מטא (META) | ניתוח

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות • אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" • וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס
מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

במטא  של מארק צוקרברג לא חלמו שכך תיראה התגובה לדוח הראשון שלהם ל-2024. החברה פרסמה דוחות עם נתונים חזקים בשורה העליונה והתחתונה, אך המניה צנחה בכ-15% במסחר המאוחר וצפויה למחוק היום קרוב ל-200 מיליארד דולר משוויה. 

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות
צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; בשוק ממתינים לפרסום התחזיות להמשך
עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

הסיבה, כך מסבירים מומחים, טמונה בתחזיות לרבעון השני כמו גם בתחזיות לגבי ההכנסות מהבינה המלאכותית. מטא צופה הכנסות בגובה של בין 36.5 ל-39 מיליארד דולר ברבעון השני של שנת הכספים הנוכחית, נמוך יותר מההערכות שעמדו על 38.24 מיליארד דולר. במקביל, צוקרברג אמר בשיחת המשקיעים לאחר פרסום הדוח כי "משקיעים חכמים יבינו שהבינה המלאכותית היוצרת, דורשת עוד השקעות בשנים הקרובות ואנחנו הולכים לתקופת מעבר והסתגלות, כמו שהיה עם ה'סטוריס' וה'רילס' עד שנראה את הפירות". מיד לאחר מכן הירידה בערך המניה החריפה. המשקיעים כנראה נזכרו בתקופות שבהן החברה הייתה נחשבת לפחות יעילה. 

לדברי שחר כהן, מנכ"ל ומייסד לוסיד קפיטל, "וול סטריט מפנימה שבינה מלאכותית יוצרת לא מופיעה רק בצד ההכנסות של אנבידיה , אלא גם בצד ההוצאות בתקציב השוטף (OPEX) כמו גם בתקציב ההשקעות (CAPEX) של ספקיות שירותי המחשוב והענן. מה גם שבעיקר לא ברורה מה תהיה התשואה על ההון המושקע (ROIC), נתון שהמשקיעים החכמים מפוקסים עליו". 

"הציפייה הייתה שנראה כבר פירות בעולם הבינה המלאכותית ב-2024"

"הדוחות שמטא הציגה היו טובים, וזה לא רק בשורת הרווח או ההכנסות. אם למשל נסתכל על על קצב גדילת המשתמשים, הוא הגיע לנתוני שיא", אומר לגלובס אוראל לוי, מנהל השקעות בקרן טכנולוגיה במור קרנות נאמנות. 

"עם זאת, במבט קדימה סיפקה החברה תחזית מאוד שמרנית שמשקפת טווח של 14%-18% בהכנסות, כמו גם ההעלאה של שיעור ההוצאות התפעוליות". לדבריו, "השוק התעלם מכל מה שהיה חיובי בדוח. היו השקעות שכן התחילו להניב פירות, כמו למשל הרשת החברתית שהשיק צוקרברג, 'ת'רדס'", מוסיף לוי. "מה שמעניין את השוק עכשיו זו העובדה שמטא צריכה להוציא יותר כסף על עולם הבינה המלאכותית. הציפייה הייתה שנראה כבר פירות בעולם הבינה המלאכותית ב-2024, ואז השוק שואל את עצמו למה כעת החברה צריכה להשקיע יותר כסף בתחום? יתרה מכך, צוקרברג אף אמר שייתכן וההשקעה בתחום, וכתוצאה מכך ההוצאות בתחום, ימשיכו לגדול גם בשנת 2025. השוק בעצם חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות", מציין לוי ומוסיף כי "כדאי לציין שיש לחברה גם CFO חדשה, ויכול להיות שבדנ"א שלה היא מביאה גישה חדשה ושמרנית יותר כלפי פרסום התחזיות".

מה מייצר את אפקט הדומינו שגורר מניות נוספות למטה?

הדוחות שכל כך אכזבו את השוק צפויים להוביל בפתיחת המסחר היום לצניחה במניית מטא, וכתוצאה מכך לירידות גם בנאסד"ק וב-S&P 500. מטא בעלת משקל גדול בשני המדדים והיא מהווה כ-5% ממדד נאסד"ק. למרות זאת, ישנן חברות שייפגעו במיוחד. אמש, לאחר פרסום הדוחות של מטא, שורה של מניות, ביניהן אלפאבית (גוגל), צנחו בחדות.

בין החברות שצפויות להיפגע נמנות גם סנאפצ'אט ופינטרס. ליאור צימרמן, אנליסט בחדר המסחר של בנק הפועלים, אומר לגלובס כי "חלק משמעותי בשוק אלו תעודות סל, וזה קטליזטור אדיר שסוחף את השוק". לדבריו, מכירה של מניית מטא דרך תעודת הסל XLC לדוגמה, המורכבת מחברות מובילות בתחום התקשורת, משפיעה ישירות על חברות אחרות. "זהו סל שמטא מהווה ממנו כ-24%, ואחריה גוגל, שתופסת כ-13%. מכירה של הסל כולו בהכרח מורידה גם את מניותיהן של שאר חברות הסל, ולראיה, המניה של אלפאבית עצמה צנחה גם היא לאחר פרסום הדוחות", הוא מסכם. 

מטא הייתה השלישית מבין ענקיות הטכנולוגיה המכונות "שבע המופלאות" שפרסמה דוחות. הלילה צפוי להיות דרמטי במיוחד, כששתי ענקיות נוספות ידווחו - מיקרוסופט ואלפאבית. לדברי לוי ממור קרנות נאמנות, הפרסום הערב יצביע במידה רבה על הכיוון של השוק כולו בתקופה הקרובה, ועל מניית מטא בפרט. "אם מיקרוסופט תציג בדוחות שלה האצה, וחלק מהצמיחה שלה יגיע מתחום הבינה המלאכותית, אני לא אתפלא אם נראה תיקון לא רע במניה של מטא". 

בשורה התחתונה, הדוחות של מטא מספקים תמונת מצב מורכבת. למרות התוצאות החזקות ברבעון החולף, התחזיות המאכזבות לעתיד, בשילוב אי-הוודאות סביב התשואה על ההשקעות הגדולות של החברה בתחום הבינה המלאכותית, מטילות צל על העתיד הקרוב. תגובת השוק החריפה, הן לגבי מניית מטא והן לגבי חברות טכנולוגיה אחרות, מדגישה את החשיבות שהמשקיעים מייחסים לתחזיות ולאסטרטגיית הצמיחה ארוכת הטווח. כעת, כל העיניים נשואות לדוחות הקרובים של ענקיות הטכנולוגיה האחרות, שעשויים להבהיר את התמונה ולסמן את הכיוון של השוק בעתיד הנראה לעין.