המיזם שמסייע לצעירים מהעוטף ולשורדי הנובה לחזור למעגל התעסוקה

חוות מרפא רשפון ועמותת נערי האור בנו תוכנית אימון תעסוקתי בסביבה מכילה ותומכת, במטרה לשקם את שורדי ה-7 באוקטובר • אחרי פיילוט מוצלח, בחודש הבא תצא לדרך התוכנית המורחבת • ישראל מתגייסת

ד''ר אילנה קוורטין, חוות מרפא רשפון / צילום: ליפז בר אל
ד''ר אילנה קוורטין, חוות מרפא רשפון / צילום: ליפז בר אל

אודות "ישראל מתגייסת"

בתוך המציאות הכאוטית נולדו עשרות מיזמים של אזרחים ועסקים פרטיים, הנרתמים למען יושבי הדרום, אנשי כוחות הביטחון והמורל הלאומי בכללותו. גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

יותר משמונה חודשים חלפו מאז מתקפת החמאס על יישובי העוטף וחוגגי מסיבת הנובה, והפצעים מהחוויה הטראומטית עדיין רחוקים מלהגליד אצל רבים. ביניהם נמנים צעירים המתמודדים עם קשיים נפשיים ותפקודיים משמעותיים, אשר מקשים עליהם להשתלב מחדש במעגל התעסוקה. 

ישראל מתגייסת | מבוסטון לישראל: ההייטקיסטים שמסייעים לסטארט־אפים במלחמה
ישראל מתגייסת | איך מסייעים לבני משפחה של חטופים להתמודד עם הקושי הנפשי
ישראל מתגייסת | "כל העיניים עליהן": היוזמה לשחרור החטופות בתגובה לקמפיין הפלסטיני

על מנת למנוע מצב שבו צעירים אלו ייכנסו למעגל של חוסר תפקוד, תלות ונזקקות, בחוות מרפא רשפון ועמותת נערי האור בנו תוכנית אימון תעסוקתי מיוחדת עבורם. בשלב ראשון נערך פיילוט בקרב 14 צעירים שורדי נובה, שעבדו בתחומים מעשיים בחווה, בסביבה מכילה ותומכת ותוך כדי השתתפות בטיפולים קבוצתיים ופרטניים.

בעקבות הצלחת הפיילוט, ובשיתוף עם משרד הרווחה והמוסד לביטוח לאומי, תחל בחודש הבא תוכנית מורחבת שבה ייקחו חלק 50-100 משתתפים, ושתימשך בין חודשיים לחצי שנה, בהתאם לצרכים האישיים. 

התוכנית תכלול מספר רבדים. ברובד הראשון, הצעירים יועסקו בייצור קרמיקה, נרות וגידול צמחי מרפא במשמרות של 3־6 שעות, בהיקף של 2־5 משמרות בשבוע. התעסוקה, מלבד היותה מקור הכנסה, היא בעלת אופי שיקומי, ומקדמת חזרה לתפקוד מלא באופן הדרגתי, בהתאם ליכולותיהם ולמצבם של המשתתפים. 

הרובד השני כולל ליווי טיפולי קבוצתי ופרטני על ידי מטפלים מוסמכים, לצורך עיבוד חוויות שעולות מתוך העבודה, וכן התמודדות עם קשיי היומיום. ברובד השלישי ייקחו המשתתפים חלק בסדנת כישורים ומיומנויות בת 12 מפגשים אשר תעסוק בהצבת מטרות, ניהול סדר יום, התמודדות עם הצלחות וכישלונות, התמדה בהגשמת יעדים, ניהול זמן ורגשות ועוד. 

לאחר מכן, צוות התוכנית יבנה במשותף עם כל משתתף תוכנית "חזרה למסלול" מותאמת אישית, המתמקדת בחזרה לשגרת החיים ולתפקוד מיטבי. 

"לקום מבין ההריסות"

לדברי ד"ר אילנה קוורטין, מנכ"לית חוות מרפא רשפון, "אחרי החוויה הטראומטית ושלב ההישרדות הראשוני, מגיע שלב ביניים שבו האדם שחווה את הטראומה חותר לחזרה הדרגתית לשגרה.

"זה השלב שבו אנחנו שואפים לשלב את האימון התעסוקתי, המהווה צעד נוסף במסע הארוך של הצמיחה מהטראומה, והחזרה לעולם ולנקודה שבה היו המשתתפים לפני שחייהם נתלשו מהם. אנחנו מאפשרים למשתתפי התוכנית את השלב הזה במסע שלהם, עד להיטמעות חזרה בשוק העבודה".

מלי קניאס, מנהלת פעילות נערי האור, מספרת כי במהלך תקופת הפיילוט פגשה "סיפורים קשים ומורכבים, אבל מנגד התוודענו לתעצומות נפש וליכולות מופלאות לקום מבין ההריסות, ולהיבנות מחדש. זו זכות לקחת חלק בתוכנית".

ליצירת קשר: healingspace.co.il/contact או במייל: info@healingspace.co.il


מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

חוסן ילדינו

מיזם "חוסן ילדינו" של ארגוני החברה האזרחית ציונות 2000 ושיתופים, בהובלת היזם החברתי רוני דואק, יקיים בחודשים הקרובים שורת סדנאות חוסן עבור נשות ואני חינוך במועצה האזורית אשכול, טבריה ושדרות.

המיזם הוקם מיד לאחר ה-7 באוקטובר, במטרה לתת מענה לבני הנוער והילדים המפונים מדרום ומצפון הארץ. כעת, עם חזרת חלק מהמפונים לבתיהם, יתקיימו הסדנאות שבהן יוענקו כלים תומכי חוסן לתלמידים שחוו את התופת. הסדנאות הן במסגרת פיילוט "בתי ספר חוסן" הפועל ברחבי העוטף, ומטרתו להקים מסגרות חינוכיות שיתנו מענה חינוכי חוסני עבור צעירים בבתי הספר היסודי והתיכון.

לפרטים נוספים: www.yeladenu.org.il

קבוצת עזריאלי ומיזם "חפץ מעבר"

תערוכה חדשה בשם "חפץ מעבר" מציגה חפצים שנשלפו מתוך הריסות הבתים ביישובי הדרום שהותקפו על ידי ארגון הטרור חמאס ב־7 באוקטובר, ועברו תהליך של חידוש.

התערוכה מתקיימת בעזריאלי שרונה, כחלק משיתוף־פעולה שנרקם במסגרת פרויקט "ADA עזריאלי עיצוב ואמנות", שמטרתו לטפח את סצנת העיצוב והאמנות המקומית, ולעודד ממשק בין היוצרים לציבור הרחב.

כל חפץ שמוצג, בין אם חלון ויטראז', פמוטים או חנוכייה, מגלם בתוכו סיפור. בין היתר מדובר בכורסה שנהרסה ביריות על ידי מחבלים, חנוכייה ופמוטים שנבזזו ונמצאו בעזה על ידי אחד החיילים והוחזרו לבעליהם, חלון ויטראז' שנופץ בעת ניסיונות הפריצה לבית, ציור ששוחזר לאחר שנורה ונהרס ועוד.

את המיזם הקימה טל סטרלין הלפרין יחד עם הצלמת שונית פלקו זריצקי, ובשיתוף מחדשת הרהיטים מאיה גל. השלוש פנו לתושבי הדרום שביתם נהרס במהלך מתקפת הטרור, כשהמטרה הייתה לסייע לתושבים המפונים בתהליך השיקום, תוך סיוע בחידוש הרהיטים והפריטים שנאספו מביתם. התהליך תועד על ידי הצילום, וסיפורו של כל חפץ עולה לאתר האינטרנט של המיזם. המיזם פועל כולו מתרומות, ועבודת הצוות מתקיימת בהתנדבות.

לדברי דנה עזריאלי, יו"ר קבוצת עזריאלי, "התערוכה מביאה עמה הנצחה ותקווה. כולי תקווה שכפי שהחפצים שמוצגים בה עוברים תהליך רגיש ומרפא של חידוש, כך גם אנחנו - כל אחד מאתנו כפרטים וכמדינה - נשתקם, נצמח ונשיב לעצמנו את הניצוץ ואת מהות קיומנו".

התצוגה פתוחה לקהל הרחב עד ה-4.7, בימים א'-ה' 18:00-10:00, שישי 14:00-10:00, מוצ"ש כחצי שעה מצאת שבת ועד 22:30

אלביט

אלף עובדי ועובדות חברת אלביט מערכות קטפו כ-300 טון תוצרת חקלאית בכ-45 משקים בדרום השפלה, בשרון, ובצפון. מרבית התוצרת שנקטפה נרכשה על ידי העובדים.

עובדי אלביט מודיעין / צילום: אלביט מערכות
 עובדי אלביט מודיעין / צילום: אלביט מערכות

פריון

חברת האדטק פריון ערכה אירוע הוקרה לחיילים שנפצעו במהלך המלחמה ונמצאים כעת בשיקום בבתי החולים לווינשטיין, שיבא ואיכילוב.

לערב ההוקרה, שנערך במשרדי החברה בחולון, הגיעו 80 חיילים שפעלו בשמונה יחידות: סיירת צנחנים, סיירת גבעתי, מטכ"ל, דובדבן, נח"ל, מגלן, גולני ויהלום. החיילים הגיעו יחד עם 20 מלווים ומתנדבים מבתי החולים.

במהלך האירוע, שכלל ארוחת ערב, שיחקו המשתתפים במשקפי VR וצפו בהופעת סטנד-אפ של גיא הוכמן.