היועמ"שית ופרקליטות המדינה: לבית הדין הפלילי בהאג אין סמכות לדון בעניין ישראל

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה ופרקליטות המדינה הוציאו הודעה לפיה החלטת בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג היא "משוללת בסיס" • בין היתר התבססה בהרה-מיארה על העיקרון הקובע כי אם למדינה יש מערכת משפט עצמאית המפקחת ומבררת תלונות על התנהלות המדינה - אין מקום לבירור בבית הדין הבינלאומי

היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"
היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"

היועצת המשפטית לממשלה ופרקליטות המדינה פרסמו היום (ד') הודעה לפיה אין לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג סמכות לדון בעניין ישראל, וכי ההחלטה לבקש להוציא צווי מעצר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט נטולת כל בסיס. 

בשורה אחת עם רוסיה וסודאן: ההשלכות הכלכליות על ישראל אם יוצאו צווי מעצר בהאג
צ'כיה תעמוד לצד ישראל, ומה תעשה גרמניה? בית הדין בהאג עשוי לפלג את אירופה
שאלות ותשובות | האם נתניהו וגלנט לא יוכלו לטוס לחו"ל? כל המשמעויות של ההחלטה הדרמטית המסתמנת
פרשנות | המסר המסוכן של האג: אין הבדל בין מנהיג טרור למנהיג דמוקרטי 

היועמ"שית גלי בהרב-מיארה הדגישה כי כוחות הביטחון הישראליים פועלים בהתאם למשפט הבינלאומי, וכי הייעוץ המשפטי לממשלה בודק כל הפרה של החוק.

עיקרון המשלימות במשפט הבינלאומי קובע כי אם למדינה יש מערכת משפט עצמאית המפקחת ומבררת תלונות על התנהלות המדינה, אין מקום לבירור בבית הדין הבינלאומי. למרות זאת, בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג החליט לפעול נגד ראשי המדינה.

"מדינת ישראל יצאה ב-7 באוקטובר למלחמה שנכפתה עליה. מדינת ישראל היא מדינה דמוקרטית, הנאבקת בטרור ומגנה על ביטחונה, תוך הקפדה על הכללים המשפטיים המחייבים ומתוך מחויבות עמוקה לחוק", כתבה היועמ"שית.

"כוחות הביטחון, וצה"ל בכללם, נלחמים מתוך מחויבות מלאה לכללי המשפט הבינלאומי", כותבת בהרב-מיארה. "הייעוץ המשפטי לממשלה ופרקליטות המדינה של מדינת ישראל בודקים באופן יסודי כל טענה רצינית להפרת דין על-ידי מי מגורמי מדינת ישראל, ואוכפים את הדין. המערכת המשפטית במדינת ישראל ערוכה לבדוק כל טענה רצינית הן ביחס לעניין שבמדיניות והן ביחס למקרים פרטניים.

"כפי שמדינת ישראל הבהירה במשך השנים, בית הדין נעדר כל סמכות לנהל חקירה בעניין. מכל מקום, הבקשה בבית הדין הפלילי הבינלאומי להוצאת צווי מעצר נגד ראש הממשלה ושר הביטחון נעדרת בסיס".