מהבינלאומי לבעלי השליטה בבנק: התפקיד החדש של ברבר-צדיק

שנה אחרי סיימה את תפקידה כמנכ"לית הבנק הבינלאומי, נמצאת סמדר ברבר-צדיק במגעים עם החברה הציבורית פיבי, בעלת השליטה בבנק, וההערכות הן כי סיכום בין הצדדים צפוי בימים הקרובים • היא תמשיך לכהן במקביל כיו"ר עופר השקעות של ליאורה עופר

סמדר ברבר צדיק / צילום: תמר מצפי
סמדר ברבר צדיק / צילום: תמר מצפי

בדיוק שנה אחרי שהודיעה על עזיבת תפקיד מנכ"לית הבנק הבינלאומי, סמדר ברבר-צדיק בדרך חזרה לקבוצת פיבי, שבאמצעותה שולט בעל השליטה בבנק, צדיק בינו, בבינלאומי. בשבועות האחרונים מתנהלים מגעים בין ברבר-צדיק לבין פיבי וההערכות הן כי המו"מ אמור להסתיים בתוך כמה ימים, כך שדרכה של ברבר-צדיק חזרה לקבוצה, הפעם בתפקיד יו"ר החברה הציבורית, נראית סלולה. אם המינוי יצא לפועל היא תחליף את בנו של בינו, גיל.

מוורן באפט ועד ביל אקמן: השינויים בתיקי ההשקעה של השחקנים הגדולים בוול סטריט 
ינהל טריליוני דולרים: האם המנכ"ל החדש יוביל מהפכה בוונגארד? 
בן 84 הציל את החברה שמלהיבה את וול סטריט. כך הוא עשה זאת 

נזכיר כי מאז חודש דצמבר משמשת ברבר-צדיק כיו"ר עופר השקעות, זרוע ההשקעות שבשליטת ליאורה עופר השולטת בענקית הקניונים מליסרון. היא צפויה להמשיך לכהן בתפקיד גם לאחר מינויה ליו"ר פיבי.

מפיבי נמסר: "סמדר ברבר כיהנה במשך שנים בתפקידים שונים בקבוצת פיבי. אנחנו נתכבד באם תחליט לתרום מיכולתה לקבוצה. טרם התקבלו החלטות על ידי האורגנים המוסמכים".

ניהול שמרני שהביא לתשואה של 335%

ברבר-צדיק נכנסה ללשכת מנכ"ל הבנק הבינלאומי בחודש מרץ 2007. כשנכנסה לתפקיד המנכ"לית, החליפה ברבר צדיק בתפקיד את דוד גרנות והפכה למנהלת הבנק הצעירה ביותר (43) בתולדות המדינה ולאישה השנייה שניהלה בנק בישראל, אחרי גליה מאור. רק מנכ"לית אחת עקפה אותה עד היום מבחינת אורך הוותק, וזו אותה מאור, שכיהנה כמנכ"לית בנק לאומי במשך 17 שנים.

את קומת ההנהלה הכירה ברבר-צדיק היטב עוד קודם למינויה למנכ"לית, מאז מונתה לתפקיד ראש החטיבה העסקית בבנק שנתיים קודם לכן.

המשקיעים במניות הבנק הבינלאומי ובינו בראשם, נהנו בתקופתה כמנכ"לית מתשואה מרשימה של 335% - כפול מהתשואה שהניב מדד הבנקים בתקופה זו (170%). זאת בין היתר בזכות דרך הניהול השמרנית של הבנק, שלא התפתה בעבר להרפתקאות בארה"ב, שסיבכו כמה מהבנקים הגדולים בישראל, ובהלוואות לטייקונים ממונפים שקרסו בזה אחר זה בתחילת העשור הקודם.

תקופת הכהונה שלה כמנכ"לית היטיבה גם עם חשבון הבנק של ברבר-צדיק עצמה, שצברה במהלך הקדנציה שכר בעלות של כ-70 מיליון שקל. עם זאת, בהתאם לשמרנות המאפיינת את הבינלאומי ואת בעל השליטה בו, בעבר נחשבו תנאי העסקתה לצנועים ביחס לאלה של מנהלי הבנקים האחרים בישראל, ובמיוחד מנהלי הפועלים ולאומי.