דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר • אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מייסדי Deci / צילום: יח''צ
מייסדי Deci / צילום: יח''צ

אנבידיה צפויה לרכוש חברה ישראלית שלישית, כך על פי דיווח באתר חדשות הטכנולוגיה דה אינפורמיישן. על פי הדיווח, המטרה הפעם היא חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, נוסף על AI21 של אמנון שעשוע וטאבניין, חברת מודלי השפה לתחום פיתוח התוכנה. אמש (רביעי), רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI), חברה ישראלית שפיתחה מערכת הפעלה לניהול מעבדים גרפיים ולשיפור הניצולת שלהם, בכ-680 מיליון דולר.

שתי החברות - ראן איי.איי. ודסי יסייעו ללקוחותיה של אנבידיה להפיק יותר מכל מעבד גרפי ושרת בינה מלאכותית שהם שוכרים או רוכשים ממנה. בעוד שראן איי.איי משפרת את היעילות של כל שבב ומאפשרת להריץ עליו מספר רב יותר של אפליקציות ועומסים, דסי "מכווצת" את מודלי השפה ומאפשרת להם לעבוד ביעילות רבה יותר על כל שרת של אנבידיה.

שותפה של החברה הגדולה בעולם

גלובס חשף לאחרונה כי מיקרוסופט החלה לשלב את דסי בחנות ענן הבינה המלאכותית שלה, Azure AI Studio, שם מתחרה דסי לא רק ב-OpenAI אלא גם בקוד הפתוח של מיסטרל הצרפתית ושל מטא, נוסף על המודלים של אנבידיה.

את החברה הקימו הישראלים ד"ר יונתן גייפמן, פרופ' רן אל-יניב מהטכניון - לשעבר חוקר בכיר בגוגל - ויונתן אליעל.

דסי הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר מקרנות כמו אמרג' ואינסייט, לאחר ששלושת המייסדים התייאשו מהעלויות הגבוהות שמכתיב עיבוד הבינה המלאכותית בשל החומרה היקרה שהיא דורשת לשם כך, וחיפשו פתרון מעולם התוכנה שיוכל להאיץ את השימוש בבינה מלאכותית ולאפשר ליותר מפתחי תוכנה להנות ממנה. אנבידיה, שמחזיקה במונופול על שרתים ומעבדים לבינה מלאכותית הכפילה לפי ההערכה את מחירי המעבדים שלה מאז החל טרנד הבינה המלאכותית לפני כשנה וחצי, זמן רב אחרי שדסי כבר הוקמה - דבר שהאיץ בתורו את התמריץ לחפש פתרון שכזה.

"בבדיקות מסוימות המודל מהיר מזה של OpenAI גם ב-90%"

על מנת להפחית את עלויות החומרה, פיתחו בדסי אלגוריתמים המחליפים חלק מפעילות השבבים ומאיצים אגב כך את כח העיבוד. בתחילת דרכם סייעו בהפעלה של יישומי בינה מלאכותית פשוטים יחסית על גבי מכשירי קצה כמו טלפונים ורכבים, אלא שעם הזמן הבינו בחברה כי יוכלו לפתח באמצעות אותם האלגוריתמים מודלים של בינה מלאכותית לא פחות טובים מאלה של OpenAI או גוגל, ופנו לאמן מודלים בעצמם.

בחודש דצמבר שעבר רשמו הישג כאשר המודל שפותח בחברה, המכונה DeciLM, דורג במקום הראשון על ידי המדרגת הרשמית של מודלי הבינה המלאכותית, האגינג פייס, בקטגוריית המודלים הכוללים 7 מיליארד פרמטרים. דסי עקפה את שאר המתחרות בתחום הקוד הפתוח, כשהיא עוקפת את מודל לאמה של מטא ואת מיסטראל הצרפתית שגייסה לאחרונה 4 מיליארד דולר. מאז איבדה דסי את מעמדה כמובילת הטבלה, כאשר גוגל השיקה את המודל החדש Gemma, אך עדיין שומרת על יתרון ביחס למיסטראל ולטנסנט הסינית.

"הוצאנו שישה או שבעה מודלים בחצי שנה בעלויות ענן זעירות ביחס למה שמצליחות לעשות חברות אחרות, כמו מיסטראל למשל", אומר לגלובס ד"ר יונתן גייפמן, מנכ"ל החברה וממייסדיה, בראיון שנתן בחודש פברואר האחרון. "בבדיקות מסוימות המודל שלנו מהיר מזה של מיסטראל ו-OpenAI גם ב-90%". כעת, עליה להוכיח כי היא שומרת על מיקום גבוה גם במודלים הכוללים 15 ו-25 מיליארד פרמטרים.

דסי מתחרה בנישת הקוד הפתוח - בחברות כמו מיסטראל ומטא - ובכך היא משרתת באופן חינמי חברות שמעוניינות לקחת מודל קיים ועל בסיסו לפתח מודל משלהם. התשלום נעשה עבור השימוש בחבילת התוכנה המשלימה למפתחים שמעוניינים לעשות במערכת שימוש מסחרי ולבצע התאמות של המודל עבורם.

לפי ההערכה, החברה הצעירה מייצרת הכנסות בקצב שנתי של מיליוני דולרים בודדים (ARR) ומחזיקה כבר בעשרות לקוחות - בהן יצרניות רכב, מכונות ייצור ותעשייה, קמעונאות, סייבר, בריאות ופיננסים. בחברה לא מסגירים את רשימת הלקוחות, אך טוענים כי עד כה רכבים עושים שימוש במודלים שלה כדי לעבד במהירות רבה יותר את תמונת הדרך המתקבלת, וכי יצרן צ'ט-בוט עסקי גדול החליף לאחרונה את המודלים של מיסטראל ושל מטא באלה של החברה הישראלית.

לפני הסיכום על הרכישה עם אנבידיה דסי עמדה בצומת דרכים: האם לגייס מיליארדי דולרים כפי שעשתה המתחרה הצרפתית מיסטראל, ולהפוך לספקית מרכזית של מודלים של שפה ולהמשיך להתחרות במטא ובג'מה של גוגל, או דווקא להתמקד בצד המסחרי ולמכור כמה שיותר מודלים ותוכנות כדי לפתח בזמן הקרוב כל את השריר המסחרי שלה.