טייס הקרב שהקים חברת מציאות מדומה וגייס אותה לטיפול בנפגעי המלחמה

ערן אור הקים את XRHealth ב-2016 בעקבות פריצת דיסק שחווה. מאז החברה פועלת בעיקר בארה"ב ומציעה טיפולים בתחום הפיזיותרפיה, הכאב והטראומה באמצעות מציאות מדומה • כשפרצה המלחמה, הוא החליט להשיק במהירות את המוצר גם בישראל, מוקדם מכפי שתכנן

ערן אור, מנכ''ל ומייסד חברת XRHealth / צילום: יח''צ
ערן אור, מנכ''ל ומייסד חברת XRHealth / צילום: יח''צ

כשערן אור, מייסד ומנכ"ל XRHealth, שמע על אירועי ה-7 באוקטובר, היו לו בראש שני דברים: פצועים ופגועי נפש. החברה שהקים ופעלה אז בעיקר בארה"ב מתמחה בדיוק בשני התחומים הללו, ויש לה ניסיון בעבודה עם ה-VA, רשת בתי החולים והמרפאות לחיילים משוחררים בארה"ב. 

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי-פעם
סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

"ב-8.10 כבר הייתי על מטוס עם ערכות לתרומה", הוא מספר בראיון לגלובס. "כתבתי ברשתות החברתיות, 'מי רוצה ערכות טיפול?' וההיענות הייתה מעל ומעבר למה שציפינו. קיבלנו בקשות למאות אלפי ערכות. היה ברור שהמוצר שמוריד עומס מהמטפלים ומאפשר להם לתת רפואת חירום לכמה שיותר אנשים הוא נחוץ".

XRHealth, שמרכז הפיתוח שלה נמצא בישראל, תמיד רצתה לפעול גם בארץ אך חיכתה לתזמון הנכון. היא ביקשה לצבור ניסיון וקבלות בארה"ב כדי לשכנע גם את השוק הישראלי בכדאיות השימוש במוצריה. ברגע אחד, הביקוש עלה בהרבה על ההיצע. "אז מתוך המטוס כתבתי להנהלה שלי, 'חבר'ה, השקה בישראל'".

"ההשקה הכי חזקה למוצר מציאות מדומה"

האתגר הראשון היה להתקין במהירות 500 יחידות של המכשיר. "פנינו לקבוצת חובבי VR מישראל, ובתוך חצי שעה מתנדבים מכל הארץ התגייסו. היינו צריכים מקום להתקין בו את המערכות, ואורן פרקטים משהם נידב לנו את חנות הפרקטים שלו".

משרד הבריאות הבין את הפוטנציאל די מהר, אומר אור. "בשלב מסוים, במחלקת החדשנות של המשרד החליטו אילו ערכות הולכות לאן ובסוף התקנו ב-50 מוסדות. גייסנו מתנדבות להפעלת הסימולטורים, עם רקע מחיל האוויר, גייסנו והכשרנו במהירות 350 מטפלים, ועשינו 60 אלף שימושים בתחום של הפחתת לחץ וחרדה, תחילה בעיקר לילדים ולצוותים רפואיים". כעת, בשלב ההשקה הנורמלית והאיטית יותר, משלבת החברה גם את יכולות הטיפול שלה בהלם קרב וטראומה.

טיפול במציאות מדומה. לחברה 150 קליניקות וירטואליות / צילום: יח''צ
 טיפול במציאות מדומה. לחברה 150 קליניקות וירטואליות / צילום: יח''צ

"זו כנראה ההשקה הכי חזקה שנעשתה למוצר מציאות מדומה לטיפול נפשי אי-פעם בעולם, וכעת כתוצאה מהסיפור הזה, ישראל מובילה את התחום", אומר אור. "בעוד שבארה"ב אנחנו מתמקדים בטיפול במחלות כרוניות, ונותנים חבילה של טיפול פיזיותרפי, טיפול בכאב וטיפול בפן הנפשי של המחלה הכרונית, בארץ החלטנו להתמקד בתחום הנפשי.

"אם עד כה החסם בשוק הישראלי היה ביקוש לא ברור, כעת הבעיה היא שאין מספיק מטפלים. המוצר שלנו מאפשר למטפל אחד להגדיל את מספר הטיפולים שלו פי עשרה, והיעד שלנו הוא להגדיל את הקיבולת שלו פי 100, ועל כך אנחנו עובדים. אבל אני לא מאמין בתוכנה בלבד. קלינאי תמיד יהיה חייב להיות מעורב בתהליך".

"החברה כמעט נסגרה ארבע פעמים"

XRHealth הוקמה ב-2016. "הייתי טייס F-16 ואובחנה אצלי פריצת דיסק צווארית", מספר אור. "כשהייתי בשיקום, זכרתי את הסימולציות מתחום הטיסה ועלה לי הרעיון לשלב מציאות מדומה בתהליך הזה. באותו זמן, אשתי עשתה פוסט-דוקטורט בבוסטון. ידעתי כמובן שאף אחד לא יעסיק אותי כטייס F16 בארה"ב, אז חשבתי שאולי זו הזדמנות טובה להקים חברה". זה קרה בשנה שבה הושק מכשיר האוקולוס הראשון (משקפי מציאות מדומה) לציבור הרחב. כלומר, מציאות מדומה עדיין לא הייתה ממש מוצר צריכה.

השיווק בארה"ב אינו טריוויאלי, והגעת לזה בלי ניסיון - לא בשיווק ולא במכשור רפואי.
"לא תמיד הכול היה ורוד. החברה כמעט נסגרה איזה ארבע פעמים. בתחום הבריאות, כדי להצליח צריך קודם כול הוכחה קלינית ואישור FDA, אבל אחרי זה אף לקוח לא מחכה לך בדלת. הלקוחות הם אלפי חברות ביטוח שלא תלויות זו בזו, ולכל אחת מהן צריך להראות היגיון כלכלי בשימוש במוצר. ואז צריך גם שהמטפלים יחשבו שזה רעיון טוב, תוך שקלול האינטרסים שלהם, וגם שהמטופלים ירצו להשתמש במוצר.

"אחד הלקחים שלנו היה שמערכת הבריאות מוכנה להטמיע מוצרים שנותנים הרבה ערך במוצר אחד. העניין הוא לא רק הערך הכלכלי, אלא ההשקעה הנדרשת בשינוי צורת העבודה שלה ובחיבור למערכות המידע של הארגון. לכן התרחבנו מפיזיותרפיה בלבד לתחום הקוגניטיבי ובריאות הנפש.

טיפול במציאות מדומה של XRHelath / צילום: XRHelath
 טיפול במציאות מדומה של XRHelath / צילום: XRHelath

"בכל זאת, למרות תוצאות קליניות מעולות, לא הצלחנו מיד לפתור את בעיית החדירה למרפאות. אז החלטנו לפתוח קליניקות שלנו. היום אנחנו מפעילים 150 קליניקות וירטואליות עם מטפלים משלנו. רצה הגורל שפתחנו אותן ממש לפני הקורונה, והסגרים נתנו תנופה אדירה לפעילות שלנו. אי-אפשר היה לבצע טיפולי פיזיותרפיה או תרגול קוגניטיבי לשיקום פנים אל פנים, אז חברות הביטוח היו מוכנות לשלם על המוצר שלנו".

לדברי אור, הבחירה להפעיל קליניקות היא "מהלך קיצוני שכרוך באין סוף חוזים ומנהלות, ומאוד זר למשקיעי הייטק, אבל לחברה שרוצה לשנות את הדרך שבה פועל השוק שלה, זה כמעט הכרחי".

אז היום יש לכם שיפוי ביטוחי בארה"ב שמאפשר לכם רווחיות?
"בארה"ב היום כל הטיפולים משופים. בימים אלה אנחנו מתרחבים לספרד, אחרי שרכשנו שם חברה בתחום בריאות הנפש".

ובישראל?
"עד כה כמעט הכול היה בהתנדבות, בהשקעה של מיליוני דולרים מצדנו. זה התאפשר כי המשקיעים שלנו הסכימו לעזור למדינה במצוקה, אף שלא כולם ישראלים או יהודים. עכשיו אנחנו במו"מ עם הקופות לפעילות מסודרת". בין המשקיעים: LG, HTC, AARP, ברידג'ס ישראל, קרן ההשקעו אסאביס ומועדון הצרכנות הגדול בארה"ב לגיל השלישי.

"כל החברות הגדולות נכנסות לתחום"

איך מתבצע הטיפול?
"יש לנו ארבע טכניקות לטיפול ראשוני בחרדה ובטראומה. הראשונה, וכנראה הכי טובה, היא EDMR, טכניקה שאולי באופן מפתיע היא מוכחת מחקרית ומקובלת מאוד. בטכניקה הזאת משחזרים את הטראומה תוך ביצוע תנועות עיניים מסוימות. איכשהו זה מאפשר למטופלים לאתחל התמודדות טובה יותר איתה.

"שיטה שנייה היא חשיפה מבוקרת - נניח, רק שומעים את הקול של הסירנה ובהדרגה מציגים יותר ויותר מהסיטואציה. חייבים מעקב צמוד של מטפל כדי לוודא שהחשיפה אכן מביאה לשיפור.

"טכניקה שלישית היא CBT, סדרת תרגילים שמשנים את צורת החשיבה על הטראומה, והרביעית היא מיינדפולנס, תרגילי נשימה ומיקוד ברגע הזה".

בארה"ב, נוספים למערכת הזאת גם תרגילי פיזיותרפיה והתמודדות קוגניטיבית עם כאב. המערכת אוספת מידע על הטיפול, כך שהיא חלק משינוי נרחב בתחום השיקום והטיפול הנפשי, שהופך מבוסס מידע.

אור צופה גדולות ונצורות לשוק המציאות המדומה בעתיד, כשתהפוך לכלי תקשורת מרכזי. "כבר היום חלק גדול מהמציאות וירטואלי. לאנשים נראה טבעי להיות באינטראקציה דרך האגודל שלהם, אבל לא כך נתקשר עם העולם בעתיד. מאחר שאנחנו אנשים תלת-ממדיים, נעשה אינטראקציה תלת-ממדית. כל החברות הגדולות נכנסות לתחום, ונכון שכבר אולי 30 שנה אומרים את זה, אבל עכשיו באמת מרגישים שזה מגיע".

לדברי אור, החברה מכניסה "מספר דו-ספרתי של מיליוני דולרים" וגייסה עד כה 45 מיליון דולר. אבל גיוס הון אף פעם לא בא בקלות, הוא מבהיר. "מציאות מדומה תמיד אופיינה בגלים של נסיקה ונפילה. כל משקיע שמדברים איתו כבר שמע בעבר שהנה השנה זה יפרוץ, ובריאות היא ממילא שוק קשה. ב-2021 גייסנו בשוויים מכובדים, אבל אנחנו מבינים שמשקיעים היום מחפשים רווחיות. אם הכול יעבוד נכון, נוכל לספק את זה עד סוף השנה. בעיניי זו גם הדרך הנכונה לבנות עסקים, לא על בסיס צמיחה בלבד".