הבורסה בת"א | סיקור שוטף

הבורסה המקומית ננעלה בירידות; פורמולה מערכות ומג'יק ירדו בכ-5%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% • או.פי.סי אנרגיה תקים לאינטל תחנת כח • חוזה גדול לאלביט ממשרד הביטחון • זוהר לוי, בעל השליטה בסאמיט הופך לבעל המניות הגדול בפז • IBI: "ללא התאמות מצד הממשלה, צפוי גירעון של לפחות 8%-7.5% • וגם, בגולדמן זאקס אומרים שהמושג "שבע המופלאות" צריך לצאת לגמלאות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:30

הבורסה בתל אביב ננעלה בירידות שערים. מדד ת"א 35 איבד מערכו 0.3% ות"א 90 ירד ב-1.6%. בקרב המדדים הענפיים, בלטו לשלילה מדד ת"א נדלן שירד ב-1.6% ות"א ביטוח שהשיל מערכו כ-1.2%.

מחזור המסחר הסתכם בכ-1.8 מיליארד שקלים.

בלטו לשלילה מניות פורמולה מערכות , מג'יק , וואן טכנולוגיות , אל על  ונאייקס .

מנגד, דלתא מותגים , משק אנרגיה , קמטק  ופלסאון תעשיות  ננעלו בעליות.

בשוק האג"ח המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים ננעלו בעליות קלות. אגרות החוב הממשלתיות ירדו קלות כאשר התשואה על אג"ח ל-10 שנים נסחרה סביב 4.8% והתשואה על אג"ח לשנתיים עמדה על 4.82%.

בשוק המט"ח המקומי, השקל מתחזק בכ-1% מול המטבעות הזרים. שער הדולר-שקל עומד בשעה זו על 3.669 שקלים ושער האירו-שקל נסחר סביב 3.98 שקלים.

17:01

הירידות בתל אביב מתחזקות. מדד ת"א 35 משיל מערכו 0.8% ות"א 90 צולל ב-1.6%. 

חברת אפי נכסים , העוסקת בהקמה של מבנים לתעשיה, למשרדים ולמסחר בארץ ובחו"ל פרסמה את תוצאותיה הכספיות מוקדם יותר: הרווח התפעולי הנקי (NOI), הסתכם ברבעון הראשון של השנה בכ- 222 מיליון שקל לעומת כ-178 מיליון שקל אשתקד, גידול של כ-25%. הגידול נובע בעיקר משיפור בביצועי הפרויקטים השונים והשלמת פרויקטים במהלך שנת 2023 שהשפעתם באה לידי ביטוי השנה. 

תזרים המזומנים השוטף (FFO)  ברבעון הראשון של השנה הסתכם בכ-95.5 מיליון שקל לעומת כ-79.1 מיליון שקל אשתקד, גידול של כ-21%. העלייה לעומת אשתקד נובעת מאכלוס פרויקטים, עליה בתפוסות ועלית שער האירו ביחס לשקל אשר קוזזה בצורה ניכרת כתוצאה מהעלייה בהוצאות המימון של החברה. 

15:43

הירידות בבורסה ממשיכות. מדד ת"א 35 יורד ב-0.3% ות"א 90 משיל מערכו 1.3%. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א בנקים 5 משיל מערכו 0.9%.

במסגרת עונת הדוחות, אלוני חץ  דיווחה הבוקר כי ההפסד הנקי הסתכם ברבעון הראשון לכ-340 מיליון שקל, לעומת כ-218 מיליון שקל ברבעון המקביל. בדוחות החברה צוין כי ההפסד ברבעון הראשון נבע בעיקרו מהפסדי שערוך של כ-416 מיליון שקל, שהושפעו בעיקר מעליית שיעור היוון נדל"ן להשקעה בארה"ב ובבריטניה. ה- FFO של אלוני חץ ברבעון הראשון הסתכם ב-148 מיליון שקל, לעומת 168 מיליון שקל בתקופה המקבילה.

15:05

אחת מקרנות הגידור הגדולות במשק - נוקד קפיטל, של רועי ורמוס ושלומי ברכה, מביעה אמון באחים אמיר בעלי הבית החדשים של שופרסל. הקרן רכשה מניות של שופרסל בסכום של 232 מיליון שקל והפכה לבעלת עניין ברשת הסופרמרקטים (5.3%). 

מדובר בהבעת אמון גלויה של נוקד קפיטל בשופרסל, הדיווח של שופרסל מציג פרטים עדכניים נוספים על נוקד קפיטל של רועי ורמוס ושלומי ברכה. המניות נרכשו במחיר נמוך ב-3% מהמחיר שבו נסחרה שופרסל הבוקר. 

14:21

קליל תעשיות  מסכמת את הרבעון הראשון של 2024: ההכנסות ברבעון הסתכמו ב-75.6 מיליון; הרווח הנקי הסתכם ב-3.1 מיליון שקל. התזרים מפעילות שוטפת ברבעון הסתכם ב-22.3 מיליון שקל; לחברה יתרת מזומנים, פקדונות והשקעות לזמן קצר בסך 137.7 מיליון שקל -

בנוסף החברה רכשה החברה מניותיה בסך של כ-1.5 מיליון שקל במסגרת התכנית לרכישה עצמית של מניותיה בהיקף של עד 4.5 מיליון שקל. 

13:07

עוד יום של מסחר הפכפך - המסחר בתל אביב עובר כעת לירידות שערים - מדד ת"א 35 יורד ב-0.5% ומדד ת"א 90 ב-1.4%. מדד הבנקים שנפתח הבוקר בעליות משיל כעת  0.7%.

השקל מתחזק היום (ג') מול הדולר והאירו בכ-0.8% ונסחר ב-3.67 שקלים לדולר וב-3.99 שקלים לאירו.

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות: "היצעי מט"ח מצד הסקטור העסקי בימים של פעילות מצומצמת בשוק המט"ח, גוררים לעודפי היצע ולייסוף השקל. המגמה החיובית בשוק המניות, תורמת להיצעי מט"ח מצד הגופים המוסדיים, כאשר בהיעדר אירועים ביטחוניים חריגים, השקל שב ומתחזק לעבר רמת השפל של השבוע שעבר בקרבת 3.66 שקלים. אין שינוי בהערכתנו, לפיה, שוק המט"ח המקומי צפוי להמשיך ולהגיב לאירועים בזירה הביטחונית, דבר אשר עשוי לתמוך בתנועה בתחום שערים רחב".

11:57

בדומה לאתמול, לאחר שנפתח בעליות, המסחר נרגע כעת ועובר למגמה מעורבת. ת"א 35 נסחר ביציבות סביב מדד הבסיס ומדד ת"א 90 יורד ב-0.6%, מדד הבנקים נחלש מעט ועולה ב-0.3%. 

10:53

חברת או פי סי אנרגיה  דיווחה היום על תוצאותיה הכספיות לרבעון הראשון לשנת 2024:  הרבעון  נחתם בצמיחה של כ-25% ב-EBITDA המתואם לכ-345 מיליון שקל. 
במגזר ה-Energy Transition בארה"ב החברה ממשיכה להציג EBITDA חזק ויציב של 178 מיליון שקל. 
החברה עדכנה לאחרונה על מזכר עקרונות עם קרן אמריקאית להשקעה בפעילות האנרגיה המתחדשת בארה"ב וכן מזכר הבנות עם אינטל להקמת תחנת כוח בהספק של עד 650 מגה וואט. 

10:29

המסחר בתל אביב מתנהל כעת בעליות כשמדד ת"א 35 עולה ב-0.7%, מדד ת"א 90 ב-0.2% ומדד הבנקים ב-0.5%. 

אלביט מערכות  הודיעה הבוקר שקיבלה הזמנה ממשרד הביטחון בסכום מצטבר של 760 מיליון דולר. באלביט מציינים שמאז תחילת המלחמה באוקטובר, חווה החברה עלייה משמעותית בהזמנות ממשרד הביטחון. המגמה הזאת, אומרים בחברה, צפוייה להמשך. 

10:04

המסחר בתל אביב נפתח הבוקר במגמה חיובית כשמדד ת"א 35 עולה ב-0.7%, מדד ת"א 90 ב-0.2% ומדד הבנקים ב-0.5%. 

עלבד  מפרסמת את דוחות הרבעון הראשון ומעדכנת על המשא ומתן עם לאומי פרטנרס. במהלך הרבעון הראשון, החברה הציגה המשך שיפור בתחום פעילות המגבונים הלחים, המהווה תחום הפעילות העיקרי של החברה.

בנוסף, החברה הציגה רווח תפעולי בשני תחומי הפעילות הנוספים, פעילות הבדים ופעילות ההיגיינה הנשית. ההכנסות ברבעון עמדו על כ-416 מיליון שקלים לעומת כ-413 מיליון שקלים ברבעון המקביל, הודות לגידול בהכנסות מסגמנט המגבונים הלחים.

הרווח התפעולי השתפר משמעותית, כאשר עמד על כ-25.7 מיליון שקלים לעומת כ-16.9 מיליון שקלים ברבעון המקביל, בעיקר לאור השיפור במרווחים בתחום המגבונים הלחים שעמד על 7.1% לעומת 1.8% ברבעון המקביל, שנבע מגידול במכירות, שיפור בעלויות והתחזקות שער האירו.

הרווח הנקי מפעילות נמשכת עלה ל-9.5 מיליון שקלים, לעומת 6.95 מיליון שקלים ברבעון המקביל.

בסגמנט ההיגיינה הנשית, ההכנסות ירדו בכ-27% לעומת הרבעון המקביל, הרווח התפעולי (שנחשב לחיובי מבין המגזרים) נשחק מרמה של 14.3% לרמה של 6.3% הודות לירידה בהכנסות ועלויות פיתוח למוצרים חדשים.

את הקיטון בתחום ההיגיינה הנשית החברה מסבירה בעודפי מלאי ברשתות בארה"ב, המהווים כ-87% מהמכירות בתחום. במוצרים מסוג זה ישנה מחזוריות. כאשר הביקוש עולה הרשתות מבצעות הזמנות גדולות כדי לתקן את המלאי ולאחר מכן מצמצמות הזמנות כדי לתקן בחזרה את רמות המלאי.

סגמנט ההיגיינה הנשית מקבל הבוקר זרקור הודות להודעת החברה כי מזכר ההבנות על לאומי פרטנרס, שבחנה כניסה כשותפה לפעילות ההיגיינה הנשית לא הגיעה לכדי הסכם מחייב וההשקעה בחברה לא תצא אל הפועל.

08:16

בשוק המט"ח השקל מתחזק הבוקר ב-0.5% מול הדולר והאירו ונסחר ב-3.68 שקלים לדולר וב-4.0 שקלים לאירו. 

07:58

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

1. שוק המניות

המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת. אתמול, לאחר יום תנודתי שהחל בעליות על רקע הדיווחים על מותו של נשיא איראן, אחר כך עבר המסחר לירידות וננעל לבסוף במגמה חיובית. מדד ת"א 35 קפץ בכ-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו 0.6%. בלט לחיוב מדד ת"א בנקים שקפץ בכ-1.6%.

המנהלת שמשוכנעת שהאינפלציה טובה לשוק המניות, וטיפ הזהב שלה למשקיעים 

שניים מהבנקים הגדולים בישראל פירסמו אתמול בבוקר את דוחות הרבעון הראשון.

בנק הפועלים  רשם ברבעון הראשון של שנת 2024 רווח נקי של כ-1.94 מיליארד שקל. מדובר ברווח דומה מאוד לזה שנרשם ברבעון האחרון של השנה שעברה ולזה שנרשם ברבעון המקביל אשתקד. השינוי ברווח מול הרבעון המקביל נובע בעיקר מקיטון בסך הכנסות הבנק (ירידה של כ-5%), לאור שינוי בסביבת הריבית והאינפלציה.

הרווח הנקי של דיסקונט   הסתכם ברבעון הראשון של השנה ב-1.05 מיליארד שקל. אמנם מדובר על עלייה של 14.3% ביחס לרבעון הרביעי של 2023, אך זוהי ירידה של 17.3% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, אז רשם דיסוקנט רווח של 1.27 מיליארד שקל. הירידה הזאת מוסברת על ידי הבנק בשינוי בעליית המדד וכן מצמצום פער הריבית.

ניתוח | הרווח ירד, הדיבידנד גדל והמס החדש נכנס לפעולה: מאחורי דוחות הפועלים ודיסקונט 

מניית פז נפט , זינקה בחדות לאחר שדווח לקראת סיום המסחר כי חברת סאמיט רכשה באמצעות חברה בת כ-675,234 מניות של פז ובעקבות רכישה זו שיעור ההחזקה של החברה בהונה המונפק של פז יעמוד על כ- 16%. 

זוהר לוי, בעל השליטה בחברת הנדל"ן המניב סאמיט מוציא לפועל את תוכניתו והופך לבעל המניות הגדול בפז. 

נראה כי מאז שהצליחו האחים יוסי ושלומי אמיר להפוך כך לבעלי הבית בשופרסל, על ידי רכישת 24.99% ממניותיה מהמוסדיים, מנסים אנשי עסקים ללכת במתווה דומה שיבצר את כוחם בחברות ציבוריות שהתנהלו ללא גרעין שליטה. האחים אמיר לבסוף נאלצו להשית על עצמם את הוראות הדין לבעלי שליטה, לאחר שיח וסיג רשות ניירות ערך. 

אנרג'יקס  עלתה ב-3% לאחר שרשמה ברבעון הראשון הכנסות של 230 מיליון שקל לעומת הכנסות של 183 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד - עלייה של 26%. אנרג'יקס מאשררת את התחזיות לשנת 2024: הכנסות בטווח של 920-1,020 מיליון שקל ו- EBITDA פרויקטאלי בטווח של 760-840 מיליון שקל.

ניתוח | מפחדים מהתיקון? המחקרים שבדקו מה קורה כשמשקיעים במדד S&P 500 בשיא 

המסחר באסיה מתנהל הבוקר ברובו  בירידות שערים - מדד שנגחאי יורד ב-0.4%, הנג סנג  ב-2% וקוספי הדרום קוריאני ב-0.5%, הניקיי עולה ב-0.2%. 

החוזים עתידיים בוול סטריט נסחרים ביציבות סביב מדד הבסיס. 

אתמול ננעל המסחר בארה"ב במגמה מעורבת: הנאסד"ק עלה ב-0.6% ולשיא כל הזמנים (שוב), ה-S&P 500 הוסיף לערכו 0.1% והדאו ג'ונס ירד ב-0.5%.

מנכ״ל ג'יי פי מורגן , ג'יימי דיימון, רמז שהוא צפוי לפרוש מתפקידו בתוך בפחות מ-5 שנים. דיימון מנהל את הבנק החל ב-2005 ומניית החברה עלתה בתקופתו ב-716%. "עדיין יש לי את האנרגיה שתמיד היתה לי", הוא אמר, "כשתיגמר לי, עליי לעזוב". דבריו הפילו את מניית החברה אתמול ב-4.5% וזו גרמה לירידה במדד הדאו ג'ונס. 

מיקרוסופט הכריזה  על השקת מחשבים חדשים בעלי שבבים מתקדמים שנועדו להפעיל תכונות בינה מלאכותית עבור Windows, מבלי לפגוע במהירות חיי הסוללה. במקביל, החברה הכריזה על דגם ה-Surface Laptop וטאבלט Surface Pro שמכיל שבב של חברת קוואלקום  שיכול להריץ מספר משימות AI ללא חיבור לאינטרנט.

צים  תפרסם היום לפני הפתיחה את דוחותיה הכספיים - צים זינקה כ-90% בחודש האחרון הודות לעלייה במחירי השילוח הימי. האנליסטים מצפים להכנסות של 1.57 מיליארד דולר  ורווח של 1.46 דולר למניה.

ישראלית נוספת, וויקס זינקה אתמול ב-25%, החברה היכתה את הצפי בשורה העליונה והתחתונה - רווח של 1.29 דולר למניה לעומת הצפי ל-1.03 דולר. צופה לעלייה של כ-14% בתזרים המזומנים השנתי. 

חברת הסייבר האמריקאית של ניר צוק פאלו אלטו נטוורקס  ממשיכה בתחזיות הצמיחה הנמוכות ביחס למה שהורגלו אליו המשקיעים בשנים האחרונות - והמנייה צנחה במסחר המאוחר. 

בבנק ההשקעות גולדמן זקס אומרים שצריך להיפטר מהמושג "שבע המופלאות" וממליצים לו (למושג) "לצאת לגמלאות".

הסיבה לטענתם היא הצמיחה שמציגות החברות, אשר מבדילות את בין אלו שצומחות לבין  אלו שמדשדשות. "במצטבר, הרווחים של שבע המופלאות צמחו בכ-48% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, בהובלת גידול בהכנסות בכ-14% והגדלת מרווחי הרווח בכ-520 נקודות בסיס, אבל התוצאות המצרפיות מטעות".

במבט קרוב אכן נראה שיש שוני בקצב הגידול בהכנסות, כאשר מטא מציגה צמיחה של 27%, מיקרוסופט עם צמיחה של 17%, אלפאבית עם צמיחה של 15% ואמזון  12.5%, כולן מציגות תשואות חיוביות דו ספרתית מתחילת השנה.

אבל, אפל הציגה ירידה בהכנסות של 4% לעומת התקופה המקבילה וטסלה רשמה ירידה של 9% בהכנסות, שתיהן מציגות תשואה שלילית מתחילת השנה. טסלה אף ירדה למקום ה-12 בשווי השוק בחברות במדד ה-S&P 500.

שתי החברות האחרונות מתקשות בסין ברקע התחרות הגוברת מצד מותגים מקומיים. אתמול התפרסם כי אפל השיקה קמפיין עם הנחות משמעותיות על דגמי אייפון נבחרים בסין, ברקע התחרות שמערערת את מעמדה המותג הסמארטפונים היוקרתי המוביל.

השינויים בתחזיות הרווח למניה בקונצנזוס האנליסטים לשנה הקרובה היו חיוביים בזכות החברות הגדולות, כאשר בנטרול השביעייה התחזיות עודכנו כלפי מטה ל-493 החברות הנוספות במדד ה-S&P 500.

בגולדמן סאקס לא התייחסו לאנבידיה, מן הסתם כי זו תפרסם את דוחותיה מחר לאחר נעילת המסחר, בשוק מצפים ממנה להרבה: צמיחה של כ-240% לעומת התקופה המקבילה.

2. שוקי האג"ח

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים ננעלו בעליות קלות. אגרות החוב הממשלתיות לטווח ארוך זינקו בחדות כאשר התשואה על אג"ח ישראל ל-10 שנים עלתה בכ-14 נקודות בסיס ונסחרה סביב רמה של 4.83%. במקביל, מדד תל גוב שקלי 10 + השיל מערכו 0.6%.

בשוק החוב האמריקאי, תשואות האג"ח הממשלתיות טיפסו קלות. התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים עמדה על 4.44% והתשואה על אג"ח לשנתיים נסחרה סביב 4.84%

רפי גוזלן כלכלן ראשי, IBI בית השקעות טוען שנתוני הפעילות שפורסמו בשבועות האחרונים בארה"ב משקפים התמתנות מסוימת בקצב הצמיחה אך אינם חלשים מספיק בכדי להוביל להפחתת הריבית.

"סביבת הנתונים בעיקר מייצרת תנודתיות בשוק האג"ח, אך תומכת ביציבות בריבית. להערכתנו, סיכון האינפלציה גבוה יותר בשלב זה מאשר הסיכון להאטה משמעותית בפעילות ולכן בתמחור הנוכחי אנו מעריכים כי הפוטנציאל להמשך ירידת תשואות מוגבל, ושנמשכת העדיפות לאיגרות החוב הצמודות למדד ביחס לנומינאליות".

3. שוק הסחורות והמטבעות

בשוק המט"ח המקומי, השקל התחזק מול המטבעות הזרים: הדולר נחלש בכ-0.6% מול השקל ונסחר סביב 3.69 שקלים. האירו נחלש בכ0.4% מול המטבע המקומי ועומד על 4.01 שקלים.

מותו נשיא איראן איבראהים ראיסי עלול להשפיע על שוק הנפט. איראן היא אחת מיצואניות הנפט הגדולות בעולם וכל התפתחות פוליטית או ביטחונית במדינה משפיעה במקרים רבים על תנודות מחיר הנפט. 

הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל מיכאל בפמן, "החשש מפני ההשפעה של דבר מותו של נשיא איראן, יכול לבוא לידי ביטוי בטווח הזמן הקרוב דרך עליות מחירים הנובעות מעליית פרמיית הסיכון". למרות זאת בינתיים, נסחרו אתמול מחירי הנפט ביציבות. נפט אמריקאי ב-כ-80 דולר לחבית ונפט מסוג ברנט ב-כ-84 דולר.

4. מאקרו

לגבי המשק המקומי ב-IBI מציינים ש"המשק הישראלי התאושש ברבעון הראשון של השנה וזאת לאחר הצניחה ברבעון האחרון של 2023 בעקבות המלחמה. עם זאת, רמת הפעילות צפויה להמשיך ולהיות מתחת למגמה ואנו מעריכים כי קצב התאוששות בהמשך השנה יהיה מתון יותר על רקע השפעות המלחמה והעלייה בפרמיית הסיכון של המשק".

בארה"ב, ברביעי בערב יפרסם הפדרל ריזרב את פרוטוקול פגישת הריבית האחרונה (סוף אפריל). יו"ר הפד ג’רום פאוול אמר בפגישה ההיא שהוא מעריך שבגלל האנפלציה הדביקה, הריבית ישארו גבוהות למשך זמן ארוך.מאז, מדד האינפלציה שפורסם בשבוע שעבר הראה שהמחירים עלו פחות מהצפוי באפריל, והצביע על כך שמגמת ירידת האינפלציה חודשה ברבעון השני. 

היומן הכלכלי מכיל גם נתונים על מכירות הבתים הקיימים, הזמנות מוצרים ברי קיימא וסנטימנט הצרכנים.

5. תחזית

גוזלן מ- IBI בית השקעות צופה לצמיחה של 2% ב-2024 במשק המקומי, בעיקר בתרומת הגידול בצריכה הפרטית והציבורית, לעומת התאוששות מתונה יותר בהשקעות על רקע אי הודאות הגבוהה וסביבת הריביות הגבוהה יחסית.

"החדשות הטובות הן שנמשך השיפור בשוק העבודה, כך שעל רקע מצב טוב יחסית של משקי הבית טרום המלחמה, הצפי הוא להמשך צמיחה של הצריכה הפרטית, בין היתר, בהתחשב בגידול המהיר יחסית בשכר". 

"אבל ללא התאמות מצד הממשלה, קשה לצפות כי ההוצאות, בפרט הביטחוניות, יתכנסו לתקציב המתוכנן, ולכן צפוי גירעון של לפחות 8%-7.5% תוצר ב-2024. רמת גירעון זו גוזרת גיוסי חוב גבוהים סביב הרמות שאיפיינו את החודשים האחרונים עד לסוף השנה, של כ-16-17 מיליארד שקל ברוטו בממוצע לחודש.

בחברת הייעוץ האמריקאית ירדני צופים עתיד וורוד לשווקים בארה"ב: לפי החברה, מדד הדאו ג'ונס יגיע ל-60,000 (עלייה של 50%) ומדד S&P 500 ל-8,000 (60%) עד שנת 2030. בחברה מציינים שהדוחות הכספיים של הרבעון הראשון עלו מעל ומעבר לציפיות, "בממוצע הרווח של חברות ב-S&P 500 עלה ב-6.3% למניה לעומת צפי של 1.3% בלבד". 

בנוסף תחזיות רווח עלו ל-244 דולר למניה השנה, 278 דולר למניה ב-2025 ול-313 דולר ב-2026 (לכל המניות במדד). "המגמה הזאת מאשרת את הביטחון שלנו להגעה עד כדי רווח של 400 דולר למניה ב-2030".