זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock
מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

מזכר הבנות לרכישת מותג משקאות האנרגיה BLU (בלו) שופך אור על מה שמתברר כשוק הנהנה מרווחיות גבוהה במיוחד בישראל. חברת ייצור היינות והמשקאות הקלים כרמל קורפ , שבעלת המניות הגדולה בה היא קרן ההשקעות קדמה, עשויה לשלם עד 450 מיליון שקל (במספר תשלומים) עבור מותג המשקאות שמחזיקה כיום קבוצת SFS של ענאן שמשום.

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים
מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים
יצרנית משקאות האנרגיה בלו ופרשת זיוף נתוני המיחזור

מדובר בתג מחיר למותג בלו הגבוה בכ-20% משווי השוק שבו נסחרת הרוכשת, כרמל קורפ, בבורסה בתל אביב. המחיר, מדווחת הרוכשת, צפוי לשקף מכפיל רווח לפני פחת, מסים והפחתות (EBITDA) של 6.25 לבלו, הגוזר לו EBITDA שנתי של מעל 70 מיליון שקל. 

בקופתה של כרמל קורפ היו נכון לסוף 2023 רק  42 מיליון שקל, כך שהרכישה תדרוש ממנה גיוס מקורות מימון משמעותי לצורך הרכישה.

מזכר ההבנות לרכישת פעילות המותג בלו בארץ ובחו"ל כולל התחייבות של הצדדים לתקופת בלעדיות בת 90 יום, שניתנת להארכה בפרק זמן דומה בהמשך. במהלך תקופה זו תבצע כרמל קורפ בדיקת נאותות, ובהתקיימות התנאים המתלים, כולל אישור הממונה על התחרות, תוכל להשלים את ביצוע העסקה. 

כרמל קורפ, בניהולם של המנכ"ל נדב ארנס ארד והיו"ר גלעד הלוי מקרן קדמה, מחזיקה כיום ביקבי כרמל (מהיקבים המובילים בישראל) וכן ב-30% ממניות חברת המשקאות הקלים יפאורה. החברה נסחרת בשווי של 372 מיליון שקל, לאחר איבדה כמחצית משווייה בשלוש השנים האחרונות.

החברה סיימה את שנת 2023 עם הכנסות של 326 מיליון שקל, גידול  של 18%, ובשורה התחתונה רשמה רווח נקי של כ-30 מיליון שקל, מול הפסד של 4 מיליון שקל בשנה שקדמה לה. 

בעליו הנוכחי של המותג חשוד בהונאה

מתחרה בולט של המותג בלו בישראל הוא משקה האנרגיה XL, שמייצרת ומשווקת חברת טמפו. בדוחות הכספיים לסיכום השנה שעברה ציינה טמפו כי ההכנסות ממכירת משקאות האנרגיה "מהוות חלק משמעותי מסך הכנסות החברה בקבוצת המוצרים משקאות מתוקים", מה שמלמד גם כן על האטרקטיביות הטמונה בתחום זה.

טמפו ציינה בדוחות כי היא מחזיקה בהסכם ייצור ושיווק של משקאות האנרגיה שלה מול תאגיד XL Energy הבינלאומי, המספק  לה את התמציות לייצור המשקאות. XL העולמית העניקה לטמפו מאז 2009 את הבלעדיות לייצור המשקה, והיא בתוקף עד לסוף העשור הנוכחי, כאשר בנוסף החברה החלה לשווק את המשקה גם בקפריסין.

מתחרה גדול נוסף של המותג בלו בשוק משקאות האנרגיה הוא המותג רד בול (Red bull), שנחשב לחלוץ תחום משקאות אלה בעולם, ומשווק על-ידי סידס בישראל. מותג נוסף הוא מונסטר (Monster), שמייצרת ומשווקת החברה המרכזית לייצור משקאות קלים (קוקה-קולה ישראל).

בדצמבר האחרון נעצר שמשום, בעליו הנוכחי של המותג BLU, בחשד להונאה בענף המיחזור. הוא נעצר יחד עם גורמים נוספים, כאשר לפי החשד הם ביצעו לכאורה הונאה בסכום של כ-335 מיליון שקל. במסגרת החקירה נחקרים חשדות לקבלת דבר במרמה, זיוף, רישום כוזב במסמכי תאגיד, עבירות על פקודת המכס ועבירות על חוק המע"מ-חשבוניות פיקטיביות, לצד עבירות כלכליות נוספות.

מהחקירה עולה כי החברה, כיבואנית של מכלי משקה, הייתה אמורה לאסוף בשנים 2019-2020 מכלי משקה ריקים מסומנים בשיעור של 73% בכל שנה או 77% מסך מכלי המשקה שהיא שיווקה בממוצע דו-שנתי, וכן למחזר 90% ממכלי המשקה שאספה. למרות שדיווחה למשרד להגנת הסביבה כי עמדה ביעדים (למעט יעד המיחזור לשנת 2019), החברה לא סיפקה אסמכתאות מספקות, והמשרד שוקל אי-הכרה בדיווח על היעדים וקביעת תשלום כפל פיקדון בהיקף של כ-100 מיליון שקל.

*** חזקת החפות: החשודים בפרשה לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.