נציב השופטים פורש ללא מחליף נוכח התנגדות לוין למנות שופט עליון בדימוס

שר המשפטים יריב לוין מבקש לשנות את השיטה הקיימת ולמנות לתפקיד נציב התלונות שופט מחוזי בדימוס - ולא שופט עליון בדימוס כפי שהיה ב-20 השנים האחרונות • מ"מ נשיא העליון עוזי פוגלמן מתנגד לכך • הנציב הפורש אורי שהם כתב ביקורת קשה על כך שטרם מונה לו מחליף: "פעילות הנציבות נגדעת עתה במחי יד וללא כל הצדקה"

השופט בדימוס אורי שהם, נציב תלונות הציבור על שופטים היוצא / צילום: ליאור מזרחי
השופט בדימוס אורי שהם, נציב תלונות הציבור על שופטים היוצא / צילום: ליאור מזרחי

נציב תלונות הציבור על השופטים, שופט העליון בדימוס אורי שהם, פורש לאחר חמש וחצי שנים ללא מחליף. הסיבה שלא מונה לו מחליף היא התנגדותו של שר המשפטים יריב לוין למנות לתפקיד שופט עליון בדימוס, כפי שהיה ב-20 השנים האחרונות. 

המהפכה המשפטית עדיין פה: המהלך החדש של רוטמן והתגובה של נציב השופטים
שופט העליון בדימוס אורי שהם צפוי להתמנות ליו"ר הוועדה המייעצת למינוי בכירים
דוח נציבות התלונות על השופטים: כשליש מהתלונות המוצדקות - בשל התמשכות ההליכים

לפי החוק, נציב תלונות הציבור על השופטים מתמנה על-ידי הוועדה לבחירת שופטים, לפי הצעה המוסכמת על-ידי שר המשפטים ונשיא בית המשפט העליון כאחד.

לוין מבקש לשנות את השיטה הקיימת ולמנות לתפקיד הנציב שופט מחוזי בדימוס. בין השמות שעלו לתפקיד - שופט המחוזי בדימוס דוד רוזן, ששימש כנציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות. 

מנגד, ממלא-מקום נשיא בית המשפט העליון, השופט עוזי פוגלמן, מתעקש שמאחר שנציב התלונות דן בעניינם של כלל השופטים, בהם נשיא בית המשפט העליון ושופטי העליון - מן הראוי שמי שידון בכך יהיה שופט שהיה בערכאה הגבוהה ביותר. 

פוגלמן הציע לתפקיד הנציב מספר שופטי עליון בדימוס, אך לוין התעקש שלא ימונה שופט עליון. 

ביקורת קשה

הנציב הפורש שהם כתב ביקורת קשה על כך שלא מונה לו מחליף. באיגרת הפרידה שלו הוא כתב: "למרבה הצער, עד היום טרם מונה נציב חדש. כדבר הזה לא אירע מאז הקמת הנציבות בשנת 2003. משלא מונה נציב חדש, אין בידי הנציבות להשלים את טיפולה בתלונות בהן טרם ניתן החלטה; לטפל בהצהרות הון ששופטים, קאדים ודיינים מחויבים להגיש לה על-פי החוק".

שהם מציין כי מאז הקמתה טיפלה הנציבות בכ-1,000 תלונות לשנה. "צר לי שכלל פעילות זו נגדעת עתה במחי יד וללא כל הצדקה, ושאפשרויות נוספות שנבחנו לא צלחו". 

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד עמית בכר, מסר בתגובה: "מכתבו של נציב תלונות הציבור היוצא, השופט בדימוס אורי שהם, הוא דגל שחור המסמן לנו שהמהפכה המשטרית חיה ובועטת. לצערי השר יריב לוין מכשיל את תפקודו של גוף הביקורת על מערכת המשפט, כדי שיוכל לטעון שהמערכת לא מבקרת את עצמה, ובכך הוא ממשיך את המהלכים המשולבים לייצר כאוס ולפגוע באמון הציבור ברשות השופטת. לא מאוחר לתקן". 

הניסיון של רוטמן  

כבר במרץ קיים יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, דיון בוועדה כדי לקדם מחליף לשהם שאינו שופט בית משפט עליון בדימוס, כפי שהיה ב-20 השנים האחרונות. הדיון כונס לבקשת ארגוני ימין משפטיים, בהם הפורום המשפטי למען ישראל והתנועה למשילות ודמוקרטיה.

רוטמן ניסה לקדם, במסגרת דיון הפיקוח על נציבות תלונות הציבור על שופטים, את עמדתו שהנציב הבא לא יהיה שופט בית המשפט העליון בדימוס: "אני קורא לחברי הוועדה לבחירת שופטים לפעול לכך שנציב התלונות הבא לא יבוא מקרב שופטי העליון", פתח רוטמן את הישיבה. "מן הראוי שהבחירה לא תיעשה בצורה פוליטית, ולו דעתי תישמע, הייתי מציע שהוא ייבחר ברוב של 80 חברי כנסת בהצבעה חשאית בכנסת".

שהם נכח בישיבה והגיב לטענה כי יש ניגוד עניינים לשופט עליון לדון בתלונות נגד שופטי עליון אחרים. "אין פה ניגוד עניינים", אמר. "ברגע שהוועדה ממנה, אין תלות. אני לא צריך להודות על הבחירה. זה כמו שתאמר שאם שופט נבחר על-ידי הוועדה, אז הוא בניגוד עניינים".

עוד הוסיף שהם כי לאחר המינוי "יש נתק מוחלט בין התפקיד שלי לבין שופטי בית המשפט העליון. אם יש מקרה שלא הייתי יכול לברר בגלל חברות או קרבה מיוחדת - לא הייתי מטפל".

לדבריו, "אנחנו יודעים לעשות את הניתוק מהתפקיד הקודם לתפקיד הנוכחי. באופן אישי לא חשתי שום בעיה לטפל בתלונות על שופט בית המשפט העליון". 

"לוין ממשיך בהפיכה" 

ח"כ עו"ד אפרת רייטן, חברה לשעבר בוועדה לבחירת שופטים, מסרה בתגובה: "בחסות המלחמה בוחר לוין להמשיך את ההפיכה המשטרית, לפגוע במעמד בית המשפט ומקצועיותו ולא למנות נציב לתלונות על השופטים.

"הנציבות, שנועדה לפקח על עבודת השופטים ולתת שירות לאזרחים, מבוטלת הלכה למעשה על-ידי התעקשותו של שר המשפטים למנות נציב ללא ניסיון שיפוטי עשיר והבנה במערכת השיפוטית. וכך הנציבות לטובת הציבור נסגרת אחרי כ-20 שנה".