הבורסה בת"א | סיקור שוטף

בורסת ת"א ננעלה בירידות; קמטק צללה בכ-6.5%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.2% ות"א 90 יורד בכ-1.1% • בבורסה מזהים שמשקיעי חוץ המשיכו לצמצם החזקות במניות מקומיות • בבורסה בת"א יפורסמו דוחות חברת הנדל"ן קבוצת אשטרום ורשת גולף • בפוריה פיננסים מעריכים כי השקעה במדד S&P 500 עלולה להיות מסוכנת • פעילים ניהול תיקים: מתרחק המועד להפחתת ריבית בישראל ובארה"ב

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

16:00

יום המסחר בתל אביב ננעל בירידות שערים. מדד ת"א 35 ירד ב-0.2% ות"א 90 יורד בכ-1.1%. בלט לשלילה מדד ת"א טכנולוגיה שהשיל מערכו 1.5%.

מחזור המסחר הסתכם בכ-859 מיליון שקלים.

בלטו לשלילה מניות קמטק , מיטרוניקס , משק אנרגיה , אופקו הלת'  ונייס .

מנגד, הבורסה לניע בתא , תדיראן גרופ , דנאל , איי.סי.אל  ואמות  ננעלו בעליות.

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים ננעלו ביציבות. התשואה על אג"ח ממשלתית ל-10 שנים ירדה ב-3 נקודות בסיס וננעל סביב 4.99%. התשואה לשנתיים ירדה ב-11 נקודות בסיס ועמדה על 4.41%.

15:12

המדדים המרכזיים בתל אביב נסחרים לפי שעה בירידות שערים. מדד ת"א 35 משיל מערכו 0.1% ות"א 90 יורד ב-0.9%. בקרב המדדים הענפיים מדד ת"א טכנולוגיה משיל מערכו 1.2%.

חברת סופווייב , העוסקת בפיתוח טכנולוגיה לא-פולשנית לטיפולי הצערת ומיצוק העור, דיווחה הבוקר כי קיבלה את אישור ה-FDA, מינהל המזון והתרופות האמריקאי, עבור אפליקטור חדש המיועד לטיפולי גוף - ה-"Lift EX". 

14:00

חברת פוקס  הודיעה לפני זמן קצר כי רשת המזון והקפה הבינלאומית 'פרה א־מנז'ה' (Pret A Manger), איתה חתמה על הסכם רישיון להקמת כ-40 סניפים בארץ, ביטלה את ההסכם כתוצאה ממלחמת חברות ברזל.

Pret a Manger היא רשת קפה וכריכים בריטית שנוסדה ב-1986 עם מעל ל-500 סניפים ברחבי העולם. הרשת, המנוהלת על-ידי פאנו קריסטו, פועלת בארה"ב, באירופה, בסין, בדובאי ובסינגפור. הרשת פועלת בפורמט מדפים לאכול חם ומקררים קרים בשירות עצמי, בהם הלקוח מבצע את תהליך איסוף המוצרים בעצמו ולבסוף ניגש לקופה רק לטובת התשלום.

בהודעה שפרסמה פוקס נמסר כי: "ביום 30 במאי 2024, הודיעה Pret A Mange על החלטתה לבטל את הסכם הרישיון, וזאת, לטענתה, לאור התקיימותו של אירוע כוח עליון כתוצאה ממלחמת חרבות ברזל והשפעתה על יכולתה של החברה לבצע פעולות מקדימות נדרשות לפתיחת הפעילות על פי הסכם הרישיון".

12:30

מניית ארבה רובוטיקס  קופצת בכ-9% לאחר שהחברה, המפתחת שבבים לרדאר עבור מערכות סיוע לנהג ולרכבים אוטונומיים, החל להיסחר בבורסה בתל אביב במסגרת הרישום הכפול. 

בסוף השבוע האחרון עלתה המניה בנאסד"ק ב-6.4% למחיר של 2 דולר, המשקף לחברת האוטוטק שווי של 156 מיליון דולר (החברה הפכה לציבורית במיזוג ל-SPAC ב-2021, לפי שווי של כחצי מיליארד דולר).

העלייה במניה בסוף השבוע הגיעה אחרי שהחברה הודיעה על קבלת הזמנות בהיקף של 103 מיליון שקל לגיוס חוב בבורסה בתל אביב, סכום שיעבור אליה אם תעמוד בתנאים שנקבעו מראש עד סוף מרץ 2025. אחד התנאים הוא שמחיר הנעילה של המניה בנאסד"ק ב-30 ימי מסחר רצופים לא יפחת מ-3.1 דולר - כלומר גבוה ב-55% מהמחיר הנוכחי. התנאי הנוסף הוא זכייה במכרז או חוזה לאספקת מוצריה לאחד מיצרני הרכב המובילים בעולם.

11:21

העליות בתל אביב ממשיכות. מדד ת"א 35 עולה ב-0.7% ות"א 90 נסחר סביב רמות הבסיס. 

קרסו נדלן  הציגה את תוצאותיה הכספיות הבוקר ודיווחה כי הכנסות החברה ברבעון הראשון של 2024 הסתכמו בכ-105 מיליוני שקל. במקביל הציגה בדוחותיה כי ה-NOI (רווח תפעולי נקי) של הנכסים המניבים צמח בכ-17% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד והסתכם בכ-18 מיליוני שקל. 

לצד זאת דיווחה החברה כי מתחילת השנה מכרה 106 יח"ד תמורת 358 מיליוני שקל וכן נחתמו 50 בקשות רכישה נוספות, עלייה ביחס ל- 2023 בה נמכרו בכל השנה 153 יח"ד.

10:38

חברת האשראי החוץ בנקאי פנינסולה  (שבשליטת בית ההשקעות מיטב ) השלימה את העסקה לרכישת תיק האשראי של ווליו התחדשות עירונית מידי מייסדי ווליו רמי דרור, אורי אלדובי ונועם ברכה. התמורה ששולמה בגין תיק האשראי הנרכש עומדת על כ-156.9 מיליון שקל והיא כוללת את כל נכסי החברה. נזכיר כי בתחילת השנה השלימו מייסדי ווליו את רכישת החברה מידי הפניקס. עבור פנינסולה מדובר בכניסה לתחום חדש - ליווי יזמי נדל"ן והתחדשות עירונית.

בפנינסולה הסבירו כי החברה תמשיך להפעיל את תיק האשראי ותפתח את פעילות האשראי בתחום מתן האשראי ליזמי נדל"ן בפרויקטים של התחדשות עירונית, שהיא רואה בו מנוע צמיחה משמעותי, באמצעות הצוות הניהולי שעבר מהשותפות לחברה ונכסי השותף הכללי.

מאז הוקמה הקרן היא מימנה 35 פרויקטים בהתחדשות עירונית בהיקף הלוואות של 315 מיליון שקל (חלקן כבר נפרעו). מאז היא השיגה תשואה עקבית שהסתכמה לממוצע של 6% בשנה. אולם בשנה האחרונה נקלעה הקרן לקשיי נזילות בשל עליית הריבית בעולם והאירועים סביב שינויי החקיקה המשפטית והמתיחות הגיאופוליטית בישראל שהתרחבה עם פתיחת מלחמת חרבות ברזל. כתוצאה מבקשות פדיון רבות הגיעה קרן ההתחדשות העירונית למימוש.

ג'קי כהן, מנכ"ל קבוצת פנינסולה: "כניסת פנינסולה לתחום של ליווי יזמי נדל"ן והתחדשות עירונית, צפויה להוות כר נרחב להגדלת תיק האשראי, פיזור הפעילות וגוון הלקוחות".

אורי אלדובי, יו״ר הדירקטוריון של הקרן ושותף מנהל בקבוצת Value השקעות מתקדמות: "אנו שמחים על השלמת מכירת תיק האשראי של הקרן בתקופה מאתגרת של עליות ריבית וקיפאון בשוק הנדל״ן לצד מלחמה בישראל. הבטחנו את זכויות המשקיעים שלנו ועמדנו במשימה המורכבת הזו הודות לניהול מקצועי של הקרן״.

את העסקה מטעם פנינסולה ליווה משרד עורכי הדין עמית פולק מטלון. את העסקה מטעם ווליו ליווה משרד עורכי הדין גורניצקי.

10:05

יום המסחר בתל אביב נפתח במגמה חיובית. מדד ת"א 35 עולה ב-0.8% ות"א 90 מוסיף לערכו 0.4%. במסגרת המדדים הענפיים, ת"א בנקים 5 מוסיף לערכו 1.4%.

בולטות לחיוב מניות ריטיילורס , לפידות קפיטל , אורמת טכנו , או פי סי אנרגיה  וטבע .

מנגד, קמטק , אופקו הלת' , פריורטק , טלסיס  ונובה  נסחרות בירידות.

חברת האנרגיה המתחדשת דוראל  הודיעה הבוקר (א') על השלמת עסקת מימון תקדימית, בסך כ-2.3 מיליארד ששקל. העסקה, בהובלת בנק מזרחי טפחות, תאפשר מימון של פרויקטי סולאר ואגירה באסדרת השוק, בהספק מצטבר של כ-MWp 340 וכ-MWh 1,530 אגירה, ובסך הכנסות שנתי של כ-265 מיליון שקל.

השלמת העסקה, הגדולה ביותר שנחתמה עד היום בשוק המתחדשות הישראלי, מבטיחה לחברה את המימון הדרוש להקמתם של כ-35 פרויקטים הפרוסים ברחבי הארץ. המימון ישמש להקמת פרויקטים סולאריים קרקעיים ופרויקטי דו-שימוש כאחד, ובכלל זאת פרויקט האגרו-וולטאי הראשון שהוקם בישראל ופרויקטים צפים על מאגרי מים.

את עסקת המימון הוביל, כאמור, בנק מזרחי טפחות, בצד סינדיקציית מלווים שכללה שותפים פיננסיים מובילים: מנורה מבטחים, כלל ביטוח, הפניקס ומיטב. המימון יכלול מסגרת חוב בכיר בסך כ-1.8 מיליארד שקל, וכן מסגרות אשראי נוספות בסך מצטבר של כ-480 מיליון שקל.

08:17

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב 

1. שוק המניות

שבוע המסחר בתל אביב צפוי להיפתח בעליות שערים קלות. המסחר בבורסה ביום חמישי התנהל במגמה שלילית לאחר מספר ימים של עליות שערים, ובהשפעת דוחות כספיים שפורסמו.

בסיכום שבועי, מדדי ת"א 35 ות"א 90 עלו השבוע בכ-1.3% ובכ-1% בהתאמה. עליות שערים אפיינו את המדדים הענפיים, בראשם מדדי ת"א בנקים 5 ות"א קלינטק שעלו בכ-4.2% כל אחד. יוצא דופן היה מדד ת"א בנייה שירד השבוע בכ-0.4%.

חודש ירוק בחיסכון: מה קרה לקופות הגמל במאי ומי הרוויח מעל 13% מתחילת השנה 

הבורסה פרסמה את סיכום חודש מאי, שהתנהל על רקע הלחימה ברפיח ובצפון, ובמהלכו מודי'ס אשררה את דירוג האשראי של ישראל, אך גם הותירה ללא שינוי את התחזית השלילית. במקביל הושפע המסחר גם מעונת הדוחות לרבעון הראשון. מדד ת"א 35 עלה החודש בכ-2.6% בהובלת מניות הבנקים והדואליות, ומדד ת"א 90 ירד ב-4% בהובלת חברות הנדל"ן. לפי הבורסה, הציבור הישראלי הגביר את החשיפה למניות מקומיות, בזמן שמשקיעי חוץ המשיכו לצמצם החזקות.

בוול סטריט, המסחר ננעל ביום שישי האחרון במגמה מעורבת בסיכום יום מסחר תנודתי. הדאו ג'ונס קפץ ב-1.5% ורשם את היום הטוב ביותר בשנת 2024, ה-S&P 500 עלה ב-0.9% והנאסד"ק נסחר סביב רמות הבסיס. בסיכום שבועי, מדד ה-S&P500 ירד ב-0.5%, הנאסד"ק ירד ב-1.1% והדאו-ג'ונס ירד ב-1%.

מניית סנטינל וואן  צללה בכ-13% לאחר שהחברה הישראלית, הפועלת בתחום הגנת סייבר, דיווחה בסוף השבוע על הפסד מתואם של 1 סנט למניה לעומת הצפי המוקדם שעמד על 5 סנט למניה. הכנסות החברה הסתכמו בכ-186.4 מיליון דולר בעוד התחזיות עמדו על 181.1 מיליון דולר. למרות התוצאות החזקות לרבעון, במבט קדימה החברה הורידה את תחזית ההכנסות שלה לשנה כולה לטווח של 808 מיליון דולר עד 815 מיליון דולר לעומת תחזית קודמת של 812 מיליון דולר ל-818 מיליון דולר. 

למרות שהציגה תוצאות חזקות לרבעון, מניית יצרנית המחשבים דל טכנולוג'יס  צללה בכ-18% במסחר ביום שישי האחרון. החברה דיווחה על הכנסות של 22.24 מיליארד דולר ברבעון' עלייה של 6% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, ומעל לציפיות האנליסטים. הרווח הנקי עלה ל-955 מיליון דולר או 1.32 דולר למניה, לעומת 578 מיליון דולר או 79 סנט למניה בתקופה המקבילה אשתקד, ועקף את הצפי המוקדם.

עם זאת, דל דיווחה על ירידה דו ספרתית ברווח התפעולי שהסתכם ב-920 מיליון דולר, ירידה של 14% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. 

המניה הזו הייתה בצניחה חופשית, המשקיעים זעמו - ואז הגיעה תפנית 

אור פוריה, יו"ר פוריה פיננסים, מסביר בסקירתו מדוע להערכתו השקעה במדד S&P 500 עלולה להיות מסוכנת: "אחד מהטרנדים האחרונים בעולם ההשקעות הוא מסלול "מחקה מדד S&P 500". הסיבה העיקרית היא כמובן פער התשואה המשמעותי, בעיקר ב-2023 בין המדד האמריקאי (כ-24%) לבין מדד המניות המקומי (כ-4%), איזשהוא רצון שלא להיות חשוף לתנודות, בעיקר הגיאופוליטיות בשוק המקומי, וגם התשואה העודפת במדד הזה לעומת מדדים אחרים בעולם.

"להערכתנו, מדד זה עשוי להיות פחות מומלץ להשקעה, מהסיבות הבאות: תמחור - מכפיל הרווח של מדד S&P 500 כרגע נע סביב 27.5, מה שמבטא תשואה צפויה של כ-3.6%, ומצביע על כך שהמדד יקר, גם ברמה היסטורית ביחס למכפיל הממוצע לאורך השנים.

המלך של וול סטריט: בדרכו החוצה מצמרת הבנקאות, ג'יימי דיימון זורק כמה נבואות זעם 

"פרמיית הסיכון - דרך נוספת לבחון את תמחור המדד היא השוואה לחלופה. החלופה המרכזית להשקעה במניות היא השקעה באיגרות חוב, או במקרה של S&P 500 אנו כמובן מדברים על אג"ח של ממשלת ארה"ב, הנכס הבטוח ביותר בעולם ההשקעות, אליו ניתן להתייחס כאל תשואה חסרת סיכון. בזמן כתיבת שורות אלה, התשואה (חסרת הסיכון) הצפויה מהשקעה באג"ח ממשלתי של ארה"ב ל-10 שנים היא כ-4.5%.

"כמובן שכאשר אנו משקיעים בהשקעה מסוכנת יותר, נצפה לתוספת תשואה ("פרמיית סיכון") אל מול ההשקעה חסרת הסיכון. באופן חריג, ולראשונה בהיסטוריה, פרמיית הסיכון המתקבלת מהשקעה במדד S&P 500 היא שלילית, ובשיעור של קרוב לאחוז. משמע, השקעה ב- S&P 500 צפויה להניב תשואה נמוכה יותר מהריבית חסרת הסיכון, תוך כמובן סיכון ותנודתיות גבוהים משמעותית".

2. שוקי האג"ח

במסחר באיגרות חוב הקונצרניות ביום חמישי בלטה בירידה אג"ח דוראל א', לאחר שחברת האנרגיה המתחדשת פרסמה מוקדם יותר השבוע דוחות. סדרות האג"ח של חברת הנדל"ן המניב מישורים נסחרו בעליות אחרי שמידרוג הותירה את דירוגן על כנו.

בשוק החוב הממשלתי בישראל, תשואות האג"ח נסחרו במגמה מעורבת בסוף השבוע האחרון. התשואה ל-10 שנים ירדה ב-6 נקודות בסיס נסחרה סביב 5.01% והתשואה לשנתיים נסחרה ביציבות סביב 4.51%.

בארה"ב, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח ירדו השבוע קלות בעוד שבחלק הארוך של העקום נרשמה עליית תשואות. מתן שטרית, כלכלן ראשי בקבוצת הפניקס מסביר כי הסיבה למגמה היא הנפקה חלשה של חוב ממשלתי ארוך, כאשר התשואה ל-10 שנים עלתה בכ-5 נ"ב לרמה של 4.51%. ההנפקה החלשה העלתה את החששות כי מימון הגירעון בארה"ב יוביל לעליית תשואות בזמן שבפד לא מהרים להפחית ריבית.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

השקל התחזק קלות מול הדולר במסחר ביום שישי האחרון אך בסיכום שבועי הדולר התחזק מול השקל ב-1.4%. מתחילת השנה הדולר התחזק ביחס לשקל בכ-2.5%, ושערו מול האירו נותר כמעט ללא שינוי.

מחירי הנפט נסחרו בירידה בסוף השבוע האחרון. מחירה של חבית מסוג ברנט עמד על 81.4 דולר ומחירה של חבית מסוג WTI הסתכם סביב 77 דולר לקראת פגישת OPEC+ בסוף השבוע שבמהלכה יציג הקרטל את רמות הייצור שלו. בסיכום חודשי, מחירי הנפט ירדו בשיעור החד ביותר מאז חודש נובמבר: הנפט האמריקאי סיים את חודש מאי בירידה של 6% בעוד שהנפט מסוג ברנט ירד ב-7.1% החודש. 

4. מאקרו

ביום שישי האחרון פורסם מדד המחירים המועדף על הפד (PCE) בארה"ב שהדגיש את המאבק המתמשך וההתקדמות האיטית של הפד להשבת יציבות המחירים, כאשר האינפלציה השנתית נותרה יציבה על 2.7% ואינפלציית הליבה נותרה גם היא יציבה על 2.8%. שטרית מהפניקס מסביר כי על אף שהריבית הריאלית (ריבית פד בניכוי אינפלציה) נמצאת ברמה הגבוהה ביותר מאז 2007, חלק מחברי פד ממשיכים לשאול את עצמם האם המדיניות המוניטארית (רמת הריבית) מספיק מהדקת כדי להתמודד עם לחצי המחירים.

נתוני מאקרו שיפורסמו בשבוע הקרוב בישראל כוללים את פדיון רשתות השיווק בחודשים פברואר-אפריל, השכר הממוצע ברוטו לשכיר למרץ וסקר הערכת המגמות בעסקים. בעולם יפורסמו בין היתר מדדי מנהלי הרכש בארה"ב, גוש האירו ובריטניה, שיעור הצמיחה בתמ"ג ברבעון הראשון באוסטרליה, שיעור האבטלה בגרמניה ונתונים משוק התעסוקה האמריקאי. ביום חמישי תתפרסם החלטת הריבית של הבנק המרכזי של אירופה, לאחר שבהחלטה הקודמת נותרה הריבית ללא שינוי על 4.5%.

בארה"ב יפורסמו דוחות כספיים של מספר חברות וביניהן חברת אבטחת הסייבר CrowdStrike ורשת אופנת הספורט Lululemon. בבורסה בת"א יפורסמו דוחות חברת הנדל"ן קבוצת אשטרום ורשת גולף.

5. תחזית

מתרחק המועד להפחתת ריבית בנק ישראל, בדומה למצב בארה"ב, כך סבורים פרופ' ליידרמן ומחלקת המחקר של פעילים. בסקירה השבוע כתבו כי החלטת בנק ישראל להותיר את הריבית בשיעור שנתי של 4.5% לא הפתיעה והייתה מגולמת בהערכות בשוק ההון. עם זאת לדבריהם, "מה שכן הפתיע, במידה מסוימת, היא הרשימה הארוכה והעוצמתית של שיקולים וסיבות שהובילו להחלטה: העלייה בסביבת האינפלציה ובציפיות לגביה במבט קדימה, הרמה הגבוהה של הסיכונים הגיאופוליטיים, מגבלות ההיצע המעיבות על ענף הבנייה והתעופה, העלייה בגירעון התקציבי של הממשלה והמצב ההדוק של שוק העבודה, שעלול להוביל לעליות נוספות בשכר העבודה".

לדבריהם, "כבנק מרכזי הפועל תחת משטר של יעד אינפלציה, העלייה בסיכוני האינפלציה לא השאירה לבנק ישראל אפשרות סבירה אחרת אלא להותיר את הריבית ללא שינוי. החלטה זאת נתמכת גם בהדגשת הבנק להבטיח את היציבות הפיננסית במיוחד בתקופת מלחמה. בשוק ההון מבינים היטב שמועד הפחתת הריבית התרחק, כך שמצפים לכל היותר להפחתה אחת של הריבית ב-12 החודשים הקרובים. התרחקות המועד הראשון הצפוי להפחתת הריבית, תואמת גם את ההערכות המעודכנות בוול סטריט בנוגע למהלכי הפד".