רשות המסים | בלעדי

הסכם השכר החדש של עובדי רשות המסים נחשף, ולא כולם מרוצים

רשות המסים, ועד עובדי הרשות וההסתדרות גיבשו הסכם שכר חדש למפקחים ולרכזים שעתיד להיחתם בימים הקרובים, אך עובדים שאינם נכללים בהסכם החדש דורשים לעצור את החתימה עליו ולכלול בו את כלל עובדי הרשות • רשות המסים: "מיד לאחר חתימת ההסכם של המפקחים ייפתח מו"מ מואץ לגבי שאר עובדי הרשות"

רשות המסים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: איל יצהר, shutterstock
רשות המסים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: איל יצהר, shutterstock

רשות המסים ו-וועד עובדי הרשות הודיעו לכשליש מעובדי הרשות על תוספת שכר של כ-2,000 שקל ועוררו זעם בקרב שאר עובדי הרשות. לגלובס נודע כי בישיבה שהתקיימה ביום חמישי האחרון בין הנהלת רשות המסים, בראשות עו"ד שי אהרונוביץ', לבין הוועד הארצי של עובדי רשות המסים, בראשות ודים אבנשטיין, גיבשו הצדדים מתווה מוסכם בנוגע להעלאת שכר עובדי השומה ברשות, במסגרתו תינתן להם תוספת שכר אחידה של כ-2,000 שקל, שתשפיע בעקיפין על רכיבי השעות הנוספות, הפרמיה וההפרשות של העובדים שיהיו זכאים לתוספת. 

בדיקת גלובס | עזיבת עובדים וסחבת בתיקים: מה עובר על רשות המסים? 
המלחמה נגמרה? רשות המסים דורשת מעסקים להחזיר מענקים
הזדמנות אחרונה? רשות המסים יוצאת בנוהל גילוי מרצון לחשיפת העלמות מס

ההסכם, שגובש בסיוע הסתדרות עובדי המדינה ו-וועד עובדי מס הכנסה ומע"מ, יחול רק על מפקחי ורכזי מס הכנסה ומסמ"ק ומבקרי חשבונות ורכזי מע"מ מרשות המסים (עובדי השומה). ההסכם תלוי עדיין באישורו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ', ולטובת העניין מתקיימת היום ישיבה של כל הצדדים להסכם במשרדי האוצר.

בינתיים, הודעות על הסכם השכר החדש שנמצא בישורת האחרונה לקראת חתימה נשלחו לעובדי הרשות בהודעות וואטסאפ, ובהם עודכנו העובדים על התנאים החדשים ומי יהיה זכאי לתוספת, אך גם על כך שבהסכם "אין התחייבויות בנוגע לשאר עובדי הרשות". באחת ההודעות שנשלחו לעובדים מהוועד הארצי צוין כי "מיד לאחר ההסכם, אשר צפוי להיחתם ביום ב' הקרוב, יתחילו דיונים בנוגע להסכם שכר לכלל הרשות". 

דורשים הסכם שכר לכולם  

לא כולם קיבלו את הבשורה בשמחה כאמור. ההחלטה, לפיה רק כשליש מעובדי רשות המסים יהיו זכאים לתוספת שכר, עוררה זעם בקרב העובדים שלא נכנסים לגבולות ההסכם החדש, ועוד בטרם נחתם ההסכם סופית התעוררה תנועת מחאה גדולה של עובדים שדורשים לעצור את ההסכם ולדון בתנאיהם של כלל עובדי הרשות.

זמן קצר לאחר שהתקבלו ההודעות על הסכם השכר החדש, נפתחה קבוצת וואטסאפ חדשה תחת הכותרת "עושים שינוי גם ללא מפקחים", במסגרתה צוין כי "הקבוצה נועדה לרכז את כלל עובדי הרשות שאינם מפקחים, וזאת לאור הסכם השכר החדש שעתיד להיחתם מול המפקחים".

במקביל, במשרדי רשות המסים ברחבי הארץ נתלו שלטים הקוראים לעובדי הרשות שאינם מפקחים או רכזים להצטרף לקבוצת המאבק, בצרוף ברקוד לסריקה להצטרפות לקבוצת הוואטסאפ. בשלטים נכתב: "לא מפקחים/רכזים ומרגישים שהשאירו אתכם מאחור ליוקר המחיה?! כנסו עכשיו לקבוצת המאבק הדורשת הסכם שכר לכולם, ולא רק לשליש מעובדי הרשות". 

לוח המודעות באחד ממשרדי השומה בארץ / צילום: תמונה פרטית
 לוח המודעות באחד ממשרדי השומה בארץ / צילום: תמונה פרטית

פחות מ-12 שעות לאחר פתיחת הקבוצה, הצטרפו אליה מאות עובדים שהביעו תסכול על כך שאינם זכאים להעלאת שכר. "כשעושים שביתה, רוצים ומאלצים את כולם לשבות, אבל בשביל לקבל (תוספת שכר, א' ל"ו), המפקחים בראש הפירמידה", כתבה אחת העובדות בקבוצת המחאה. עובד נוסף כתב: "אנחנו לא נגד המפקחים או הרכזים, הם אחים שלנו, בשר מבשרנו, אבל חייבים לדאוג לעצמנו"; ועובדת נוספת השיבה כי "צריך לדאוג לכולם כעובדי הרשות. מאבק כולל ולא הפרד ומשול. זה ממש לא תורם לאווירה המשרדית שגם ככה לא בשיאה". עובדת נוספת כתבה: "מספיק לחוסר שוויוניות אליה חותרים. ברגע שההסכם ייצא לפועל, כולנו יכולים רק לחלום על העלאה ראויה בשכר. ללא עובדי המינהל, המפקחים לא יוכלו לעבוד... המפקחים מאיימים לעזוב, ולכן דואגים להם".

הסכם השכר מול עובדי השומה נחתם, בין היתר, בעקבות מחאה של מפקחי ורכזי מס הכנסה ומסמ"ק ומבקרי חשבונות ורכזי מע"מ מרשות המסים, שהגיעה לשיא טרם פרוץ מלחמת "חרבות ברזל" וכללה הפגנות ודרישות לשיפור תנאיהם ושכרם של העובדים המקצועיים והאקדמאים ברשות המסים. עובדי השומה טענו, בין היתר, כי הם מופלים לרעה לעומת עובדים מקצועיים אחרים בדרגתם בשירות הציבור, וכי הדרישות מהם גבוהות, שכרם נמוך, והם נמצאים בתת-כוח-אדם ביחס להיקף העבודה הנדרש מהם.

המחאה, שהחלה טרם מינויו של מנהל רשות המסים הנוכחי, שככה מעט בחודשי המלחמה הראשונים, אך המשיכה לבעבע מתחת לפני השטח. כשנכנס לתפקידו בספטמבר אשתקד, הצהיר מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', כי בכוונתו לפעול לטובת שיפור תנאיהם של עובדי רשות המסים, ובחודשים האחרונים אכן פעל לטובת גיבוש ההסכם. 

מחסור חמור בכוח-אדם 

הסכם השכר נחתם גם על רקע בעיית כוח-האדם החמורה ברשות המסים. כפי שנחשף בגלובס, רשות המסים סובלת לאחרונה ממחסור חמור בכוח-אדם, חדרים ריקים במשרדי השומה ועיכובים בקבלת החלטות וטיפול בתיקים.

בעיית כוח-האדם ברשות המסים התחילה בתקופת הקורונה, אז נעצרו כמעט הגיוסים לרשות המסים, ולא התקיימו קורסי מפקחים להכשרת עובדים חדשים. בהמשך, המחאה על תנאיהם ושכרם של העובדים המקצועיים ברשות הובילה בין היתר לנטישה המונית של עובדים.

הרשות שמה את הטיפול בנושא בראש סדר היום שלה ופועלת בדרכים שונות להתמודדות עם האתגר, ובהן, בין היתר, תשלום מענקים מיוחדים לקליטת ושימור עובדים, קידום משא-ומתן בין האוצר להסתדרות והעובדים להסכם ייחודי על תוספות שכר למפקחים, הקמת ועדה הבוחנת את המתכונת הרצויה לקורסי המפקחים והמבקרים בעידן הנוכחי ועוד.

ההחלטה להתחיל בהסכם שכר דווקא למפקחים נולדה בין היתר על רקע מצוקה גדולה של הרשות במפקחים וברכזים. לדברי גורם בכיר ברשות המסים, לאחר שהרשות הודיעה על מענקים מיוחדים לעובדים חדשים, היא החלה במשא-ומתן לשיפור תנאיהם של המפקחים והרכזים כ"מהלך חירום", כאשר בשלב השלישי בכוונת הרשות להגיע להסכם לשיפור תנאי כלל העובדים. לדבריו, מיד לאחר שההסכם הנוכחי יושלם "בימים הקרובים", יתחילו הדיונים לגבי כלל העובדים.

מרשות המסים נמסר: "כרגע מתנהל משא-ומתן מואץ להסכם שכר למפקחי מס הכנסה ומבקרי חשבונות במע"מ. טרם נחתם ההסכם. סוכם מול ההסתדרות ומול ועדי העובדים שלאור המצוקה הקשה של רשות המסים בכל מה שקשור לגיוס ושימור מפקחים ומבקרים, יתנהל ראשית משא-ומתן לשיפור שכרם, ומיד לאחר החתימה על הסכם זה, ייפתח משא-ומתן מואץ לגבי שאר עובדי רשות המסים, מתוך כוונה ורצון לסיים את ההסכם בנוגע לשאר העובדים בתוך מספר חודשים".