הכירו את סלים ראמג'י, שעומד לפקח על נכסי הפרישה של עשרות מיליוני אמריקאים

האאוטסיידר הראשון שמנהל את ונגארד צריך לכבוש את לבם של מעריצי בוגל • עמיתים אומרים שהוא יכול

סלים ראמג'י, המנכ''ל המיועד של ונגארד גרופ / איור: גיל ג'יבלי
סלים ראמג'י, המנכ''ל המיועד של ונגארד גרופ / איור: גיל ג'יבלי

המועמד החיצוני שהתיישב לאחרונה על ההגה של ענקית ההשקעות האמריקאית ונגארד גרופ הוא בנם של מהגרים מטנזניה שלא למדו בקולג', אבל רצו להבטיח ששלושת ילדיהם יעשו זאת. סלים ראמג'י (Salim Ramji) גדל בקולומביה הבריטית שבקנדה ובחופשות הקיץ עבד בחנות המכולת שניהל אביו. בתקופת הלימודים הוא היה בנבחרת הדיבייט (עימות או ויכוח תחרותי לשיפור כישורי השיחה והצגת טענות).

WSJ | בן 84 הציל את החברה שמלהיבה את וול סטריט. כך הוא עשה זאת
המסמכים שחשפו: איפה משקיעי העל שמים את הכסף

כסטודנט ניצח ב־1988 בטורניר דיבייט בינלאומי באנגליה, וזכה לכותרות בעיתון המקומי.

ונגארד הכריזה בשבוע שעבר כי ראמג'י, בן ה־53, ימונה למנכ"ל הבא שלה, במקומו של טים באקלי, שפורש לאחר שש שנים. המשמעות היא שיעמוד בראש גוף הענק שאחראי על נכסי הפרישה של עשרות מיליוני אמריקאים, המנהל נכסים בשווי 9 טריליון דולר.

אנליסטים צופים שהוא יצטרך לאזן כל תוכנית עסקית חדשה ושאפתנית למול תרבות ההשקעות השמרנית שהנחיל מייסד ונגארד המנוח, ג'ון בוגל. ונגארד מהווה גורם דומיננטי בעסקי הקרנות בארה"ב, עם גיוס של 203 מיליארד דולר ממשקיעים חדשים בשנה שעברה.

למד לחסוך מאמא שלו

עברו של ראמג'י בתחום הדיבייט עשוי לסייע לו בהקשרים מקצועיים, בצורך לכבוש קהל, לחשוב במהירות ולתת משוב טוב או רע, לדברי עמיתים לשעבר. "גם אם היה אומר 'בואו נתחיל תרגול של פינוי אשפה', היה ודאי מצליח לרתום חצי מהמשרד למשימה", אמר קולגה לשעבר ממקינזי העולמית.

ראמג'י טוען שאמו נטעה בו בגיל מוקדם תובנה שתשמש אותו מול לקוחותיו העתידיים, כשהיא הקפידה לחסוך כסף בסכום שווה ערך לתוכנית הפנסיה 401(k) בכל חודש, גם אם היו אלה רק 100 דולר, למרות חוסר הביטחון הפיננסי שבו הייתה נתונה בלא מעט תקופות.

ב־1998, לאחר תקופה שבה עבד כעורך דין בלונדון ובהונג קונג, הצטרף ראמג'י לפירמת הייעוץ העסקי מקינזי, שם התקדם לתפקיד שותף בכיר המוביל את תחום ניהול הנכסים. משם עבר ב־2014 לענקית ההשקעות בלקרוק, ובסופו של דבר עמד בראש חטיבת הקרנות הנסחרות ומכשירי השקעה עוקבי המדדים - העסק שהוא הלחם והחמאה של ונגארד.

ונגארד סייעה להעלאת הפופולריות של השקעות אינדקס (על מדדים) פסיביות בעלות נמוכה תחת בוגל, שהשיק את קרן הנאמנות המדדית הראשונה בשנות ה־70. החברה הפחיתה את עמלות הקרנות על ידי גביית מחירים נמוכים ביחס למתחרים במשך עשורים, וכשמתחריה בתעשייה החלו גם הם להציע את העמלות המופחתות, זה הוריד את עלויות ההשקעה עבור אמריקאים ממוצעים.

כבר לא הכי זולה בענף

ונגארד כיום היא מובילת השוק בעסקי הקרנות בארה"ב, אם כי קרנות האינדקס האולטרה־זולות שלה כבר לא בולטות ביחס לעמיתיה. מתחרות כמו בלקרוק ופידליטי מציעות קרנות זהות עבור אותן עמלות זולות.

לכן על ראמג'י תוטל המשימה להצמיח זרמי הכנסה אחרים וחדשים, כגון ייעוץ פיננסי מבוסס עמלות, מעריכים אנליסטים.

בניגוד לרבות ממתחרותיה, החברה היא בבעלות הקרנות שלה, מבנה שלדבריה מסייע לה להעביר רווחים לבעלי המניות בצורה של עמלות זולות יותר.

כאשר עזב ראמג'י את בלקרוק בינואר, הוא היה בין המועמדים הפוטנציאליים לרשת את המייסד לארי פינק. לזכותו נזקפה ההתרחבות המהירה של עסקי תעודות הסל של החברה, שהכניסו יותר כסף חדש מכל מנהל נכסים אחר במהלך כהונתו. ראמג'י גם פיקח על ההשקה של קרן הסל הפופולרית של בלקרוק על ביטקוין - מוצר שוונגארד החרימה בפומבי.

ונגארד מתחזקת צבא של לקוחות נאמנים שקוראים לעצמם Bogleheads, המקפידים על סגנון השקעה פשוט שמעדיף מעקב אחר השוק על פני מסחר אקטיבי. ראמג'י, שמעולם לא זכה לעבוד ישירות עם בוגל, ייבחן תחת המיקרוסקופ של ספקנים בקבוצה הזו החוששים שיועץ ניהולי לשעבר עלול להעלות את העמלות.

לנווט בפוליטיקה

ראמג'י מבטיח שההתמקדות של ונגארד במשקיעים בודדים לא תשתנה תחת הנהגתו. "אני רואה במתחרים מורכבות, ייקור עמלות וחסמים בפני גישה של משקיעים בודדים לשירותי ניהול עושר וניהול נכסים מיטבי", אמר.

כמי שאוחז בהגה של ונגארד, יצטרך ראמג'י לנווט בפוליטיקה של ארה"ב. הקונגרס עוסק לאחרונה יותר ויותר בחברות ניהול הנכסים המובילות, לאחר שמבקרים הצביעו על גודלן העצום ועל כוח ההצבעה שניתן לבעלי המניות. פוליטיקאים משני המחנות מתחו ביקורת על מנהלי נכסים בטענה שהם עושים יותר מדי, או מעט מדי, לקידום נושאים כמו גיוון תעסוקתי או שינויי האקלים.

"התעשייה שלנו נגררה לקרבות פוליטיים, אבל להערכתי ראמג'י יתמודד עם כך היטב", אמר ג'ורג' ווקר, מנכ"ל חברת ההשקעות נויברגר ברמן, שהסביר כי הוא "מאוזן, נבון ורציונלי".