו פלסטינים באוניברסיטאות העלית בארה"ב בשבוע האחרון. באוניברסיטת קולומביה בניו יורק בוטלו השיעורים הפרונטליים בעקבות ההפגנות בקמפוס, ועשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה.

אריק אדמס, ראש העיר של ניו יורק גינה את ההפגנות באוניברסיטת קולומביה בטוויטר: "אני מזועזע וסולד מהאנטישמיות הגואה בקמפוס של אוניברסיטת קולומביה ובסביבתה. לשנאה אין מקום בעיר שלנו. הנחיתי את משטרת ניו יורק לחקור כל הפרת חוק שעליה ידווחו ולעצור את כל מי שיימצא כעובר על החוק".

ההפגנות היום מגיעות לאחר שביום חמישי נעצרו מעל למאה מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה. המפגינים דורשים כי האוניברסיטה תפסיק את קשריה עם ישראל וכי ארה"ב תפסיק לשלוח לישראל נשק וכספים.

ההפגנות צברו תאוצה לאחר שמספר בכירים מהאוניברסיטה הוזמנו לשימוע בקונגרס לגבי האופן שבו הם מגינים על סטודנטים ישראלים ויהודים באוניברסיטה. נשיאת האוניברסיטה מינוש שפיק, שמוצאה מצרי, למדה מנשיאות MIT, הרווארד ופנסילבניה שזכו ביחסי ציבור שליליים ביותר בעקבות שימוע דומה לפני כמה חודשים, וענתה כי קריאות להשמדת העם היהודי מפרות במפורש את תקנון האוניברסיטה (ולא שזה "תלוי הקשר", כפי שטענו הנשיאות בשימוע הקודם). היא ענתה גם לשאלה בנוגע לקריאה לשחרר את פלסטין 'מהים ועד הנהר', ואמרה כי זו נראית לה בעייתית, וכן הבטיחה לבחון את תנאי העסקתם של כמה מרצים המובילים את התנועה הפרו־פלסטינית באוניברסיטה, ביניהם אחד מכוכבי התנועה האנטי־ישראלית בקולומביה, ד"ר יוסף מסעד.