אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין
השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

המיליארדר דן גרטלר, המנהל מזה 14 שנים הליך בוררות נגד האחים מנדי ומשה גרטנר, ביקש בערב החג לפסול את הבורר, נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב בדימוס איתן אורנשטיין, אליו עבר התיק בשנת 2021. היום (ד') דחה אורנשטיין את הבקשה, תוך שציין כי כתיבת פסק הבוררות הסתיימה.

דעה | הטעות הכפולה של מערכת האכיפה והמסקנה: חייבים לחקור את הקלטות נוה-אורנשטיין
דעה | השופט הבכיר אורנשטיין התגלה במערומיו ולימד את הציבור שאין קו אדום
אפי נוה לשופט אורנשטיין: "יותר ממה שאני שומר עליך אי-אפשר לשמור"

בשבועות האחרונים פורסמו הקלטות של שיחות בין יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה לאורנשטיין ובין נוה לשרת המשפטים לשעבר איילת שקד, מהן עולה כי התקיימו לכאורה יחסי "תן וקח" בין השופט אורנשטיין לנוה על רקע מינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב.

עורכי דינו של גרטלר ביקשו לפסול את הבורר לאחר שהודיע להם כי הוא סיים את כתיבת פסק הבוררות. הם טענו כי על אורנשטיין להתפטר, מאחר שהוא סבור כי גרטלר עומד מאחורי הפרסומים בתקשורת על השיחות. 

באפריל 2021 דחה בית המשפט העליון את בקשת רשות הערעור שהגיש גרטלר על ההחלטה כי הסכסוך יעבור לבוררות בפני אורנשטיין, לאחר שהבורר אורי גורן התפטר.

היקף התביעה - יותר ממיליארד דולר

הסכסוך נוגע לסכום של כ-600 מיליון דולר שהועברו מהאחים גרטנר לגרטלר במחצית השנייה של שנות האלפיים במסגרת שותפות עסקית במכרות נחושת באפריקה. האחים תובעים מגרטלר למעלה ממיליארד דולר בשל נזקים.

הבורר גורן התפטר מתפקידו לאחר שעודכן על-ידי גרטלר כי משה גרטנר שכר את שירותיו של צביקה נווה מחברת המודיעין העסקי CGI לאסוף מידע אודותיו. גורן הודיע כי לא יוכל לקבל החלטה בעניין לאור התנהלותו של גרטנר. בהמשך הודיע גורן כי הפסיק את פעילותו כבורר לאחרונה, עקב גילו.

גרטלר ביקש להעביר את הדיון בסכסוך להליך בפני בית המשפט, אך בקשתו נדחתה.

גורן התפטר מהבוררות בשנת 2020 רגע לפני שעמד למסור את פסק הבוררות, לאחר 11 שנות בוררות במהלכן התקיימו 72 דיונים, נשמעו עדים מחו"ל, נכתבו 10,000 עמודי פרוטוקול, הצדדים הגישו סיכומים, והושקעו מיליוני שקלים בהליך.

כעת צפוי אורנשטיין למסור את פסק הדין.

גרטלר מיוצג על-ידי עורכי הדין בעז בן צור, דורי קלגסבלד ואמיר שרגא. האחים גרטנר מיוצגים על-ידי עו"ד אוריאל פרינץ ממשרד ש. הורוביץ ועורכי הדין רוני ברקמן וגילעד פורת ממשרד ברקמן.