בית המשפט בצרפת מחמיר את ההגבלות בתערוכת הנשק הגדולה

בית המשפט בבוביני שבאיל דה פראנס שבפאתי פריז קיבל עתירה של ארגונים פלו־פלסטיניים מקומיים שדרשו לאסור כניסת חברות ישראליות באופן גורף לתערוכת יורוסאטורי היוקרתית • המשמעות: גם חברות שתכננו לשלוח נציגים לתערוכה כדי לקיים פגישות או לפנות למציגים אחרים, לא יוכלו לעשות זאת

תערוכת יורוסאטורי / צילום: Lafargue Raphael
תערוכת יורוסאטורי / צילום: Lafargue Raphael

שבועיים לאחר החלטת נשיא צרפת עמנואל מקרון למנוע מחברות ביטחוניות ישראליות להציג מתערוכת יורוסאטורי היוקרתית ושלושה ימים לפני שהתערוכה נפתחת ביום שני, בית המשפט בבוביני שבאיל דה פראנס שבפאתי פריז, קיבל אתמול (ו') עתירה של ארגונים פלו־פלסטיניים מקומיים שדרשו לאסור כניסת חברות ישראליות באופן גורף. המשמעות היא שגם חברות שתכננו לשלוח נציגים לתערוכה כדי לקיים פגישות או לפנות למציגים אחרים, לא יוכלו לעשות זאת.

●  טילים, מל"טים ומערכות הגנה "מייד אין איזראל": ביקור בסלון האווירי של ברלין 
המומחה שמסביר למה צה"ל משתמש בכלי מצור מימי הביניים 

ההחלטה הזו תיאלץ את מארגני התערוכה, קוג'ה, לשנות את תכנוניהם - לאחר שכפי שפורסם בגלובס, החברה העבירה מסר לחברות כי אזרחים ישראלים יוכלו להגיע לתערוכה. החברות אמנם שילמו כסף על מקום בתערוכה, אבל הוצע להן לקבל תגים של מבקרים במקום של מציגים, וכעת מסתמן שגם זה לא יתאפשר. זו מכה לא פשוטה לחברות הקטנות שהשקיעו עשרות אלפי שקלים בהכנות לתערוכה, שאליה אפילו לא יוכלו להיכנס. אם לא די בכך, בית המשפט הצרפתי הורה למארגנים לתלות את ההחלטה על שערי הכניסה למרכז הכנסים בווילפינטה. החברה המארגנת קוג'ה עשויה לנסות לערער, אבל בצל סד הזמנים של סוף שבוע בצרפת ופתיחת התערוכה בשני - זהו צפוי להיות אתגר לא פשוט.

74 חברות ישראליות היו אמורות להשתתף

באותה התערוכה היו צפויות ליטול חלק כ־74 חברות ישראליות, כולל באלביט, התעשייה האווירית, רפאל, אלתא, אירונאוטיקס, האגף ליצוא ביטחוני של משרד הביטחון (סיב"ט), חברת הלווינים גילת, מרעום דולפין ופלסן סאסא. גורמים בחברות הביטחוניות הישראליות ביקרו את ההחלטה של נשיא צרפת, וטענו כי מאחוריה עומדים שיקולים עסקיים של החברות הגדולות הצרפתיות - ביניהן ת'אלס, דאסו, נבאל וספראן. החלטת בית המשפט באה ומחמירה את החלטה זו.

הטענה של הארגונים הפרו־פלסטינים הייתה כי איסור הקמת דוכנים ישראלים אינו מספיק. בעיתון "לה פריסיאן" מדווחים כי בניגוד לעמדה שהציגה קוג'ה, השופטים סברו שהצעדים שנקטה החברה לא מספיקים עבור עמידה בדרישות הממשלה לכניסת חברות ישראליות ליורוסאטורי. הם קבעו כי ההחלטה דורשת איסור "על כל אדם או ישות משפטית שעלולה לפעול עבור חברות ישראליות כמתווכת".

נזכיר כי בתערוכה עדיין צפויות להופיע, לדוגמה, חברות כדוגמת הגרמניות דיינמיט נובל ויורוספייק. דיינמיט היא חברה בבעלות רפאל, ואילו הבעלות על יורוספייק מחולקת בין רפאל (20%), ריינמטאל (40%) ודיהל (40%). לפני כארבעה חודשים סגרה יורוספייק עסקה למכירת טילי ספייק LR2 מתוצרת רפאל לרומניה, בעסקה שמוערכת בכ־92.7 מיליון דולר. שיתוף פעולה משמעותי הוא מיזם "פרוטאוס" של התעשייה האווירית ו־ ST Engineering הסינגפורית שתופיע ביורוסאטורי. במסגרתו פותח "חנית כחולה", טיל נגד ספינות מהדור החמישי, שאספקתו לאסטוניה הושלמה בפברואר כחלק מעסקה בסך כ־150 מיליון שקל.

בגין המידע שסיפקו הארגונים הפרו־פלסטיניים, כתבו השופטים בהחלטתם, כפי שפורסם ב"לה פריסיאן", כי קוג'ה שמרה על האפשרות של חברות ביטחוניות ישראליות להשתתף בתערוכה, וכי הצעד מהווה צעד "בלתי חוקי בעליל". לכן, הם דורשים כי "כל צורה שהיא של גישה והשתתפות" בתערוכה תיאסר "על כל עובד או נציג של חברות ביטחוניות ישראליות". בה בעת, נקבע כי על חברות אחרות שמציגות, נאסר לקבל את פני הישראלים בדוכנים, או לקדם אותם. "הההחלטה מזכירה את הצורך במניעת פשע של רצח עם", מסר עורך דין של הארגונים הפלסטיניים.

"נרטיב שגוי"

את עמדת החברות הביטחוניות הישראליות הגדולות על המדיניות הצרפתית, ניתן היה לקבל השבוע מדבריו של יהודה (הודי) להב, סמנכ"ל השיווק של התעשייה האווירית, לאתר "ברייקינג דיפנס". "זה היה מפתיע בגלל שהצעד נובע מנרטיב שגוי, שמספר את הסיפור ההפוך מהמציאות. ב־7 באוקטובר, אנחנו היינו הקורבן. אנחנו הותקפנו ונשחטנו על ידי ארגוני הטרור, ויש לנו את הזכות להגן על עצמנו", הסביר להב.

הסמנכ"ל אמר בראיון ל"ברייקינג דיפנס", כי היעדר ההשתתפות בתערוכת יורוסאטורי לא תשפיע על הפעילות העסקית של התעשייה האווירית. "אני לא אוהב את זה, אבל כחברה שיש לה קנה מידה כה רחב של בחירה עם תעשיות ישראליות אחרות, יש לנו 30 תערוכות ברחבי העולם מדי שנה, אז התערוכה הבודדת שלא ניטול בה חלק לא תשפיע כלל על העסקים". להב גם הבהיר כי התעשייה האווירית לא מתכוונת לפנות לצרפת.